Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackbror
Jag r 21 r gammal och bor hemma. Tjnar 14-18 tusen kronor efter skatt varje mnad och betalar 3000 kr i hyra hemma. Mitt ml r att kunna spara ihop till en bostadsrtt inom 1-2 rs tid.
Mina fasta utgifter varje mnad:
Busskort 500 kr
Medicin 200 kr
Telefon 500 kr
Snus 500 kr
Spotify + Netflix 200kr
Gymkort 400 kr
Totalt: 2300 kr
Hur borde jag placera pengarna som blir ver och har ni ngra konkreta tips p hur man hller sig frn att kpa ondiga saker som en dricka till bussen osv?
Bra ambitioner du har!
Eftersom du sparar p kort sikt ska du spara i rntor. Tyvrr ger det inte s mycket, men som ngn skrev tidigare, rntefonder ger ngra f procent rligen utan att du riskerar pengarna.
Fr att inte kpa ondiga saker ska du planera, tnka till innan! Ta med sdant du brukar vilja kpa, s du slipper kpa det spontant i extremt dyra smbutiker. Lsk kper du i flerpack p stormarknaden, fr att f ned priset, eller blanda sjlv med hemmapatron och smakessans p flaska. Men bst r att lra dig att dricka ngt annat faktiskt, lsk r dyrt, dligt, och (precis som allt stt, tex godis) det gr dig bara mer sugen p annat stt, pga att det hjer ditt blodsocker som gr dig hungrigare. S lr dig att ta "bttre" (gynnar dig ven p lng sikt d du blir frisk och lever lngre): ta med smrgsar med gott plgg, matldor (lr dig gra olika sallader och dressingar som r gott, nyttigt och inte behver vrmas upp utan kan tas verallt nr som helst), osv. Frukt r skitbra att ha med sig, bra slags socker i det dessutom...
Lycka till!