2015-05-08, 15:21
Medlem
Ursäkta i förväg för den grova generaliseringen jag gör, detta grundar sig endast på mina egna personliga erfarenheter jag har här på flashback. Upptäcker frekvent användandet av Politisk korrekthet med syfte att förlöjliga någons åsikt eller tanke. Kanske grundar detta sig i att vi har olika uppfattningar om definitionen angående detta ord.

Den personliga och allmänt stadgade definitionen gällande PK är att det betecknar språkbruk, idéer, politik och beteenden som eftersträvar att undvika att exkludera, marginalisera eller förolämpa vissa grupper definierade utifrån kön, etnicitet, kultur, sexuell läggning, religiös tro, ideologisk uppfattning, funktionsnedsättning, ålder, med mera.

Enligt mig är detta en strävan jag tycker alla individer i vårat samhälle borde ha och tror därmed att folk har olika uppfattningar vad PK betyder. Vad har ni för någon definition och vad tycker ni angående politisk korrekthet
Citera
2015-05-08, 15:31
Medlem
smellyproofs avatar
För att det är det typ enda forumet där man inte bör ta hänsyn till pk. Skulle debatten vara mer öppen så skulle mindre "dödsknarkar-nazister" frodas på flashback.
Citera
2015-05-08, 15:33
Medlem
Sammanfattningsvis tror jag att det handlar om att det som du beskriver missbrukas rätt grovt av politiker, skribenter, aktivister etc.

De som bygger samhället beskrivs som onda medan de som tär glorifieras och är undantagna från kritik.
Citera
2015-05-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
För att det är det typ enda forumet där man inte bör ta hänsyn till pk. Skulle debatten vara mer öppen så skulle mindre "dödsknarkar-nazister" frodas på flashback.

Förstår din tanke men detta förklara endast hur man kan debattera mer öppet och ta mindre hänsyn te de stadgade normer vi har i samhället. Dock kan jag inte förstå föraktet individerna har emot politisk korrekthet. är inte jämställdhet av alla slag något som vi individer vill sträva efter. Eller försvinner den strävan snabbt genom fönstret när vi har tillgång till anonymitet?

Utöver det, delar du samma definition kring ordet PK som jag har tidigare nämnt, eller skiljer denna sig?
Citera
2015-05-08, 15:37
Medlem
Armadass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggy034
Den personliga och allmänt stadgade definitionen gällande PK är att det betecknar språkbruk, idéer, politik och beteenden som eftersträvar att undvika att exkludera, marginalisera eller förolämpa vissa grupper definierade utifrån kön, etnicitet, kultur, sexuell läggning, religiös tro, ideologisk uppfattning, funktionsnedsättning, ålder, med mera.

En person med någorlunda bra verklighetsuppfattning vet att vi aldrig kommer hålla varandra i händerna och dansa runt regnbågar.
Så enligt mig är det bara en massa gnäll... Sorry
Citera
2015-05-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadas
En person med någorlunda bra verklighetsuppfattning vet att vi aldrig kommer hålla varandra i händerna och dansa runt regnbågar.
Så enligt mig är det bara en massa gnäll... Sorry

så föraktet grundar sig i att jämställdhet är en orealistisk bild av verkligheten?
Citera
2015-05-08, 15:41
Medlem
För att det är en agenda.
En agenda som styrs från den absoluta eliten för att det är lönsamt.

Är TS blind och dum kanske?
Citera
2015-05-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyHarry
Sammanfattningsvis tror jag att det handlar om att det som du beskriver missbrukas rätt grovt av politiker, skribenter, aktivister etc.

De som bygger samhället beskrivs som onda medan de som tär glorifieras och är undantagna från kritik.

skulle det vara rättvist att säga att det du säger är att på grund av hur politiker, skribenter och aktivister använder ordet politisk korrekthet ändras innebörden av ordet. Ordet politisk korrekthet har fått en "ny betydelse" på grund av människors missbruk av det ?
Citera
2015-05-08, 15:44
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Vem föraktar inte hyckleri?!
Citera
2015-05-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
För att det är en agenda.
En agenda som styrs från den absoluta eliten för att det är lönsamt.

Är TS blind och dum kanske?

Men även om ordet används som ett maktmedel, vilket går att diskutera, är inte betydelsen något vi alla vill sträva efter.
Citera
2015-05-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Vem föraktar inte hyckleri?!

skitbra att du tog upp det, kan du vidareutveckla din tanke!
Citera
2015-05-08, 15:47
Medlem
Beror nog på vem du frågar. När det gäller politiker så är PK enligt mig att man bara säger vad som är bekvämt och socialt accepterat av rädsla för att bli attackerad på något sätt. Vilket kanske fungerar om man pratar om privatpersoner men när det handlar om politiker som ska agera efter kall fakta för sin befolknings bästa är det bara vidrigt. Och dessutom använder man inom många partier och medier idag "PK-argument" för att tysta meningsmotståndare vilket imo är ännu värre.

Klart det skulle vara skönt om allt var perfekt som vissa vill beskriva samhället men tyvärr är det inte så. Vi har ca 18 rapporterade våldtäkter om dagen i Sverige idag och ändå hör vi inte ett ljud om det eller annan masskriminalitet som äger rum från våra politiker. De fortsätter säga att allt är öppet och underbart. Där har du en annan form av PK btw.

Varför används PK-beskrivningen så mycket på Flashback? Kan ju möjligen vara för att man blir uthängd eller socialt exkluderad i dagens samhälle om man inte är PK? Det visar ju också på att PK är något demokratiskt förkastligt. I alla fall när det är så extremt PK att de hotar yttrandefriheten i ett land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in