2015-05-12, 10:18
Medlem
Hej! Har livat föräldrarna att hjälpa dom med pension men jag är ganska oinsatt o ju mer jag googlar desto mer förvirradblir jag.

De är båda 56 år gamla och har inte så mycket kvar i arbetslivet. De äger en lägenhet värderad till 2 miljoner, avbetald. De har ca 300 000 i sparade pengar, det mesta på värdelösa sparkonton på nordea men ca 50k i spiltans räntefond.

So far so good även om deras pengar behöver placeras bättre. Problemet är att de bara jobbat 10 år i Sverige vilket kommer leda till en mkt dålig pension. Farsan tjänar 29k, morsan 25.

Har ni några tips?
Citera
2015-05-12, 10:33
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brostvarta
Hej! Har livat föräldrarna att hjälpa dom med pension men jag är ganska oinsatt o ju mer jag googlar desto mer förvirradblir jag.

De är båda 56 år gamla och har inte så mycket kvar i arbetslivet. De äger en lägenhet värderad till 2 miljoner, avbetald. De har ca 300 000 i sparade pengar, det mesta på värdelösa sparkonton på nordea men ca 50k i spiltans räntefond.

So far so good även om deras pengar behöver placeras bättre. Problemet är att de bara jobbat 10 år i Sverige vilket kommer leda till en mkt dålig pension. Farsan tjänar 29k, morsan 25.

Har ni några tips?

Kollla vad de faktiskt kommer få på minpension.se . Den letar tag på inkomst-, premie-, tjänste- och privatpension.

Jag vet inte vad det handlar om för belopp men det brukar landa på max halva slutlönen ungefär.

De har inte pension från därifrån de arbetat tidigare?

Artikel i ämnet:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5381213

Edit: Jag skulle bli förvånad om de får mer än 10 000 per månad (minus skatt)
Senast redigerad av PurreP 2015-05-12 kl. 10:45.
Citera
2015-05-12, 17:41
Medlem
Var har de jobbat innan? det vanliga är väl att man har rätt till pension från det landets pensionssystem med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in