• 1
  • 2
2015-05-11, 09:59
Medlem
Luftgevars avatar
Någon som har ett enkelt recept för mäsk som man kan få fram typ 1-1,5l mäsk?
Btw funkar vanlig bakjäst??

Har också hört att man kan ha i lite bär för att få bättre smak?

Hursomhelst ett enkelt recept på mäsk för 1L ungefär
Citera
2015-05-11, 12:53
Medlem
Nu ska du få ett recept av mig. Ska bara kopiera mitt gamla inlägg!
Citera
2015-05-11, 14:23
Medlem
Mitt recept!
Cider, en finare variant av mäsk.

Jäst 1-2 tsk (vanlig, inte turbo jäst och helst pulver jäst)
4dl-6dl socker
2-3 flaskor(1L) med kork
1L Äppeljuice(inte något med citrus eller syra i, dvs appelsin och lemon osv, päron funkar men äppel är bäst) Bravo äppeljuice funkar bra
Vatten
40-100 cm plast slang storlek max 10mm i diameter och minst typ 3 mm genomskinligt helst då det är lättare att se smuts i den.
1 Filter (kaffe filter?)

Tid 5-7 Dagar kan nog stå 10.
Dag 5 blir ca 5-7%
Dag 7 blir ca 8-14%
Kostnad 25Kr/L Blir billigare ju fler liter man gör.
Samt diverse verktyg

Handling
Flaska 1 häll i 0.8 L äppeljuice
Tillsätt socker
Tillsätt jäst
Återslut och skaka som SATAN i 2 min

Ta flaska 1 och flaska 2 korkar och gör ett hål som passar perfekt för slangen

Ta flaska 2 och fyll halvägs med vatten.
Flaska 2 kork med slang i skruvas dit på flaskan och slangen på flaska 2 ska sticka ned i vattnet. Kallas vatenlock.

Flaska 1 kork skruvas fast och slangen ska sticka ned max 20mm från korken och minst 5mm
Detta kommer att göra då jäsningen tilltat och alkohol gas bildas, samt jäst gas så kommer bara jäst gasen åka in i slangen ned i vattenlocket men inte alkohol gasen för den orkar inte det.

Övrigt: ställ flaskorna brevid varandra, försök ge slangen en båge mellan och inte upp och ner mer en än gång, böj ej slangen annars fastnar gasen och skiten exploderar.

Låt stå på ett varm ställe annars startar inte jäsningen.

Ju mer socker ju mer alkohol ju mer tid. För mycket socker dödar jästen och du gjorde sockerdricka istället.

Vänta ca 1 vecka och hämta flaskorna och nu tar du det lungt med dom. All jäst ligger i botten! Blanda INTE annars förstör man satsen.

Öppna flaska 1 Använd Filtret och häl i det i flaska 2(efter du tömt på vatten först) eller häl i det i en ny flaska. Försiktigt. Det man spiller luktar starkt och fränt. När du är färdig är det dags att göra dig av med rest flaskan töm och skölj ut det luktar skit och panta det eller något.
Grattis ?? du har precis gjort cider!
Drick det!

PS. Glöm inte den färdiga satsen med kork på för länge om det finns jäst rester (Finns ibland) för då fortsättes det att jäsa utan att gasen kan åka någonstans och inte boom, men då du öppnar den kommer tryckskillnaden aty göra den till en raket. DRICK DET NU FÖR MYCKET MÖDA.

Edit: Är för 1L Cider/mäsk, ett vattenlock kan användas till flera satser cider, dvs 2 L sats med cider med slang till ett vattenlock.
Byt slangen om den har skit i sig annars jävla får du se.
Citera
2015-05-11, 17:33
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggen55
Mitt recept!
Cider, en finare variant av mäsk.

Jäst 1-2 tsk (vanlig, inte turbo jäst och helst pulver jäst)
4dl-6dl socker
2-3 flaskor(1L) med kork
1L Äppeljuice(inte något med citrus eller syra i, dvs appelsin och lemon osv, päron funkar men äppel är bäst) Bravo äppeljuice funkar bra
Vatten
40-100 cm plast slang storlek max 10mm i diameter och minst typ 3 mm genomskinligt helst då det är lättare att se smuts i den.
1 Filter (kaffe filter?)

Tid 5-7 Dagar kan nog stå 10.
Dag 5 blir ca 5-7%
Dag 7 blir ca 8-14%
Kostnad 25Kr/L Blir billigare ju fler liter man gör.
Samt diverse verktyg

Handling
Flaska 1 häll i 0.8 L äppeljuice
Tillsätt socker
Tillsätt jäst
Återslut och skaka som SATAN i 2 min

Ta flaska 1 och flaska 2 korkar och gör ett hål som passar perfekt för slangen

Ta flaska 2 och fyll halvägs med vatten.
Flaska 2 kork med slang i skruvas dit på flaskan och slangen på flaska 2 ska sticka ned i vattnet. Kallas vatenlock.

Flaska 1 kork skruvas fast och slangen ska sticka ned max 20mm från korken och minst 5mm
Detta kommer att göra då jäsningen tilltat och alkohol gas bildas, samt jäst gas så kommer bara jäst gasen åka in i slangen ned i vattenlocket men inte alkohol gasen för den orkar inte det.

Övrigt: ställ flaskorna brevid varandra, försök ge slangen en båge mellan och inte upp och ner mer en än gång, böj ej slangen annars fastnar gasen och skiten exploderar.

Låt stå på ett varm ställe annars startar inte jäsningen.

Ju mer socker ju mer alkohol ju mer tid. För mycket socker dödar jästen och du gjorde sockerdricka istället.

Vänta ca 1 vecka och hämta flaskorna och nu tar du det lungt med dom. All jäst ligger i botten! Blanda INTE annars förstör man satsen.

Öppna flaska 1 Använd Filtret och häl i det i flaska 2(efter du tömt på vatten först) eller häl i det i en ny flaska. Försiktigt. Det man spiller luktar starkt och fränt. När du är färdig är det dags att göra dig av med rest flaskan töm och skölj ut det luktar skit och panta det eller något.
Grattis ?? du har precis gjort cider!
Drick det! Gillar dick Ja

PS. Glöm inte den färdiga satsen med kork på för länge om det finns jäst rester (Finns ibland) för då fortsättes det att jäsa utan att gasen kan åka någonstans och inte boom, men då du öppnar den kommer tryckskillnaden aty göra den till en raket. DRICK DET NU FÖR MYCKET MÖDA.

Edit: Är för 1L Cider/mäsk, ett vattenlock kan användas till flera satser cider, dvs 2 L sats med cider med slang till ett vattenlock.
Byt slangen om den har skit i sig annars jävla får du se.

Tack så mycket!! Ska det se ut såhär? http://imgur.com/fjb5LF8

Och kan man bara kapa hål i en fanta kork på en vanlig 2L fanta flaska som man brukar köpa på pizzerior?

btw vad är behagligt pris för Ciderbultölen-deluxe-luftgevar sunrise-drycken? Alltså literpris om man säljer
Senast redigerad av Luftgevar 2015-05-11 kl. 17:50.
Citera
2015-05-11, 19:33
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Någon som har ett enkelt recept för mäsk som man kan få fram typ 1-1,5l mäsk?
Btw funkar vanlig bakjäst??

Har också hört att man kan ha i lite bär för att få bättre smak?

Hursomhelst ett enkelt recept på mäsk för 1L ungefär

Ja jag gör faktiskt i skrivande stund gjort några satser nu

mitt recept ta vilken petflaska som helst skölj ur med varmt vatten fyll på med ljummet vatten
bestäm vilken alkoholhalt du kan tänka ta alkoholprocenten x 17 x mängden dryck häll i sockret som motsvara gramantalet ett tips ett dl mått väger 75-80 gram i socker brukar räkna 75 g skaka sockret så det löser sig

I med nån/ några teskedar jäst skaka det också så det löser sig ställ in i rumstemperatur på med kork efter ett dygn måste du öppna och släppa ut koldioxiden

ja du kan använda bakjäst ta kronjäst för matbröd själv använder jag det och en jäst ifrån usa sisnämnda verka jäsa bättre

du kan även jäsa juice saft osv så länge det inte innehålla några konserveringsmedel

men varför inte göra fler liter en flaska tar 4-5 minuter att iordningsställa
Lycka till
Citera
2015-05-11, 19:47
Medlem
Citat:
Tack så mycket!! Ska det se ut såhär? http://imgur.com/fjb5LF8

Och kan man bara kapa hål i en fanta kork på en vanlig 2L fanta flaska som man brukar köpa på pizzerior?

btw vad är behagligt pris för Ciderbultölen-deluxe-luftgevar sunrise-drycken? Alltså literpris om man säljer

nästan som på bilden, den som har vattnet i sig ska slangen ned i vattnet, under ytan, annars smiter alkoholen ut.

Asså som elak min kompis var när han sålde till småtjejer, 80kr st! överpris!!!
skulle nog säga 50kr en flaska blir man dragen på om man gjort rätt, sen kostar det ju otroligt lite att bryga en flaska också.

jag använde ju 1l flaskor, de blir ju måttskilnad och tryckskillnad. använd 1l flaskor, spelar roll vilken sort. pizzeria standard funkar=1 om de är 1l flaska.
Senast redigerad av Ryggen55 2015-05-11 kl. 19:51.
Citera
2015-05-11, 22:35
Medlem
Luftgevars avatar
Finns det något sätt man kan tillverka detta utan att ha en slang mellan två flaskor? Liksom att man bara har en pet-flaska och öppnar korken ibland eller något?
Citera
2015-05-12, 02:04
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Finns det något sätt man kan tillverka detta utan att ha en slang mellan två flaskor? Liksom att man bara har en pet-flaska och öppnar korken ibland eller något?

Skruva på hatten lite löst på flaskan. Orkar inte gå in på tryck och flöden, men det bör funka, åtminstone tills jäsningen skummar så mycket att det når upp till mynningen. Känner du dig orolig kan du ersätta hatten med en liten tygtrasa du sätter fast över mynningen med gummisnodd. Eller så jäser du helt öppet tills stormjäsningen är över, och börjar fundera på förslutning när jäsningen lugnar ner sig.

Att försluta flaskan helt och lita på att man skulle komma ihåg att glänta på den varje dag låter som ett bra recept på flaskexplosion och mäsk över högt och lågt.

Men varför hålla på och tramsa med att jäsa i petflaskor? Mycket jobb för lite dricka. En 25-liters jäshink med riktigt jäsrör kommer inte göra dig fattig.
Citera
2015-05-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Skruva på hatten lite löst på flaskan. Orkar inte gå in på tryck och flöden, men det bör funka, åtminstone tills jäsningen skummar så mycket att det når upp till mynningen. Känner du dig orolig kan du ersätta hatten med en liten tygtrasa du sätter fast över mynningen med gummisnodd. Eller så jäser du helt öppet tills stormjäsningen är över, och börjar fundera på förslutning när jäsningen lugnar ner sig .

Stämmer ej, trust me I know.

Man kan öppna den morgon och kväll helt och hållet i 1 min, lämna den lite öppen förstör allting.

Se till bara att kolla till den 4 gånger om dagen, antar att ni är nybörjare och jag antar ni kommer göra fel. Är flaskan hård, och ni var sen med att pysa den (ventilera) på kvällen eller morgon så borde ni öppna den utomhus. boom.
Jäsningen kan och kommer fortsätta tills skiten ruttnar, därav ska man aldrig ha den stängd för länge, läs minq andra inlägg längre upp.
Citera
2015-05-12, 17:28
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggen55
Stämmer ej, trust me I know.

Man kan öppna den morgon och kväll helt och hållet i 1 min, lämna den lite öppen förstör allting.

Se till bara att kolla till den 4 gånger om dagen, antar att ni är nybörjare och jag antar ni kommer göra fel. Är flaskan hård, och ni var sen med att pysa den (ventilera) på kvällen eller morgon så borde ni öppna den utomhus. boom.
Jäsningen kan och kommer fortsätta tills skiten ruttnar, därav ska man aldrig ha den stängd för länge, läs minq andra inlägg längre upp.
Så jag kan stänga flaskan med allting, öppna den i en minut kanske 21:00 och sen öppna den i en minut 09:00? Kommer jag fortfarande få samma slutprodukt som om jag skulle ha 2 flaskor med rör?

Ge exempel på tider tack
Citera
2015-05-13, 15:03
Medlem
Citat:
Så jag kan stänga flaskan med allting, öppna den i en minut kanske 21:00 och sen öppna den i en minut 09:00? Kommer jag fortfarande få samma slutprodukt som om jag skulle ha 2 flaskor med rör?

Ge exempel på tider tack

Jag brukade öppna dem 08.00
Senast redigerad av Ryggen55 2015-05-13 kl. 15:06.
Citera
2015-05-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Men varför hålla på och tramsa med att jäsa i petflaskor? Mycket jobb för lite dricka. En 25-liters jäshink med riktigt jäsrör kommer inte göra dig fattig.

För att de här gubbarna inte har kommit till det stadiet än, minns själv när man höll på att experimentera i petflaskor och skit, gör det fortfarande ibland när jag ska prova nya recept.
Mest för att vara säker på att man inte har slösat massor av pengar på att göra en 25L sats och så blir det inte bra.

Tror att deras tid också kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in