2015-05-09, 13:00
Medlem
Hej,

som rubriken lyder saknas loggan för ethernet när jag går in på ''Nätverks- och delningscenter'' -> ''Ändra inställningar för Nätverkskort''. Bluetooth och Wi-Fi finns där. Jag kollade runt och tror mig fått fram att jag har Ralink RT3290 802.11bgn.

Hur mycket jag än googlar så lyckas jag inte hitta en lösning.
Citera
2015-05-09, 13:30
Medlem
Ditt kort "...802.11bgn." är Wi-Fi-kortet.

Du bör kolla vilka nätverksadaptrar som Windows har hittat:

De syns i "Device Manager"/"Enhetshanteraren" som du hittar som en "länk" till vänster i det fönster som öppnas med _kugghjul_ - PC-info i Win8/8.1 (i Win7 får du högerklicka på Dator och välja "Egenskaper".

Hittar du något annat under nätverksadaptrar där än Bluetooth och Wi-Fi, så markera det och gå in på "Egenskaper".
Det är möjigt att avaktivera enheter där, men det skulle isf ha gjorts efter att Windows började användas första gången på datorn.

Om det finns gula utropstecken i vänsterkanten av hela listan (inte bara nätverksadaptrar) , så fattas det drivrutiner för "Chip Set" och/eller enheter (t.ex ditt nätverkskort).

Ännu en möjlighet är att det blivit avstängt i BIOS (det som syns innan Windows börjar ladda).

Innan det "dykt upp" under nätverksadaptrar i Enhetshanteraren, så kan det inte få funktion och egenskaper som nätverkskort.
Citera
2015-05-09, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ditt kort "...802.11bgn." är Wi-Fi-kortet.

Du bör kolla vilka nätverksadaptrar som Windows har hittat:

De syns i "Device Manager"/"Enhetshanteraren" som du hittar som en "länk" till vänster i det fönster som öppnas med _kugghjul_ - PC-info i Win8/8.1 (i Win7 får du högerklicka på Dator och välja "Egenskaper".

Hittar du något annat under nätverksadaptrar där än Bluetooth och Wi-Fi, så markera det och gå in på "Egenskaper".
Det är möjigt att avaktivera enheter där, men det skulle isf ha gjorts efter att Windows började användas första gången på datorn.

Om det finns gula utropstecken i vänsterkanten av hela listan (inte bara nätverksadaptrar) , så fattas det drivrutiner för "Chip Set" och/eller enheter (t.ex ditt nätverkskort).

Ännu en möjlighet är att det blivit avstängt i BIOS (det som syns innan Windows börjar ladda).

Innan det "dykt upp" under nätverksadaptrar i Enhetshanteraren, så kan det inte få funktion och egenskaper som nätverkskort.

Ok, jag hittade Realtek PCIe GBE Family Controller i Enhetshanteraren. Doch är det endast den som har ett litet gult utropstecken.
Citera
2015-05-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickamix
Ok, jag hittade Realtek PCIe GBE Family Controller i Enhetshanteraren. Doch är det endast den som har ett litet gult utropstecken.

Kan du få igång internet på något annat sätt (Wi-Fi), så gå vidare i Enhetshanteraren på det (Realtek PCIe GBE) och egenskaper och klicka på uppdatera drivrutin.

(Eller sök på PC-tillverkarens support-/download-sida, och tanka hem drivrutinen därifrån)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in