• 1
  • 2
2015-05-11, 17:21
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Hej

Jag älskar musik och mest pop och älskar schlager. Jag har aldrig lärt mig att spela nåt instrument i skolan men nu när jag är vuxen känner jag tt skulle va jätte-kul att kunna spela enklare saker. Vilket instrument är lättast att lära sig av piano eller gitarr eller nåt blåsinstrument?

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-05-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Hej

Jag älskar musik och mest pop och älskar schlager. Jag har aldrig lärt mig att spela nåt instrument i skolan men nu när jag är vuxen känner jag tt skulle va jätte-kul att kunna spela enklare saker. Vilket instrument är lättast att lära sig av piano eller gitarr eller nåt blåsinstrument?

/ Cykel-Ingemar

Luftgitarr är ganska enkelt
Citera
2015-05-11, 17:24
Bannlyst
Gitarr sägs ju vara det lättaste i början men i längden det svåraste att bemästra
Citera
2015-05-11, 17:25
Medlem
SwedishLady1961s avatar
Blockflöjt, kanske?
Citera
2015-05-11, 17:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Hej

/ Cykel-Ingemar
Enkla instrument är sådana som visselpipa (alltså inte en sån du har i sportsammanhang utan... ja det är nästan samma, fast instrument, du gör toner genom att hålla handen för på olika sätt), triangel osv.

Piano är svårt
Gitarr något enklare
Trumpet och liknande ännu enklare
Citera
2015-05-11, 17:28
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Gitarr sägs ju vara det lättaste i början men i längden det svåraste att bemästra

Jaså varför då? Om man bara vill spela enkla ackord kanske det går snabbt då. Det är ju det jag vill. 😊

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-05-11, 17:29
Medlem
retrospectives avatar
Inte fan är det piano i alla fall. Gitarr vill jag inte heller säga, men det är väl lite det som är grejen... Folk är olika. Vissa kan ha lättare för att lära sig än andra.

Men för all del, att lära sig en schlagerlåt på typ 4-6 ackord är skapligt enkelt även för folk som aldrig har hållit i en gitarr eller suttit framför ett piano. Möjligen att även pianot är lite knepigare där. De flesta håller nog med om att det blir svårare när man behöver involvera samtliga lemmar.

Men räkna med att du kommer få sitta ett tag med gitarren också, om du väljer den.
Citera
2015-05-11, 17:30
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishLady1961
Blockflöjt, kanske?

Men de är väl inte så lätt eller fint att spela vanliga låtar på blockflöjt eller? Jag ksnske är fördomar men jag tänker på låg-stadiet och sånt då.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-05-11, 17:31
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Enkla instrument är sådana som visselpipa (alltså inte en sån du har i sportsammanhang utan... ja det är nästan samma, fast instrument, du gör toner genom att hålla handen för på olika sätt), triangel osv.

Piano är svårt
Gitarr något enklare
Trumpet och liknande ännu enklare

Vilken instrument som liknar trumpet är enklast tror du? Det är ju inte så många som tar fram och spelar trumpet på fester och så men det kanske låter bra med bara trumpet utan andra instrument?

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-05-11, 17:33
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Inte fan är det piano i alla fall. Gitarr vill jag inte heller säga, men det är väl lite det som är grejen... Folk är olika. Vissa kan ha lättare för att lära sig än andra.

Men för all del, att lära sig en schlagerlåt på typ 4-6 ackord är skapligt enkelt även för folk som aldrig har hållit i en gitarr eller suttit framför ett piano. Möjligen att även pianot är lite knepigare där. De flesta håller nog med om att det blir svårare när man behöver involvera samtliga lemmar.

Men räkna med att du kommer få sitta ett tag med gitarren också, om du väljer den.

Egentligen ville jag ju höra att gitarr är lättast för det är ju den jag vill kunna spela lite på fast jag inte fattade nåt i skolan. 😀

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-05-11, 17:48
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Vilken instrument som liknar trumpet är enklast tror du? Det är ju inte så många som tar fram och spelar trumpet på fester och så men det kanske låter bra med bara trumpet utan andra instrument?

/ Cykel-Ingemar
Om du vill ha ett festinstrument är gitarr oslagbart. Du kan släpa med dig den till de flesta ställen, rätt många har dessutom gitarr hemma, det är inte töntigt utan har en coolhetsfaktor som få andra instrument kan ståta med, osv.

Annars är trumpet i sig enkelt. Du håller reda på tre knappar. Hur svårt kan det vara?
Nä, men om du vill ha ett enkelt blåsinstrument är nog blockflöjt bättre.
Citera
2015-05-11, 17:49
Medlem
NisseGhandis avatar
Citat:
Egentligen ville jag ju höra att gitarr är lättast för det är ju den jag vill kunna spela lite på fast jag inte fattade nåt i skolan. 😀

/ Cykel-Ingemar

Klart du ska lära dig gitarr! Munspel är rätt cool också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in