Citat:
Ursprungligen postat av
Primulina
Håller egentligen med Stefan Einhorn i sak; låtutredningarna bli klara innan vi hänger upp Hamsten i en trädtopp. Däremot undviker han med kirurgisk precision (ba-dam-tsss!) argumenten som de fyra anmälarna lade fram härom dagen. Jag får känslan av att inlägget är en del av hans karriärplanering. Tiden får väl utvisa om han satsar på rätt häst.
Självklart är det så. Det finns säkert väldigt många utanför ledningen som på olika vis har tagit sida, speciellt när PM tidigare granskades (och sedemera friades).
Einhorn vill förmedla en bild av en arbetsplats där ingen riktigt vetat vad som pågått. Jag tror tvärtom att PM har varit en stor snackis länge, och att det snacket polariserade de flesta att vara för eller emot PM och ledningen som försvarade honom.
Om Hamsten med ledning får sparken så kommer många se sitt anseende befläckas. Att det finns andra medskyldiga till alla PMs vansinniga turer står utom allt tvivel.
Personligen så tror jag både KIs och Nobelkommitténs anseende kommer skadas permanent om inte Hamsten och hans närmaste får gå.
Herregud, PM har visat sig vara en fullblodspsykopat som fuskat med sin forskning, ljugit om sina akedemiska meriter och är skyldig till grovt kriminella gärningar, som han bör (måste) fängslas för.
I ett sådant läge kan man helt enkelt inte slå ifrån sig med "han lurade oss också"!
Det kallas att ta ansvaret som följer med befattningen.