Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-10, 14:57
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta gamla ouppklarade mord fick jag för första gången kännedom om när jag studerade Norrköpings-Tidningar från den 11 mars 1893.

Den mördade kom från en rik släkt. Hans far hade varit en av de rikaste männen på sin tid i landet. Han hade bl. a. ägt Ulfsunda säteri till i slutet av 1798. Fadern hade fem barn, tre döttrar och två söner. BO var den yngste sonen.

Mordet på brukspatron Wegelin kom att kallas för det Wegelinska mordet. Detta skedde den 28 februari 1863. Mordet måste ha väkt en mycket stor uppmärksamhet på sin tid.

Enligt denna länk http://runeberg.org/millionar/2/0184.html så skedde mordet hemma i BO:s bostad på Öfvre Badstugatan.

Enligt samma länk så gick misstankarna i en viss riktning. Kanske blev mordet på honom polisiärt uppklarat som det numera heter?

Carl Henrik Wegelin kom att gravsättas den 7 mars 1863 på Norra begravningsplatsen.

http://hittagraven.stockholm.se/sv/N...sen/1/02/29/1/

Någon som har läst om detta gamla ouppklarade mord någon annanstans?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-10 kl. 15:05.
Citera
2015-05-10, 17:33
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utslocknad släkt.

Släkten Wegelin kom ursprungligen från Riga i Lettland. Numera är släkten utslocknad vilket den gjorde 1918. Åtminstone i Sverige. Däremot finns det en släkt med detta efternamn i Schweiz. Om den här grenen ev. skulle vara släkt med den svenska numera utdöda grenen vet jag inte.

http://www.genealogi.se/index.php?op...iga&Itemid=699
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-10 kl. 17:56.
Citera
2015-05-10, 21:32
  #3
Medlem
Ack den Bastugata där barn jag lekt, uppe vid Skinnarviken - härliga dagar! Blotta gatunamnet väckte mitt intresse, så jag googlade lite grann, och det verkar mycket riktigt vara så att mordet ansågs uppklarat:

I mitten på 1850-talet flyttade Wegelin med sina samlingar till sitt hus i Stockholm, nr 22 Öfre Badstugatan. Där fortsatte han sitt enstöringsliv, sysselsatte sig med läsning, kemiska experiment, finare slöjd och blomsterodling, en fridfull verksamhet som fick ett brådstörtat slut: ”Den 28 Febr. 1864 befanns han mördad i sitt hem midt på ljusa dagen. Han låg i en pöl af blod ohyggligt tilltygad. Den krampaktigt hopdragna högra handen omslöt en mustaschtofts synbarligen under striden på lif och död sliten från mördaren. Allt tydde på att en häftig strid föregått den slutliga katastrofen. Det hettes att mördaren aldrig blef upptäckt, ehuruväl och med ganska stor säkerhet han antogs varit en Wegelins gäldenär, en kammar- herre W., som samma dag mordet begåtts dränkte sig vid Djurgården. Då hans lik några dagar derefter flöt upp vid stranden af Friesens park, gjordes den egendomliga iakttagelsen att den ena mustaschen var bortrifven.”

Källa:
http://www.ub.lu.se/en/sites/ub.lu.s...liesamlare.pdf
Citera
2015-05-10, 22:23
  #4
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Ack den Bastugata där barn jag lekt, uppe vid Skinnarviken - härliga dagar! Blotta gatunamnet väckte mitt intresse, så jag googlade lite grann, och det verkar mycket riktigt vara så att mordet ansågs uppklarat:

I mitten på 1850-talet flyttade Wegelin med sina samlingar till sitt hus i Stockholm, nr 22 Öfre Badstugatan. Där fortsatte han sitt enstöringsliv, sysselsatte sig med läsning, kemiska experiment, finare slöjd och blomsterodling, en fridfull verksamhet som fick ett brådstörtat slut: ”Den 28 Febr. 1864 befanns han mördad i sitt hem midt på ljusa dagen. Han låg i en pöl af blod ohyggligt tilltygad. Den krampaktigt hopdragna högra handen omslöt en mustaschtofts synbarligen under striden på lif och död sliten från mördaren. Allt tydde på att en häftig strid föregått den slutliga katastrofen. Det hettes att mördaren aldrig blef upptäckt, ehuruväl och med ganska stor säkerhet han antogs varit en Wegelins gäldenär, en kammar- herre W., som samma dag mordet begåtts dränkte sig vid Djurgården. Då hans lik några dagar derefter flöt upp vid stranden af Friesens park, gjordes den egendomliga iakttagelsen att den ena mustaschen var bortrifven.”

Källa:
http://www.ub.lu.se/en/sites/ub.lu.s...liesamlare.pdf
Jaha, en kammarherre är ju inte direkt ett pinnhål från marken karriärmässigt sett. Torde ju varit en hyfsat duktig skandal på sin tid även om den misstänkte tog sig avdaga. Det där med mustaschen är ju bestickande. Kan ju inte varit så många i Stockholm med nyss avriven mustasch just då... Man får kanske anta att tidningens "W" skall vara första bokstaven i vederbörandes namn. Om man nu inte var hemskt hemlighetsfull men det var man ju sällan på den tiden.
Citera
2015-05-10, 22:33
  #5
Medlem
FurirRevaers avatar
I den här boken Svenska millionärer. Minnen och anteckningar av Carl Fredrik Lindahl, sidan 176, står berättelsen om mordet på Wegelin återberättat. Det skall ha varit en affärsvän, även här återgiven som kammarherre W. Men i den här versionen är det liket som har en hårtofs i handen! Det måste varit en missuppfattning, en hårtofs i en drunknads hand... Den hade väl knappast varit kvar. Men en hårtofs i en mördad mans blodiga och stelnade hand låter mer troligt.
Citat:
Den yngste af dessa söner var den brukspatron Karl Henrik Wegelin, som den 28 Febr. år 1863 mördades i sitt hem på Öfre Badstugatan midt på ljusa dagen, och hvars mördare aldrig upptäcktes, ehuruväl och med ganska stor säkerhet han antogs varit en affärsvän till Wegelin, en kammarherre W., som samma dag mordet begåtts dränkte sig i Djurgårdsbrunnsviken. Då liket uppflöt, hade det i ena handen en hårtoffs, som ansågs vara under mordkampen sliten från offret.
http://runeberg.org/millionar/2/0184.html
Citera
2015-05-11, 13:46
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det Wegelinska mordet 1863.

Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Ack den Bastugata där barn jag lekt, uppe vid Skinnarviken - härliga dagar! Blotta gatunamnet väckte mitt intresse, så jag googlade lite grann, och det verkar mycket riktigt vara så att mordet ansågs uppklarat:

I mitten på 1850-talet flyttade Wegelin med sina samlingar till sitt hus i Stockholm, nr 22 Öfre Badstugatan. Där fortsatte han sitt enstöringsliv, sysselsatte sig med läsning, kemiska experiment, finare slöjd och blomsterodling, en fridfull verksamhet som fick ett brådstörtat slut: ”Den 28 Febr. 1864 befanns han mördad i sitt hem midt på ljusa dagen. Han låg i en pöl af blod ohyggligt tilltygad. Den krampaktigt hopdragna högra handen omslöt en mustaschtofts synbarligen under striden på lif och död sliten från mördaren. Allt tydde på att en häftig strid föregått den slutliga katastrofen. Det hettes att mördaren aldrig blef upptäckt, ehuruväl och med ganska stor säkerhet han antogs varit en Wegelins gäldenär, en kammar- herre W., som samma dag mordet begåtts dränkte sig vid Djurgården. Då hans lik några dagar derefter flöt upp vid stranden af Friesens park, gjordes den egendomliga iakttagelsen att den ena mustaschen var bortrifven.”

Källa:
http://www.ub.lu.se/en/sites/ub.lu.s...liesamlare.pdf

Intressant information ang. händelseförloppet från den 28 februari. Att den mördade var en storsamlare framkommer även i artikeln i Norrköpings-tidningar 1893.

I den citerade texten står det att det Wegelinska mordet begicks 1864, men det rätta årtalet skall vara 1863. Som förut nämnts så gravsattes BO den 7 mars 1863.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-11 kl. 13:49.
Citera
2015-05-13, 17:10
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
En stor skandal i Stockholm 1863.

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jaha, en kammarherre är ju inte direkt ett pinnhål från marken karriärmässigt sett. Torde ju varit en hyfsat duktig skandal på sin tid även om den misstänkte tog sig avdaga. Det där med mustaschen är ju bestickande. Kan ju inte varit så många i Stockholm med nyss avriven mustasch just då... Man får kanske anta att tidningens "W" skall vara första bokstaven i vederbörandes namn. Om man nu inte var hemskt hemlighetsfull men det var man ju sällan på den tiden.

Ja, dessa händelser måste ha varit mycket omtalade - först ett mord och sedan ett självmord som den misstänkte kammarherren begick.

Måste ha varit, som du själv också skrev, en ganska stor skandal.
Citera
2020-05-13, 13:26
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel.

Artikel Fäderneslandet den 4 mars 1863.

Poliskammaren.

https://tidningar.kb.se/2605199/1863...&to=1863-12-31

Citat från början av artikeln:

"Ohyggligt mord i hufvudstaden. - Sist lidne söndag spred sig kring hufvudstaden ryktet, att ett förfärligt mord härstädes dagen förut blifvit förövadt och vi hafva i nu från vederbörligt håll erfarit, att tyvärr detta rykte är alltför sannt. Den mördade f. brukspatron Carl Henrik Wegelin, boende i huset n:r 22 vid Öfra Badstugatan å Söder, till hvilket han self var ägare."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback