Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-11, 18:44
  #1
Medlem
Hej!

Datorn har i stort sett dött. Om jag startar den är skärmen glitchig, lyckas windows starta så följer snabbt en bluescreen (se bild nedan).

http://postimg.org/image/8t3lbtk7n/

Jag gissar blint på att det kan vara grafikkortet som har gett sig, men jag kan dock inte speciellt mycket om hårdvara så ber er därför om hjälp. Om det finns någon information jag kan bistå med så säg till. Det finns en lampa som blinkar rött (även efter avstängning) fram på chassit, så jag gissar att det är något hårdvaruproblem (det är inte skärmen).

Någon som har sett något liknande?

Tack på förhand!
Citera
2015-05-11, 18:53
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det ser ut som ett defekt grafikkort.
Citera
2015-05-11, 18:57
  #3
Medlem
svart-rullstols avatar
Du kan ju kolla vad som står i crash dumpen.
Citera
2015-05-11, 19:03
  #4
Medlem
"nvlddmkm" - Nvidia Display driver
Blåskärmen gnäller över grafikkortets drivrutiner och skärmen ser ut som en Zebra. Det är paj :P
Jag antar att den funkade som den skulle förra veckan?
Citera
2015-05-11, 19:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Du kan ju kolla vad som står i crash dumpen.

Jag gissar att det kräver att man kan starta datorn?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.ester
"nvlddmkm" - Nvidia Display driver
Blåskärmen gnäller över grafikkortets drivrutiner och skärmen ser ut som en Zebra. Det är paj :P
Jag antar att den funkade som den skulle förra veckan?

Den funkade som vanligt tills den plötsligt bara var "död" utan anledning, inga nya komponenter eller programvaror. Kortet är 5 år gammalt så jag antar att det var dags.

Tack för hjälpen
Citera
2017-03-13, 13:27
  #6
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Lånar tråden då jag har liknande problem. Misstänker att mitt grafikkort är döende, vid spelande glitchar och "blinkar" skärmen fram och tillbaka mellan svart och fryst skärm. Detta brukade inte orsaka några problem då den efter några sådana blinksekvenser "hittade tillbaka" och fortsatte fungera som vanligt. Nu startades datorn dock om för sig själv efter senaste incidenten. Är grafikkortet döende eller?
Citera
2017-03-13, 15:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCityPsykopat
Lånar tråden då jag har liknande problem. Misstänker att mitt grafikkort är döende, vid spelande glitchar och "blinkar" skärmen fram och tillbaka mellan svart och fryst skärm. Detta brukade inte orsaka några problem då den efter några sådana blinksekvenser "hittade tillbaka" och fortsatte fungera som vanligt. Nu startades datorn dock om för sig själv efter senaste incidenten. Är grafikkortet döende eller?

Har du inbyggd grafik på moderkortet ?
Citera
2017-03-13, 20:31
  #8
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Har du inbyggd grafik på moderkortet ?

Nej, har ett GTX 580
Citera
2017-03-13, 20:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCityPsykopat
Nej, har ett GTX 580

Ja uppenbarligen är de ju något som är kasst. Döende nätagg , moderkort , grafikkort. Har du någon vän med ett grafikkort som du kan låna ? 😊. Finns ingen mening o köpa nytt grafikkort innan du vet att felet e åtgärdat. Men verkar vara grafikkort som e defekt 😔. Vet inte ens om ett döende moderkort eller nätagg kan ge denna symtomen. Men va står de på bildskärmen ?
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-03-13 kl. 21:26.
Citera
2017-03-13, 22:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Ja uppenbarligen är de ju något som är kasst. Döende nätagg , moderkort , grafikkort. Har du någon vän med ett grafikkort som du kan låna ? 😊. Finns ingen mening o köpa nytt grafikkort innan du vet att felet e åtgärdat. Men verkar vara grafikkort som e defekt 😔. Vet inte ens om ett döende moderkort eller nätagg kan ge denna symtomen. Men va står de på bildskärmen ?

Menar inte bildskärmen. Blåskärmen 😛
Citera
2017-03-14, 10:46
  #11
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Menar inte bildskärmen. Blåskärmen 😛

Ja, har läst runt lite och verkar svårt att pinpointa problemet på endast detta. Kan var allt från processor till ram till grafik verkar det som. Blir ingen blåskärm alls. Det börjar med att skärmen fryser sig någon sekund, sedan blir det svart, sedan (om jag har tur) går de tillbaka till fryst skärm och i den cykeln går det tills det funkar som vanligt igen. När datorn kraschade startade den bara om sig själv utan blåskärm, inget felmeddelande alls alltså
Citera
2017-03-14, 14:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCityPsykopat
Ja, har läst runt lite och verkar svårt att pinpointa problemet på endast detta. Kan var allt från processor till ram till grafik verkar det som. Blir ingen blåskärm alls. Det börjar med att skärmen fryser sig någon sekund, sedan blir det svart, sedan (om jag har tur) går de tillbaka till fryst skärm och i den cykeln går det tills det funkar som vanligt igen. När datorn kraschade startade den bara om sig själv utan blåskärm, inget felmeddelande alls alltså

Börja plocka ner datorn bit för bit då. Koppla ut all övrig utrustning. Allt från hedset till skrivare.

1. Kör datorn med minimalt antal saker inkopplad via USB mm. Skrivare. Allt ska bort. 😊.

2 testa tangentbord o mus i en annan dator. Samma symtom ?

3 koppla ut all övrig utrustning i datorn. Cd enhet , extra hårddiskar , allt ska bort som inte behövs. Kan även vara ett bra tillfälle nu o ev städa ur datorn från damm mm.

4 hur längesedan va du du gjorde en reninstralltion av datorn ? Kan vara bra o ha gjort innan man fortsätter nu. Även om jag tror de e hårdvara relaterat så e de ett sätt att ta bort att de skulle vara mjukvara en gång för alla.

5 starta upp datorn. Kolla noga i datorn. Lukta. Kolla. Lyssna. De du ska kolla efter uppenbara fel på moderkortet. Om de luktar bränt någonstans . Speciellt vid nätagget. Har den för sig några knepiga ljud . Pip vid uppstart .

6. Testa,ett annat grafikkort.

7 mixtra med minnena. Kör dom en o en.

8. Nätagg , moderkort , CPU kvar. Cpu går sällan sönder. Stryk det . Kolla så kylare o annat sitter som de ska . De lämnar moderkort eller nätagg om du kommer såhär långt.

Har du möjlighet testa ett annat nätagg.

Hittar du inte felet i detta så vet jag inte . Ganska övertygad att felet hittas någonstans om du följer stegen

Starta upp datorn mellan stegen naturligtvis o se om de ändrar o forsätt lyssna , kolla . Ändrar den sig något i sitt beteende. De e tidsödande saker detta men kan vara bra o gjort. Har du ett esd skydd ? Köp annars innan. 😊. Billig försäkring o köpa 😊
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-03-14 kl. 14:30.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback