Citat:
Ursprungligen postat av
Raytheon
AI är inget nytt, det har funnits i årtionden. Bara för att det släpps versioner som allmänheten får testa så ska det plötsligt förändra allt. Inget företag tjänar pengar på AI.
AI som begreppet används är för löst i min åsikt, nu aplliceras det i princip på all form av digital automatisering. Ungefär som att din miniräknare skulle vara en AI för den kan berätta svaret på en ekvation du ger den, eller hur tandborstar nu har AI (enligt tillverkarna). När det blir så löst så blir också begreppet meningslöst.
Chatbottar har vi ju haft länge i varierande grad t.ex. det ”nyare” är väl programmen (för AI är det inte imo) som slår ihop bilderna i sin databank baserat på taggarna som används, med minst sagt varierade resultat vilket iofs kan vara spännande men verkar behöva mängder med taggar för att vara det minsta konsekvent.
Vad gäller pengatjänandet finns det ju en intressant aspekt som ännu inte addresserats, om jag söker på någon information kan jag ju komma till en hemsida, där jag ser reklam. Men om jag bara frågar chatbotten som själv skrapar infom ifrån dessa sidor och får samma info så blir det inga reklamintäkter på samma sätt. Vilket gör att t.ex. google som ju står för större delen av denna struktur skulle ge sig själva problem.
// slut på offtopic.