• 1
  • 2
2015-05-12, 12:23
Medlem
SchmiDt-s avatar
Hej! Jag har inte stor koll p fonder, men jag hade tnkt att lgga 500kr i mnaden p fonden "Technology" som har gtt vldigt bra ser jag, hade tnkt kanske ha den fonden i 2 r, tror ni det kan vara ett bra val?
Citera
2015-05-12, 16:02
Medlem
Razys avatar
Kom ihg att historisk avkastning inte r en garanti fr framtiden.

Har du ngot annat sparande p brsen? Andra fonder eller aktier allts.
Citera
2015-05-12, 17:05
Medlem
Jag fr vibbar av den katastrofala fonden Swedbank Contura som vl en tid frn slutet 90-tal till brjan 00-tal, var Sveriges i srsklass populraste fond, nr jag lser om Swedbank Technology. Kan det kanske till och med vara Contura men under nytt namn?
Citera
2015-05-12, 17:14
Medlem
starbounds avatar
Om du inte har koll s ska du kpa indexfonder. Tex. Avanza Zero eller global indexfond.
Citera
2015-05-12, 18:21
Medlem
lobstoks avatar
S lnge du sparar ngra tusenlappar i stabila fonder kan man lgga hundringar i kryddfonder som denna
Citera
2015-05-12, 18:59
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag fr vibbar av den katastrofala fonden Swedbank Contura som vl en tid frn slutet 90-tal till brjan 00-tal, var Sveriges i srsklass populraste fond, nr jag lser om Swedbank Technology. Kan det kanske till och med vara Contura men under nytt namn?
Det stmmer, det r Contura! Genererade mycket pengar t folk p 90-talet. Tyvrr gick jag sjlv in och kpte med dlig timing ngot senare... Ligger trots allt p plus idag och r en lektion rikare.
Citera
2015-05-12, 22:54
Medlem
SchmiDt-s avatar
tack s mycket! ska testa lgga in pengar hos avanza zero, jag har tyvrr inte stor koll p fonder/aktier, men har brjat lsa mycket om det dom hr veckorna.
Citera
2015-05-13, 11:04
Medlem
SchmiDt-s avatar
Jag lade in nu p Avanza Zero med investeringskonto ISK, antar det verkar vara ngot bra har jag lst.
Hade tnkt att kra 500- 1500kr i mnaden p den fonden.

Hade ni rekommenderat dom summorna om jag ska ha pengarna dr runt 2-5 r?
Citera
2015-05-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchmiDt-
Jag lade in nu p Avanza Zero med investeringskonto ISK, antar det verkar vara ngot bra har jag lst.
Hade tnkt att kra 500- 1500kr i mnaden p den fonden.

Hade ni rekommenderat dom summorna om jag ska ha pengarna dr runt 2-5 r?

Zero 500kr global index 0.2% avgift 500kr och Swedvank asia index 500kr.

Med dessa har du bst spridning och tryggast investering med hyffsat chans till avkastning, speciellt med asia index nu nu innan den stiger.
Citera
2015-05-16, 09:43
Medlem
SchmiDt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Zero 500kr global index 0.2% avgift 500kr och Swedvank asia index 500kr.

Med dessa har du bst spridning och tryggast investering med hyffsat chans till avkastning, speciellt med asia index nu nu innan den stiger.

Tack s mycket! Frlt att jag svarar lite sent, jag har lagt pengar p Avanza Zero, och kollat upp den dr Asia index.
Citera
2015-05-16, 09:49
Medlem
sucuks avatar
Riskspridning, du vill ha minst 3-4 olika fonder i olika branscher, helst inte hos en enda bank heller. Kp fonderna via en ntmklare s fr du enormt mycket bttre utbud.

Edit: Har du avanza zero s r den saken lst i vart fall, sprid bara pengarna p mer n 1 eller 2 fonder.
Citera
2015-05-16, 10:57
Medlem
SchmiDt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Riskspridning, du vill ha minst 3-4 olika fonder i olika branscher, helst inte hos en enda bank heller. Kp fonderna via en ntmklare s fr du enormt mycket bttre utbud.

Edit: Har du avanza zero s r den saken lst i vart fall, sprid bara pengarna p mer n 1 eller 2 fonder.

Jag har Avanza Zero, sen har jag kollat p Cicero China Index A, dock r det 0.80% avgift p den, men har 43,40% 1r.

Kan det vara ngot att spara pengar p fr kanske lite extra avkastning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in