2015-05-11, 06:37
Medlem
Mvks avatar
https://viralhog.com/

Viralhog där bl.a. Liveleak och Americas Funniest Videos hämtar en del av sina klipp köper sevärda klipp av privatpersoner.
Har hört att dom betalar 60% av summan som köparen betalar.
Viralhog äger då licensrättigheterna till videon.

Finns det motsvarande svenska sidor?
Finns ju gammelmedia som Aftonbladet, Metro osv som köper klipp men då är man begränsad till den svenska marknaden.

Hur mycket stålar kan man få för ett roligt/intressant klipp generellt?

Hittar inget om ämnet här på FB eller något vettigt på Google.
Citera
2015-05-11, 07:26
Medlem
Skall du ut på den internationella marknaden så får du nog satsa på pedofili eller extrem gore
Citera
2015-05-11, 09:10
Medlem
Mvks avatar
Nu hade just den här trådstarten inget med porr att göra utan jag var ute efter att sälja rumsrena filmklipp som nysande pandor, "charlie bit me" osv. sånt som har potential att bli viralt.
Citera
2015-05-11, 11:27
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Nu hade just den här trådstarten inget med porr att göra utan jag var ute efter att sälja rumsrena filmklipp som nysande pandor, "charlie bit me" osv. sånt som har potential att bli viralt.
Varför inte köpa på YouTube? Där får du ju betalt per 1000 views och om du har ett klipp som blir viralt så blir det ju några kronor.
Citera
2015-05-11, 13:19
Medlem
Olycksfilmer säljer bra:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/oly...tiskt-dilemma/
Citera
2015-05-11, 13:36
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Varför inte köpa på YouTube? Där får du ju betalt per 1000 views och om du har ett klipp som blir viralt så blir det ju några kronor.
*Köra menar jag givetvis. Slant lite på tangentbordet.
Citera
2015-05-11, 21:10
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Man måste ha views över 100k för att det ska bli nån nämnvärd slant på YT..
Citera
2015-05-11, 21:28
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Man måste ha views över 100k för att det ska bli nån nämnvärd slant på YT..
Det är sant, idag får man nog inte mer än 2-4 us dollar per 1000 views på YT. Hur mycket tror du man får för ett klipp från de sidorna du nämner? Har du någon siffra i skallen? Själv har jag inte en susning av vad sådant kan tänkas generera, men spontant så känns det som att det är mindre än vad man hoppas på.
Citera
2015-05-13, 05:00
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Det är sant, idag får man nog inte mer än 2-4 us dollar per 1000 views på YT. Hur mycket tror du man får för ett klipp från de sidorna du nämner? Har du någon siffra i skallen? Själv har jag inte en susning av vad sådant kan tänkas generera, men spontant så känns det som att det är mindre än vad man hoppas på.

Youtube är ett malande och gnetande och kräver mirakel och år av uppbyggande av person/varumärke för att generera ens 1000$.

Att sälja enskilda klipp är mycket snabbare och lönsamt sätt om man inte har 100 000 följare.
Än så länge känner jag bara till Viralhog som enligt källor betalar 60% på klipp som blir virala och som ibland köps upp av tv-bolag/internetsidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in