2024-08-01, 18:18
Medlem
Detta fortsätter. Har blivit mer eller mindre icke fungerande fram till kl 18 typ. På måndag ska det börja jobbas 50% oxå. Det verkar lovande. En zombie in action.
Citera
2024-08-04, 21:48
Medlem
Fortsätter nere på botten. Vill verkligen inte mer. Min energi håller på att helt ta slut. Stackars familj som måste stå ut med detta vrak.
Citera
2024-08-05, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JollyJumper
Japp. Det är min tanke att inte byta eller avbryta. Ja precis sobrilen spelar in såklart. Så lätt att bli liggandes förlamad oxå fast man vet att det inte hjälper utan tvärtom. Äter du just nu ? Tack

"Spelar in". Sobril är benzo. Enormt beroendeframkallande. Nu kan jag såklart inte uttala mig om ditt fall specifikt, men Escitalopram är en mjäkmedicin som i bästa fall ger marginellt mildrande effekt - och i andra fall... ingenting. Att du däremot tar benzo och får de här problemen om och när du ska sluta, DET låter väl mer som det huvudsakliga problemet? Inget konstigt dock, eftersom att benso generellt är ett helvete att ta sig ur.
Citera
2024-08-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
"Spelar in". Sobril är benzo. Enormt beroendeframkallande. Nu kan jag såklart inte uttala mig om ditt fall specifikt, men Escitalopram är en mjäkmedicin som i bästa fall ger marginellt mildrande effekt - och i andra fall... ingenting. Att du däremot tar benzo och får de här problemen om och när du ska sluta, DET låter väl mer som det huvudsakliga problemet? Inget konstigt dock, eftersom att benso generellt är ett helvete att ta sig ur.
Absolut! Fattar att det kan vara så. Har dock förut tagit sobril vid insättning av Escitalopram. Att sluta med dessa då har aldrig orsakat sånt här.
Insättningen av Escitalopram är dock för jävlig. Om du kollar runt lite så ser du det.

Men jag ska absolut försöka minska intaget av sobril
Citera
2024-08-06, 09:36
Medlem
Citat:
Absolut! Fattar att det kan vara så. Har dock förut tagit sobril vid insättning av Escitalopram. Att sluta med dessa då har aldrig orsakat sånt här.
Insättningen av Escitalopram är dock för jävlig. Om du kollar runt lite så ser du det.

Men jag ska absolut försöka minska intaget av sobril

Jag har varit med om att sättas in på både Sertralin och Escitalopram själv, samt att min sambo gick på Escitalopram under många, många år (men har nu slutat). Det var lite därav mitt yttrande. Dock är ju såklart alla upplevelser individuella.

I mitt fall handlar det nog mest om att jag inte är deprimerad, men har p.g.a. diagnos (som jag nu äntligen fått) ibland försatt mig i situationer som skapar olika kriser (och där och då mår man inte helt hundra, såklart). Jag upplevde bara att jag blev likgiltig till allt av både Sertralin och Escitalopram. Alltså, även om jag är i en kris så kan jag göra roliga saker, skratta, skämta, etc... men på Sertralin eller Escitalopram försvinner de där "topparna" där jag faktiskt har roligt och är aktiv. Jag kände mig bara som en grå massa när jag gick på dem. Det var således inga konstigheter att sluta med.

Och sambon påpekade inga problem när hon slutade med det heller. Hon försökte förvisso en gång tidigare och upplevde att hon blev väldigt emotionellt instabil... men det verkade i det fallet sitta mer i hennes huvud. Gången efter var det nämligen inga som helst konstigheter.

Anyways; Det var inte menat att slå ner på din berättelse, utan mer att Sobril och benzo generellt kan vara ett jävla gift och ett beroende som är ett helvete att ta sig ur.
Citera
2024-08-09, 14:22
Medlem
Japp. Det är svårt. Vet inte längre vad som är vad. Är det insättningen eller annat. Eftersom självmordstankarna blivit så starka så kommer jag besöka psykjourakuten ikväll.
Har ju inte ”bara” depression i bagaget utan annat oxå. Hoppas på att få hjälp där. Vet ju att det e en chansning. Vissa får hjälp andra inte. Beror helt på vem man för träffa.
Oavsett vad så är denna insättning helt sjuk. Om det nu beror på den. Börjar ju misstänka annat sas. Well rant över
Citera
2024-08-10, 04:02
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Japp. Det är svårt. Vet inte längre vad som är vad. Är det insättningen eller annat. Eftersom självmordstankarna blivit så starka så kommer jag besöka psykjourakuten ikväll.
Har ju inte ”bara” depression i bagaget utan annat oxå. Hoppas på att få hjälp där. Vet ju att det e en chansning. Vissa får hjälp andra inte. Beror helt på vem man för träffa.
Oavsett vad så är denna insättning helt sjuk. Om det nu beror på den. Börjar ju misstänka annat sas. Well rant över

Sluta lek hjälte och sätt ut skiten om du mår så pass dåligt. Escitalopram är en välbeprövad medicin och en av de bättre SSRI's där ute, men självklart kan många få svåra insättningssymptom, där ångest är ett av symptomen. Vissa får dock kraftigare insättningssymptom än andra, det kan bero på en uppsjö olika anledningar. Ibland så enkelt att man metaboliserar ämnet långsamt och en normal dos är för starkt.

Det här med att rida ut stormen och "it's gonna get worse before it gets better" behöver inte appliceras hela tiden. Du måste inse att det finns andra alternativ och ifall en medicin får dig att må så pass dåligt, även om det är under insättning, så ska du inte fortsätta med den.

Behöver man medicinera med bensodiazepiner under insättningen så känns det någonstans som att Vården har fallerat rätt duktigt. SSRI's i all ära, men förlegat skit som man nödvändigtvis inte MÅSTE stå på.

Fan är det du har för kontaktnät och vad skriver folk här? Vad är det som pushar dig med att fortsätta medicinska behandlingen om du mår så dåligt att du ska uppsöka psykjouren för insättandet av en medicin? Sträck på dig själv och se ditt jävla egenvärde, är det jobbigt med en specifik medicin, då slutar du med skiten och ber om att få prova något annat. Håll inte på och lek hjälpte eller acceptera något misärförhållande. Någon måste ge dig sanningens ord och här får du det.
Citera
2024-08-10, 12:53
Medlem
Tack för din synpunkt.
Jag tar till mig vad du säger men håller inte med. Så du tycker jag bara hux flux ska sluta med medicinen trots att läkarna säger annat?
Citera
2024-08-13, 00:32
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Tack för din synpunkt.
Jag tar till mig vad du säger men håller inte med. Så du tycker jag bara hux flux ska sluta med medicinen trots att läkarna säger annat?

Säger läkarna att du ska stå kvar på medicinen trots att du uppsöker psykjouren för att dina insättningsbesvär är så pass grava? Det finns en uppsjö patientfall där kapitlet tar slut när patienten begår självmord, för att ångesten vid insättandet av en antidepressiv medicin är så pass kraftig.

Jag vet inte hur länge du stått på medicineringen, men jag hade klippt abrupt om det är en kort tid. Annars fasat ut den och gått ned i dos.
Citera
2024-08-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Säger läkarna att du ska stå kvar på medicinen trots att du uppsöker psykjouren för att dina insättningsbesvär är så pass grava? Det finns en uppsjö patientfall där kapitlet tar slut när patienten begår självmord, för att ångesten vid insättandet av en antidepressiv medicin är så pass kraftig.

Jag vet inte hur länge du stått på medicineringen, men jag hade klippt abrupt om det är en kort tid. Annars fasat ut den och gått ned i dos.

Har stått på den sen 5/7. Jo vet oxå om fall där man har begått självmord. Därav är jag orolig , milt uttryckt. Nu ska jag iaf läggas in och medicinering ska eventuellt justeras.
Till saken hör att den har fungerat tidigare därav tycker man att det är konstigt.
Citera
2024-08-14, 12:17
Medlem
Norrens avatar
Tycker inte Escitalopram funkar jättebra på energi och ork, däremot så dämpar den ångest en del.
Som tidigare skriver, att behöva ta benzo för att börja med den är ju rätt galet
Ok, när man slutar med en medecin kanske, men när man börjar så verkar det som lite fel..

Skulle vilja ha nånting som gav mer energi och motivation? Nån ide?
Citera
2024-08-30, 08:05
Medlem
Vill bara uppdatera med att jag efter 2 veckor på psyket och byte till Fluxotin numera är en fungerande människa igen 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in