2015-08-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Det spelar ingen roll när hon tar cipralex om hon inte får biverkningar som gör det svårt för henne att sova. SSRI har en 24 timmar effekt. Lättare att ta alla medicin samtidigt.

Okej. Men just för potentiella insomniabesvär vid insättning kanske det är bättre att ta det på kvällen? Sen när hoj vant sig på medicinen kan hon byta till kvällen för att ta alla samtidigt.
Citera
2015-08-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Nja, Mirta bör tas en till två timmar innan läggdags. Dom gör en trötta och förhoppningsvis klingat av till följande morgon. Jag tyckte dock att det satt i hela dagarna mer eller mindre. Skitläskigt köra bil och fokusera och det eftermiddag/kvällen.

Nu är det Escitolapram jag frågar om. Självklart tar hon mirtazapinet på kvällen.
Citera
2015-08-27, 19:10
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IggaN
Okej. Men just för potentiella insomniabesvär vid insättning kanske det är bättre att ta det på kvällen? Sen när hoj vant sig på medicinen kan hon byta till kvällen för att ta alla samtidigt.
Låter som en bra ide.
Citera
2015-08-28, 09:51
Bannlyst
Citat:

När som helst går bra men man ska försöka hålla tidpunkten vid intag kommande dagarna. Det bästa är att testa sig fram, blir man trött kort tid efter intaget fungerar doseringen bättre att ta på kvällen. Annars är det praxis att ta medicinen när man vaknar, det blir bra rutin där också.
Citera
2015-08-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OddLingjaerde
När som helst går bra men man ska försöka hålla tidpunkten vid intag kommande dagarna. Det bästa är att testa sig fram, blir man trött kort tid efter intaget fungerar doseringen bättre att ta på kvällen. Annars är det praxis att ta medicinen när man vaknar, det blir bra rutin där också.

Tack! Ska göra som du säger.

Är 5 mg ens tillräckligt för att ge någon effekt alls? Min mamma ska köra på 5 mg i 2 veckor och sedan förmodligen höja.
Citera
2015-08-28, 14:24
Bannlyst
5 mg är insättningsdosering för att sedan öka till vanligtvis 15-20 mg. Man gör så för att biverkningarna inte skall bli så jävliga men även så att det inte händer något annat. Ökade självmordstankar och försämrat mående är inte ovanligt i början.

Effekten i början är enbart placebo. Full klinisk effekt brukar ta upp emot 2-6 månader i behandlingsdos.
Escitalopram brukar vara enkel att sätta in. Jag själv fick positiv effekt snabbt och inga biverkningar.
"Steady state" uppnås efter 7 dagars bruk av dosen.
Citera
2015-08-28, 16:32
Bannlyst
Citat:
Tack! Ska göra som du säger.

Är 5 mg ens tillräckligt för att ge någon effekt alls? Min mamma ska köra på 5 mg i 2 veckor och sedan förmodligen höja.

Inte nödvändigtvis, bör stegas upp till 10 mg. 5 mg är dock insättningsdos för t.e.x. paniksyndrom eller för patienter med nedsatt leverfunktion, eller äldre (65+). Men om en höjning redan är planerad så är det bara att köra på och se hur det fungerar. Det kan ibland vara klokt att titrera upp dos försiktigt hos känsligare patienter.
Citera
2015-08-29, 14:09
Medlem
Marionettes avatar
Har någon upplevt eksem som en biverkning av SSRI? Upplevt det som att jag fick det när jag började med SSRI och då Citalopram men även nu med E. Försöker luska ut om det är biverkning eller något annat? (som mitt sockerberoende)
Citera
2015-08-29, 15:25
Medlem
Kan insättningen av Escitolapram bli lättare och snabbare effekt om man har intagit mirtazapin i några månader? Mirtazapinet ska väl också ta lite på serotonin så man kanske ör redan lite van och kan få det lättare och kanske snabbare effekt när man börjar också på Escitolapram?
Citera
2015-08-29, 16:57
Bannlyst
Citat:
Kan insättningen av Escitolapram bli lättare och snabbare effekt om man har intagit mirtazapin i några månader? Mirtazapinet ska väl också ta lite på serotonin så man kanske ör redan lite van och kan få det lättare och kanske snabbare effekt när man börjar också på Escitolapram?

Tveksamt. Det enda mirtazapin gör är att öka signalering av 5-HT (serotonin) genom vissa mekanismer. Besitter ingen återupptagningshämning som SSRI som direkt stimulerar SERT-receptorer och ger upphov till en rad biverkningar i början.
Citera
2015-08-29, 18:23
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Oklart, däremot kommer du få en bättre effekt i början av behandlingen iom. att de potentierar varandras antidepressiva effekt, cipralex är en av de mer snabbverkande ssri preparaten.
Så av den anledningen kommer du nog sannolikt uppleva en kraftigare effekt mot om du var helt omedicinerad, ssri verkar ej omedelbart eller iaf inte om du är unipolär, om du är bipolär är det ofta "snabbare" svängningar vid insättning av antidepressiva.

En annan aspekt på det hela är att mirtazapin har blockerande effekt på vissa serotoninreceptor ff.a. de som tros orsaka sexuell dysfunktion och illamående som stimuleras kraftigt vid användning av ssri.
Hade stora sexuella biverkningar av att enbart gå på 20 mg cipralex i åratal, men vart bättre med mirtazapin.
Citera
2015-08-31, 16:39
Medlem
Sweeper80s avatar
Ni som äter/ätit denna, känner ni att den värsta dagtröttheten avtog med tiden? Hur lång tid tog det i sådana fall?

(För trött för att googla idag)..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in