• 1
  • 2
2015-05-11, 09:31
Medlem
Någon som vet vad man kan komma ner till för påslag på SEB idag?
Vi har som medlemmar i SACO-förbund ett påslag på 1,0 på SEB:s upplåningsränta men går det att komma lägre idag?
Citera
2015-05-11, 09:34
Medlem
Unionen har 0,9 påslag så ja det går
Citera
2015-05-11, 09:55
Medlem
Unionen tror jag också har 1,0 idag.
Citera
2015-05-11, 10:09
Medlem
Fan, SEB har höjt för unionen du har rätt, är 1% plus upplåningsränta.
Citera
2015-05-11, 10:19
Medlem
virablatiras avatar
Jag hade 0,5 i påslag sist jag hade lån där. Löste lånen för något år sen men hade förmodligen kunnat ha samma villkor idag
Citera
2015-05-11, 10:20
Medlem
Ja, jag vet också att Unionen hade 0,9 i december 2014...och även mitt förbund (läkarförbundet) men båda har 1,0 idag. Funderar på om någon fått bättre nu...
Citera
2015-05-11, 10:30
Medlem
virablatira, det är det jag undrar. Vi hade 0,7 senast men verkar mycket svårare att förhandla ner det nu men jag kanske inte heller är någon bra förhandlare...
Citera
2015-05-11, 10:31
Medlem
alltså nu blir vi erbjudna 1,0 och verkar svårt att få ner det mer...
Citera
2015-05-11, 10:36
Medlem
virablatiras avatar
Jag antar att det är privat bolån. Vad jag gjorde var att jag gav SEB något tillbaka. Jag började spara i en av deras fonder, pengar jag kunde ta tillbaka när jag ville. Jag lät dom även förvalta mina pensionsfonder. Naturligtvis var jag också beredd att byta bank om jag inte kände att villkoren blev bra.
Faktum är att jag hade 0,4 först men för ca 2 år sen försämrades villkoren till 0,5.
Är ni fler i hushållet kan man ju även locka med en till ny kund till SEB
Citera
2015-05-11, 13:00
Medlem
Ja, privat lån. Min sambo har SEB pension och sparat ca 5000:- i månaden där men verkar inte hjälpa... Frågan är om det är värt att byta (tillbaka) till SEB nu? De ska även slopa sitt nuvarande system med påslag har jag hört.
Citera
2015-05-11, 13:15
Medlem
virablatiras avatar
Det hjälper nog om du signalerar att du jämför med andra banker. Glöm inte att om du är en trogen gammal kund så vet banken att du troligen inte byter bank. Ha med dig offertförfrågningar från andra banker eller påpeka vilka villkor andra banker gett dig. Gärna mer detaljer än en bankränta för det kan alla få fram från compricer eller liknande.
Och funkar det inte så välj en annan bank eller låneinstitutet. Väljer du tex SBAB på allt kan du ju alltid förhandla om allt igen om ett år. Då visar du ju samtidigt att du är beredd att byta bort din bank lite mer.
Citera
2015-05-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aactive
Ja, privat lån. Min sambo har SEB pension och sparat ca 5000:- i månaden där men verkar inte hjälpa... Frågan är om det är värt att byta (tillbaka) till SEB nu? De ska även slopa sitt nuvarande system med påslag har jag hört.
Ja, SEB skall göra som de övriga bankerna och börja ge rabatt från en listränta istället. Tyvärr verkar ingen av de övriga bankerna komma i närheten av SEB ens med SACO/TCO-avtalet (upplåningskostnad+1%). Även om mitt avtal ligger något under detta (uppl+0,85%) så innebär det en rabatt på 0,75-0,90% från listräntan och det undrar jag hur man får till hos de andra bankerna.

Jag skall inte omförhandla mina lån förrän i höst men jag kommer inte att tveka att byta bank om någon av de andra ger mig bättre villkor än SEB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in