• 1
  • 2
2015-05-10, 00:34
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Eftersom det som utspelar sig på skärmen är pseudorelationer och pseudokonflikter så upplever du pseudomänsklighet av att se på film och inte riktig mänsklighet. Har man inte upplevt den äkta varan på länge så funkar det väl helt ok med pseudovara. Typ som att vara social på Facebook, man är isolerad, men man upplever pseudokontakt med andra människor.

Jag antar att det är bekvämare för dig att se på film istället för att bygga ett socialt nätverk och då är det lätt att du rationaliserar verklighetsflykten, som film är, som någonting positivt. Det är din rätt att göra som du gör, men är det vad du verkligen vill?

Nej, egentligen vill jag begå folkmord. Jag har stora planer och det som Hitler beskylls för att ha åstadkommit, skulle jag med glädje göra året runt.

Så jag är pseudomänsklig? När jag har försökt vara med riktiga, fysiska människor, har jag aldrig kunnat uppleva en känsla av Mänsklighet. Finns den ens? Kanske filmerna ljuger.
Citera
2015-05-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustelaPutorius
Nej, egentligen vill jag begå folkmord. Jag har stora planer och det som Hitler beskylls för att ha åstadkommit, skulle jag med glädje göra året runt.

Så jag är pseudomänsklig? När jag har försökt vara med riktiga, fysiska människor, har jag aldrig kunnat uppleva en känsla av Mänsklighet. Finns den ens? Kanske filmerna ljuger.
Nej, du är inte psuedomänsklig. Du är mänsklig. Men de filmerna du tittar på kan besktivas som psuedomänskliga
Citera
2015-05-10, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustelaPutorius

Nej men du har noll kontakt, med omvärlden och du fanatiserar för mycket.
Citera
2015-05-10, 01:41
Medlem
Det är väl i grunden inte konstigare än att folk kollar på Big Brother och annan reality-tv. Ser man en karaktär tillräckligt mycket på en skärm så känns det ju som man känner den personen lite.
Citera
2015-05-10, 02:13
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Det är väl i grunden inte konstigare än att folk kollar på Big Brother och annan reality-tv. Ser man en karaktär tillräckligt mycket på en skärm så känns det ju som man känner den personen lite.

Ja, det är väl så. Sawyer och Locke i Lost är några av mina bästa kompisar. Det jobbiga är ju att dom säger samma fraser om och om igen. Plus att dom aldrig lyssna på vad jag har att säga, eller ger mig en kram när jag är less på allt.
Citera
2015-05-10, 02:44
Folkmord asså? Låter som spännande grejer. Ja, det är ju lustigt med film att karaktärerna där kan vara mer mänskliga (mer mänskliga som i att vara mänsklig är något positivt) än i verkligheten. Så går man ut och inser att många människor är lite knepiga, så blir man lite nedstämd.

Film är vår inre bild av hur vi vill vara och hur vi vill att våra medmänniskor skall vara. Därför är det på något märkligt sätt farligt att se film som barn, för då kan man få för sig att de flesta människor är rationella och logiska.
Citera
2015-05-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Film är vår inre bild av hur vi vill vara och hur vi vill att våra medmänniskor skall vara. Därför är det på något märkligt sätt farligt att se film som barn, för då kan man få för sig att de flesta människor är rationella och logiska.

Kultur är ett sätt att återspegla tankar, upplevelser och erfarenheter samtidigt som människor som upplever boken eller filmen får uppleva nya tankar och därmed få nya erfarenheter(en upplevelse) det handlar mycket om att hoppa ut ifrån detta livet och följa med ett annat liv, i nuet.

I kontrast till hur många filmer som har huvudkaraktärer som är rationella och logiska så finns det lika många med huvudkaraktärer som är långt på andra sidan, du generaliserar film som ett sätt hur vi vill att samhället, människor och samspelet mellan båda delarna skall fungera och detta är inte helt korrekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in