• 1
  • 2
2015-05-11, 21:17
Medlem
Jag r 21 r gammal och bor hemma. Tjnar 14-18 tusen kronor efter skatt varje mnad och betalar 3000 kr i hyra hemma. Mitt ml r att kunna spara ihop till en bostadsrtt inom 1-2 rs tid.

Mina fasta utgifter varje mnad:

Busskort 500 kr
Medicin 200 kr
Telefon 500 kr
Snus 500 kr
Spotify + Netflix 200kr
Gymkort 400 kr

Totalt: 2300 kr

Hur borde jag placera pengarna som blir ver och har ni ngra konkreta tips p hur man hller sig frn att kpa ondiga saker som en dricka till bussen osv?
Citera
2015-05-11, 21:27
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Menar du till kontantinsatsen p en bostadsrtt, eller en hel bostadsrtt?

Lt sga att du snittar p 16k/mnad. D har du allts 10700kr ver.

Lgger du undan 5k i mnaden p ett vanligt sparkonto sparar du 60/120k p 1-2 r. Rntan ligger vl p 0% nu om jag frsttt rtt.

120k rcker fr att kunna f en bostadsrtt p 800k.

Men brja med att lgga undan hlften av det du fr ver efter alla fasta utgifter. Funkar det s frsker du spara lite till. Sen lite till osv.

Till slut lr du dig hushlla med pengarna! Var sjlv riktigt kass p det dr, men idag sparar jag 8-10k utan att behva snla.
Citera
2015-05-11, 21:34
Medlem
Du har riktigt fina mjligheter till att bygga upp en rejl buffert/kontantinsats. Lev p 6000 kr per mnad (hyra 3k + njen 3k), d kan du lgga undan i snitt 10 000 kr i mnaden, vilket blir en kvarts miljon p 2 r. Om du dessutom investerar pengarna i rntefonder s fr du dessutom lite avkastning.

Ta verkligen den hr chansen nu och spara, det kommer du att tacka dig sjlv fr i framtiden nr dina vnner inte har en krona sparad och inte kan kpa sig bostder.
Citera
2015-05-11, 21:50
Framfrallt tycker jag du ska undvika aktier och fonder utav den enkla anledningen att du har ett kortsiktigt ml med ditt sparande och d vill du inte riskera att pengarna gr frlorade.

Gr upp en enkel budget som du hller dig till stenhrt. Enklaste sttet r att verfra en bestmd summa till ett sparkonto s fort du fr lnen, sedan har du resten att leva fr. (Istllet fr att gra som mnga andra : Spara de pengar som eventuellt blir ver nr mnaden r slut)
Frgan om ondiga kp r knepig. Personligen gr jag ofta av med kontanter nr jag har sdana, tar aldrig upp kortet fr att kpa en burk lsk. Drfr frsker jag undvika kontanter och har lst problemet p det sttet.
Citera
2015-05-11, 22:24
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackbror
Jag r 21 r gammal och bor hemma. Tjnar 14-18 tusen kronor efter skatt varje mnad och betalar 3000 kr i hyra hemma. Mitt ml r att kunna spara ihop till en bostadsrtt inom 1-2 rs tid.

Mina fasta utgifter varje mnad:

Busskort 500 kr
Medicin 200 kr
Telefon 500 kr
Snus 500 kr
Spotify + Netflix 200kr
Gymkort 400 kr

Totalt: 2300 kr

Hur borde jag placera pengarna som blir ver och har ni ngra konkreta tips p hur man hller sig frn att kpa ondiga saker som en dricka till bussen osv?

Bra ambitioner du har!

Eftersom du sparar p kort sikt ska du spara i rntor. Tyvrr ger det inte s mycket, men som ngn skrev tidigare, rntefonder ger ngra f procent rligen utan att du riskerar pengarna.

Fr att inte kpa ondiga saker ska du planera, tnka till innan! Ta med sdant du brukar vilja kpa, s du slipper kpa det spontant i extremt dyra smbutiker. Lsk kper du i flerpack p stormarknaden, fr att f ned priset, eller blanda sjlv med hemmapatron och smakessans p flaska. Men bst r att lra dig att dricka ngt annat faktiskt, lsk r dyrt, dligt, och (precis som allt stt, tex godis) det gr dig bara mer sugen p annat stt, pga att det hjer ditt blodsocker som gr dig hungrigare. S lr dig att ta "bttre" (gynnar dig ven p lng sikt d du blir frisk och lever lngre): ta med smrgsar med gott plgg, matldor (lr dig gra olika sallader och dressingar som r gott, nyttigt och inte behver vrmas upp utan kan tas verallt nr som helst), osv. Frukt r skitbra att ha med sig, bra slags socker i det dessutom...

Lycka till!
Citera
2015-05-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Menar du till kontantinsatsen p en bostadsrtt, eller en hel bostadsrtt?

120k rcker fr att kunna f en bostadsrtt p 800k.

Bor i Stockholm s ngon bostadsrtt fr 800k lr jag nog inte hitta, bostder som jag skulle kunna tnka mig som ligger i min nuvarande ort utanfr Stockholm har ett "start-pris" p minst en miljon. Vad jag har hrt s brukar det g upp ganska mycket under budgivning ocks. Jag rknar nog med att jag behver tminstonde 200.000 fr att kunna stta klorna i en bostadsrtt, men de sista 50k lr nog g ganska fort nr man r s nra mlet.

Citat:
Gr upp en enkel budget som du hller dig till stenhrt.

Just dedr...Jag r ju sugen p att flytta hemifrn NU och frgan jag stller mig r om jag ska tacka ja om jag mot frmodan kommer frst p en hyresrtt. Tror dremot att jag kommer ngra mig ordentligt i framtiden om jag sitter och kastar pengar i sjn i en hyresrtt istllet fr att ha en "safe" investering i form av bostad.
Citera
2015-05-11, 22:51
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackbror
Bor i Stockholm s ngon bostadsrtt fr 800k lr jag nog inte hitta, bostder som jag skulle kunna tnka mig som ligger i min nuvarande ort utanfr Stockholm har ett "start-pris" p minst en miljon. Vad jag har hrt s brukar det g upp ganska mycket under budgivning ocks. Jag rknar nog med att jag behver tminstonde 200.000 fr att kunna stta klorna i en bostadsrtt, men de sista 50k lr nog g ganska fort nr man r s nra mlet.

Just dedr...Jag r ju sugen p att flytta hemifrn NU och frgan jag stller mig r om jag ska tacka ja om jag mot frmodan kommer frst p en hyresrtt. Tror dremot att jag kommer ngra mig ordentligt i framtiden om jag sitter och kastar pengar i sjn i en hyresrtt istllet fr att ha en "safe" investering i form av bostad.

Om du satsar p att f ihop 200k inom 2 r fr du brja prioritera om ditt liv ordentligt med tanke p din ln. D behver du spara drygt 8k/mnad. Kan du leva och ha kul fr 2700/mnad?
Testa be om lnefrhjning. Kostar ju absolut ingenting att frga!

Jag r i din lder, men bor i hyresrtt. Sparar varenda krona som verstiger det jag fick ut nr jag brjade jobba och det gr alldeles utmrkt. Men du bor ju som sagt hemma, och jag tycker du ska fortstta med det i ett r till minst. Du har ju ett guldlge!

Frsk att inte ta ute. Finns det mat hemma, t den! Kp ingen dricka till bussen. Du behver den verkligen inte. Vatten r nyttigare och nstintill gratis. Du verkar trna d du har ett gymkort, s r det morsan lagar och nj dig med det. Bara fr att polarna trycker i sig pizza varje helg s mste inte du det.

Behver du verkligen netflix? ven om det bara r en hundring/mnad s bidrar ven den.
Citera
2015-05-11, 23:24
Medlem
Spaders avatar
Hur mycket borde du spara? S mycket du bara kan fr du r i en guldsits!

Skaffa ett gratis ISK p Avanza och brja mnadsspara i indexfonder. 50% i en global indexfond och resterande procent i typ SPP Aktiefond USA, Europa, Japan och stt ven lite i Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag typ. Om du redan har en klump med pengar, sg 25k eller ntt, s fr ver pengar till ditt ISK i perioder och inte allt p en gng (detta fr att undvika att du investerar precis innan ett dyk p brsen).

Eftersom du har kort sparhorizont, r ung samt har ett ganska nice kapital varje mnad s kan du fokusera mer och mer p aktiva aktiefonder nr du vl lr dig lite mer om hur det funkar. Den generella regeln r att ju ldre du blir desto frre risker ska du ta i ditt sparande. Hgst risk/avkastning finner du i Ryssland, Indien, Kina och i sk Emerging Markets. Frontier Markets kan ocks vara vrt att spara i. Men strunta i obligationer, obligationsfonder, rntefonder, blandfonder, hedgefonder, generationsfonder och fonder med fond-i-fond -struktur.

Du kan ven spara i aktiebolag, ssom Investor, H&M, ASSA ABLOY och Bettson.

Och brja lsa Dagens Industri, Privata Affrer, Veckans Affrer, RikaTillsammans och Avanza's blogg "Spara med Hemberg". Detta ger dig en bra grund att utg frn och om ett par veckor/mnader s kan du brja investera lite mer fritt och utefter egna preferenser. Kanske kolla p ETFer om ett par mnader men undvik d de med hvstng och fokusera p de som fljer aktieindex.

Och alla tips du fr frn analytiker ska du ta med en nypa salt. Vldigt f mnniskor r skillade nog att tajma upp och nergngar p brsen - allt r en jvla gissningslek egentligen.

EDIT: Och skaffa pocket-boken "S kan alla svenskar bli miljonrer" av Per H Brjesson

EDIT2: Sommaren brukar vara en skakig tid p brsen s du kommer in lite olmpligt med ditt sparande just nu, s investera lite i taget som sagt och sprid ut inkpet ver ett par mnader. Hll huvudet kallt och handla inte med knslor involverade.
Senast redigerad av Spader 2015-05-11 kl. 23:38.
Citera
2015-05-11, 23:46
Medlem
LightningMcQueens avatar
Alla dumheter om aktieplaceringar r bara att glmma. De som ger sna tips har bara agerar i en upptgende marknad.

Hgrntekonto med inflyttningsgaranti. Det r lttare att spara ett par extra hundringar n att jaga ett par potentiella procent p brsen.
Citera
2015-05-12, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightningMcQueen
Alla dumheter om aktieplaceringar r bara att glmma. De som ger sna tips har bara agerar i en upptgende marknad.

Hgrntekonto med inflyttningsgaranti. Det r lttare att spara ett par extra hundringar n att jaga ett par potentiella procent p brsen.
Utveckla grna.

Om man har mjlighet att inte rra pengarna p ett par r s r risken vldigt liten i frhllande till frtjnst. Ta grna en titta hr: http://investment-fiduciary.com/2010...ase-over-time/

Rekommenderar dremot inte TS att satsa pengar p brsen, eftersom det krver en del kunskap. Men han kan ju alltid lsa p och sen p sikt kanske ev. placera i fonder.
Citera
2015-05-12, 20:28
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Framfrallt tycker jag du ska undvika aktier och fonder utav den enkla anledningen att du har ett kortsiktigt ml med ditt sparande och d vill du inte riskera att pengarna gr frlorade.

Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Bra ambitioner du har!

Eftersom du sparar p kort sikt ska du spara i rntor. Tyvrr ger det inte s mycket, men som ngn skrev tidigare, rntefonder ger ngra f procent rligen utan att du riskerar pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av LightningMcQueen

Vilket jvla dravel! Alltid r det ett gng idioter som ftt fr sig att det r ngot fel med att investera p brsen? Inser ni inte att era rntefonder har relativt hg risk i dagens brsklimat d dessa faller som en sten om rntan snks?
Citera
2015-05-12, 20:58
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Vilket jvla dravel! Alltid r det ett gng idioter som ftt fr sig att det r ngot fel med att investera p brsen? Inser ni inte att era rntefonder har relativt hg risk i dagens brsklimat d dessa faller som en sten om rntan snks?

Blanda inte in mig i det hr. Mitt tips att undvika brsen grundar sig i att mnniskan ska endast spara i 1-2 r. Ngra eventuell procent + kan inte kompensera fr risken att pengarna minskar nr TS sparar till en kontantinsats under max 2 r.
TS behver fundera p hur mycket som gr att lgga undan i 2 r fr att kunna skaffa sig en bostadsrtt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in