• 1
  • 2
2015-05-12, 19:44
Medlem
misswhos avatar
Hej!
Jag undrar rtt och sltt hur en arbetsdag fr en mjukvarutestare, alt testledare ser ut?
r man en ensamvarg som bara sitter utan ngon mnsklig kontakt under dagarna eller finns det en del kommunikation mm med utvecklarna och arbetsplatsen?
Kanske iof r lite olika om man jobbar agilt eller ej (kan tnka mig man har mer kontinuerlig uppfljning d)?

Hur viktigt r det att ha en ISTQB-certifiering om man ser p hur attraktiv man r p arbetsmarknaden gentemot om man ej har den certifieringen?

Vilka programmeringssprk r viktiga att kunna? Just nu kan jag bara C#, kommer man lngt med det?
Citera
2015-05-12, 20:02
Medlem
Beror helt p arbetsplatsen. Mjukvarutestare kan betyda allt frn att man sitter och programmerar automatiska tester till att man sitter och klickar runt i nt anvndargrnssnitt som en trnad chimpans. Ibland behver man inte kunna programmera det minsta och ibland ganska mycket.

Har svrt att se att certifieringar skulle vara srkskilt viktigt p de flesta fretag, men skert meriterande.

Min erfarenhet sger mig att det r lmpligt att vara ganska tristesstlig fr att passa som testare, men det kanske bara r jag
Citera
2015-05-12, 21:20
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Det r rtt stor skillnad p testare och testledare, en testare jobbar tekniskt medan en testledare sitter i mten mest hela dagarna. Gemensamt r att bda anses tillhra B-laget p fretaget, programmerarna r de coola kidsen
Citera
2015-05-12, 21:23
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Det r rtt stor skillnad p testare och testledare, en testare jobbar tekniskt medan en testledare sitter i mten mest hela dagarna. Gemensamt r att bda anses tillhra B-laget p fretaget, programmerarna r de coola kidsen

Testprogrammering kan vara lite mindre krvande ocks, lite softare mnniskor rent allmnt, istllet fr nrdar med mindervrdeskomplex som ska hvda hur jvla bst dom r och hur dliga alla andra r.

Edit: Som ppekades i ett av inlggen ovan, test kan vara frjkla trkigt ocks, ven om man programmerar.
Citera
2015-05-12, 22:44
Medlem
Manuell testning r i princip dtt. Automation r riktigt hett. Selenium + Java kommer du lngt med. Sen r det jkligt kul att skriva testkod, frmst fr att det r s jkla straight forward men ocks fr att man fr leka med mnga applikationer.
Senast redigerad av ksf 2015-05-12 kl. 22:46.
Citera
2015-05-13, 00:43
Medlem
misswhos avatar
Jag vill inte hamna i ett yrke dr jag arbetar monotont.

Vissa av er skriver att man kan f mycket tristess, gller det alla yrken som testare?
Att vara A, B eller C-lag r fr mig oviktigt, fr mig spelar trivsel och att jag gillar det jag gr strst roll och att lnen r ok med sklart (och fr mig r en ok ln 28k, allt r ju relativt).
Sedan undrar jag, huruvida det pstendet stmmer, det r ju tv helt olika yrkesroller!
Testaren ger ju mer eller mindre ris eller ros till programmeraren!

Jag tnker som s att man som testare fr mnga olika typer av mjukvaror, vilket resulterar i skillnader i arbetstekniker drav att det inte skulle bli s monotont.
Fr mig lter det som att en programmerare har ett arbete som innebr mer tristess.
Nu tnker jag inte g den vgen som en testare som ej har programmeringskunskaper fr d kan jag tnka mig att man arbetar som Svanesang skrev "som en trnad chimpans".

ksf: Det r kul att du r positiv till yrket r det ngot du jobbar med sjlv? Jo det r ju ganska sjlvklart med automatiseringar, allt blir det mer och mer idag.
Citera
2015-05-13, 00:47
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Tristess frekommer i alla yrken, mycket handlar om vad man arbetar med fr stunden.

Frresten, vad har du fr utbildning och erfarenhet?
Citera
2015-05-13, 01:07
Medlem
Om du inte vill jobba monotont ska du inte jobba med programmering. De frsta ren kommer du bara f sitta och lsa kod som ska debuggas. Glm att du fr sitta och koda ihop ngot. Efter ett par r fr du skert gra de.
Citera
2015-05-13, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misswho
Jag vill inte hamna i ett yrke dr jag arbetar monotont.

Vissa av er skriver att man kan f mycket tristess, gller det alla yrken som testare?
Att vara A, B eller C-lag r fr mig oviktigt, fr mig spelar trivsel och att jag gillar det jag gr strst roll och att lnen r ok med sklart (och fr mig r en ok ln 28k, allt r ju relativt).
Sedan undrar jag, huruvida det pstendet stmmer, det r ju tv helt olika yrkesroller!
Testaren ger ju mer eller mindre ris eller ros till programmeraren!

Jag tnker som s att man som testare fr mnga olika typer av mjukvaror, vilket resulterar i skillnader i arbetstekniker drav att det inte skulle bli s monotont.
Fr mig lter det som att en programmerare har ett arbete som innebr mer tristess.
Nu tnker jag inte g den vgen som en testare som ej har programmeringskunskaper fr d kan jag tnka mig att man arbetar som Svanesang skrev "som en trnad chimpans".

ksf: Det r kul att du r positiv till yrket r det ngot du jobbar med sjlv? Jo det r ju ganska sjlvklart med automatiseringar, allt blir det mer och mer idag.
Citera mig s att jag ser.

Jag r bde utvecklare och testare. Som du sger s r det inte monotnt. Som testare fr du leka med all typ av mjukvara.

Jag har i alla fall planer p att helt g ver till ttest nr jag har trttnat p devs.
Citera
2015-05-13, 14:27
Medlem
misswhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksf
Jag r bde utvecklare och testare. Som du sger s r det inte monotnt. Som testare fr du leka med all typ av mjukvara.

Jag har i alla fall planer p att helt g ver till ttest nr jag har trttnat p devs.

Vilken ln an man frvnta sig som testare?
Fr mig knns det roligare som sagt att jobba med test, d min "nrd-niv" inte r uppe i en ren programmerares niv, ven om jag r ganska nrdig nd i slutndan!

Hade planer p att lsa vidare inom Business Intelligence med, men det knns som man tar hand om extrema mngder data och bygger komplicerade databaser vilket jag tycker med lter lngtrkigt. Frvisso r SQL ganska kul.

Citat:
Tristess frekommer i alla yrken, mycket handlar om vad man arbetar med fr stunden.

Frresten, vad har du fr utbildning och erfarenhet?

Jag har pluggat ett it och ekonomprogram, jag har dock inte gtt klar den utbildningen pga en operation med tillhrande sjukskrivning mitt i brjan av en termin i 3 mnader, sedan s ndrar de programmet radikalt, s mste lsa ett r extra i princip nr jag bara hade knappt ett r kvar. S nu kollar jag Yrkeshgskoleutbildningar som alternativa lsningar.
Jag har i bagaget allt frn systemutveckling, C#, SQL till rena ekonomiska kurser s som affrsredovisning och ekonomistyrning, ven flertalet kurser inom projektledning och en kurs som avhandlade affrssystem. Ett litet urval av kurser, sedan har jag lrt mig webbutveckling p egen hand. Jag vet att mina meriter r lite fr svaga inom programmering, skulle frmst vilja lra mig java.
Citera
2015-05-13, 18:57
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misswho
Vilken ln an man frvnta sig som testare?
Fr mig knns det roligare som sagt att jobba med test, d min "nrd-niv" inte r uppe i en ren programmerares niv, ven om jag r ganska nrdig nd i slutndan!

Hade planer p att lsa vidare inom Business Intelligence med, men det knns som man tar hand om extrema mngder data och bygger komplicerade databaser vilket jag tycker med lter lngtrkigt. Frvisso r SQL ganska kul.

Jag har pluggat ett it och ekonomprogram, jag har dock inte gtt klar den utbildningen pga en operation med tillhrande sjukskrivning mitt i brjan av en termin i 3 mnader, sedan s ndrar de programmet radikalt, s mste lsa ett r extra i princip nr jag bara hade knappt ett r kvar. S nu kollar jag Yrkeshgskoleutbildningar som alternativa lsningar.
Jag har i bagaget allt frn systemutveckling, C#, SQL till rena ekonomiska kurser s som affrsredovisning och ekonomistyrning, ven flertalet kurser inom projektledning och en kurs som avhandlade affrssystem. Ett litet urval av kurser, sedan har jag lrt mig webbutveckling p egen hand. Jag vet att mina meriter r lite fr svaga inom programmering, skulle frmst vilja lra mig java.
Det kan nog bli en aning svrt att hitta ett jobb om du saknar bde examen och arbetslivserfarenhet. Man kan klara sig utan det ena om det andra vger upp men att sakna bda r ofrdelaktigt. Jag skulle gissa att du kommer f frgor av typen "varfr vill du jobba med test" och "vad gr dig till en bra testare".

Ingngsln fr en rookie ligger vl p 25000-28000 lite beroende p fretag och region.
Citera
2015-05-13, 23:56
Medlem
Citat:
Det kan nog bli en aning svrt att hitta ett jobb om du saknar bde examen och arbetslivserfarenhet.

Betyder det att efterfrgan p testare inte r srskilt hg? Fr i situationer med hg efterfrgan tnker jag att arbetsgivarna r mer villiga att anstlla personer som kan lra upp sig p jobbet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in