2015-05-12, 21:05
Medlem
Spaders avatar
Jag fann följande ETF på Avanza:
https://www.avanza.se/borshandlade-p...sh-krona-trust

Nu undrar jag om det är en bra eller dålig idé att spekulera i den svenska kronan? Kronan har ju försvagats ganska mycket under senaste året och tanken min är då att förr eller senare kommer den väl att stärkas?

Om ovanstående ETF är skräp, men spekulering i SEK är en bra idé, vad ska jag då välja istället?
Citera
2015-05-12, 21:29
Medlem
Kallesvenne13s avatar

Jämför med SEK/USD och tänk till.
Citera
2015-05-12, 21:37
Medlem
Powers55s avatar
Håll dig borta från valutaspekulation, finns så många olika faktorer som spelar in. Lägg dina pengar i några stora investmentbolag istället.
Citera
2015-05-12, 21:49
Medlem
Att handla med valutor är ett nollsummespel. Det någon vinner måste någon annan förlora.

Jämför med aktier där man tillför kapital hela tiden (företagen gör förhoppningsvis vinst) detta gör att aktiekursen ökar hela tiden om än i långsam takt. Det är därför större chans att tjäna pengar på aktier än att förlora.

I båda fallen så betalar man avgift till banken. Att vara lyckosam med valutahandel är därför svårt då du har oddsen emot dig.
Citera
2015-05-12, 23:50
Medlem
Spaders avatar
Okay, tack för svaren!
Citera
2015-05-13, 07:52
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Kronan lär inte stärkas på bra många år då det går åt helvete i Sverige, däremot vore det en klok idé att investera i dollarn!
Citera
2015-05-14, 16:09
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Jag fann följande ETF på Avanza:
https://www.avanza.se/borshandlade-p...sh-krona-trust

Nu undrar jag om det är en bra eller dålig idé att spekulera i den svenska kronan? Kronan har ju försvagats ganska mycket under senaste året och tanken min är då att förr eller senare kommer den väl att stärkas?

Om ovanstående ETF är skräp, men spekulering i SEK är en bra idé, vad ska jag då välja istället?

Om jag tänker rätt så kommer du som köper den ETF som du länkar inte få en positiv avkastning i kronor räknat även om SEK skulle stärkas mot Dollarn. Om kronan blir 20% starkare mot dollarn så kommer ETFen att bli 20% mer värd i dollar men 0% mer värd i kronor. Alltså är det bättre att ha svenska kronor i kontanter till och med jämför med denna ETF eftersom man då slipper förvaltningsavgiften. Kan någon bekräfta att jag har rätt? Skulle kunna vara att jag missat något.
Citera
2015-05-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Om jag tänker rätt så kommer du som köper den ETF som du länkar inte få en positiv avkastning i kronor räknat även om SEK skulle stärkas mot Dollarn. Om kronan blir 20% starkare mot dollarn så kommer ETFen att bli 20% mer värd i dollar men 0% mer värd i kronor. Alltså är det bättre att ha svenska kronor i kontanter till och med jämför med denna ETF eftersom man då slipper förvaltningsavgiften. Kan någon bekräfta att jag har rätt? Skulle kunna vara att jag missat något.
Så tolkar jag det också. Fonden är för folk som har sina kontanter I dollar. Kanske finns det en liknande fond som har hävstång?

Jag skulle personligen inte spekulera mot dollar för tillfället. Jag ser anledning att den kan stärkas ännu mer.
Citera
2015-05-14, 17:31
Medlem
De flesta svenskar är redan hårt exponerade mot SEK utan att man behöver lägga på extra spekulation. Detta i form av att framtida lön, pensionsrätter, kontobesparingar etc följer värdet på kronan. Ur ett riskspridningsperspektiv bör man som svensk hellre välja andra spekulationsobjekt.

(sen är det ju en jättedum ide att betala avgifter till den där ETF:en för att förvara SEK när man får samma exponering genom att lägga dem på ett sparkonto)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in