2016-02-06, 13:20
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, jag vill inte delta i drevet mot KI:s rektor
Stefan Einhorn: Vi har behov av syndabockar, men sansa er – att sparka Hamsten nu är förhastat

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22213753.ab

Professor vid Karolinska Institutet och överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset säger det ja.
Och det är väl kanske inte så att man lyfter på ögonbrynen åt det direkt. Däremot har världspressen uppmärksammat detta och skriver gärna i sammanhanget Nobel. Det här är en pinsam historia och frågan är om man överhuvudtaget kommer ifrån klåparstämpeln. Att man experimenterat på människor på ett svenska sjukhus. Det är en viss Frankenstein varning på det här.
Pinsamt var ordet.
Citera
2016-02-06, 13:56
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Nu har även Science skrivit en artikel om ämnet. Här framgår det tydligt att ledningen haft information om Machiarinis förehavanden i Ryssland.

http://www.sciencemag.org/news/2016/...wont-renew-his

Citat:
“We've seen footage in SVT's documentary that is truly alarming, and I empathise deeply with the patients and their relatives,” Hamsten said in a KI statement issued last week. “The information that has emerged in the documentaries on the ethical nature of these operations is new to Professor Hamsten,” the university said. The operations, if they occurred as shown in the documentary, would never have been approved at KI, the university says.

However, Macchiarini was open about his plan to include patients who didn't have life-threatening conditions in the Krasnodar trial. At KI, “[w]e were allowed to do this type of transplantation only in extreme cases,” he told Science in 2013. “The clinical study for the first time gives us a chance to include patients who are not in such critical shape.”

Extrapolera händelserna nu och försök se ett scenario där ledningen klarar sig. Går icke, lika bra att ta konsekvenserna nu, och ställa sina platser till förfogande. Kostnaden för detta i termer av renommé-tapp går inte ens att estimera.
Senast redigerad av Gymnasten1982 2016-02-06 kl. 14:03.
Citera
2016-02-06, 15:40
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Nu har även Science skrivit en artikel om ämnet. Här framgår det tydligt att ledningen haft information om Machiarinis förehavanden i Ryssland.

http://www.sciencemag.org/news/2016/...wont-renew-his

Extrapolera händelserna nu och försök se ett scenario där ledningen klarar sig. Går icke, lika bra att ta konsekvenserna nu, och ställa sina platser till förfogande. Kostnaden för detta i termer av renommé-tapp går inte ens att estimera.

Helt riktigt, det finns få, om ens några, andra svenska akademiska institutioner som är så välrenommerade utomlands som KI.
För att återupprätta förtroendet så måste ett antal huvuden rulla i ledningen. Det bästa vore om hela ledningen entledigades.
Citera
2016-02-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Helt riktigt, det finns få, om ens några, andra svenska akademiska institutioner som är så välrenommerade utomlands som KI.
För att återupprätta förtroendet så måste ett antal huvuden rulla i ledningen. Det bästa vore om hela ledningen entledigades.

På det följer då att dom knappast kan ha uppdrag knutna till Nobelpriset heller.
Citera
2016-02-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Mycket troligt. Han ger intrycket av att kunna rabbla men absolut inte att kunnna föklara något. Ett rent papegojbeteende som inte kännetecknar yttranden från någon med djupare insikter.

Tills motsatsen är bevisad utgår jag från att mannen är en bluff från början till slut. En slags italiensk variant av Mag*us Lu*dberg som också verkar ha fuskat sig fram från småskolan till dess verkligheten hann ifatt honom som kirurg med litet lönande bisysslor.

Det är ju just det det hänger på, dvs. har han bluffat börjandes med grundexamen. Det är något av kejsarens nya kläder över det hela, alltså att så länge ingen av de riktiga kirurgerna på plats sade ifrån så ekade de andra hur påstått duktig han var, fast det i själva verket var tvärtom. Eftersom han verkar strunta i helt grundläggande medicinska begrepp så skulle jag vara böjd att tro att det är total bluff. Jag fastnade också för hur han upprepar saker och inte uttrycker något som en insatt människa med expertis ska göra, då bl.a. i TV-intervjuerna (NBC-dokumentären är ju rena gojan, Makaronen flackar med blicken och vojar sig över hur ensamt det är att resa över världen... han upprepar det som frågas men har liksom inget och säga som skulle vara tillnärmelsevis proffsigt, samtidigt som ögonen är vida och grumliga och blicken beslöjad). Dock tror jag inte att bristerna i hans omdöme kunde förklaras bara med drog- eller alkoholbruk, även om det ju är mycket möjligt att det dessutom ligger till så. Slående är hur han sitter med fickpluntan i handen på presskonferensen efter US-operationen på den lilla flickan. Vad har han i den? knappast vatten... Tycker dock att den som kommenterade att karln ju är rena rama maffian skjuter skarpt (i NBC-dokumentären nämner PM dessutom Napoli, såvitt jag hörde rätt, på frågan om misstankarna mot honom i Italien). Jag råkar känna till en italiensk karl från Napoli, som jag av olika orsaker antagit har maffiabakgrund, som har intressen i just den delen av sydvästra Ryssland nära Krasnodar, där PM:s ryska operationer ägde rum. Det är ju ett strategiskt läge vid Svarta havet så knappast ett sammanträffande att italienska maffian har inflytande där (ser man till kartan så är det geografiskt bekvämt för transporter från Central-Asien, vilket är en möjlig förklaring till maffians närvaro, men det är off-topic här).
Citera
2016-02-06, 16:34
Medlem
Jofs avatar
Ska bli spännande att höra om han har grundexamen ens.
Kanske gått en slaktarkurs i Pisa? Sen gått en tre veckors fas-tre omskolningskurs för invandrare i Västerås till kirurg?
Allt är möjligt med denne mytoman.
Nån kommer nog att skriva en roman om honom.
Modern version av baron von Münchhausen. "En excentrisk man som påstår sig vara en riktig (baron) kirurg. Folk fattar förtroende för honom".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Baron_...s_%C3%A4ventyr
Citera
2016-02-06, 16:54
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primulina
Håller egentligen med Stefan Einhorn i sak; låtutredningarna bli klara innan vi hänger upp Hamsten i en trädtopp. Däremot undviker han med kirurgisk precision (ba-dam-tsss!) argumenten som de fyra anmälarna lade fram härom dagen. Jag får känslan av att inlägget är en del av hans karriärplanering. Tiden får väl utvisa om han satsar på rätt häst.
Självklart är det så. Det finns säkert väldigt många utanför ledningen som på olika vis har tagit sida, speciellt när PM tidigare granskades (och sedemera friades).

Einhorn vill förmedla en bild av en arbetsplats där ingen riktigt vetat vad som pågått. Jag tror tvärtom att PM har varit en stor snackis länge, och att det snacket polariserade de flesta att vara för eller emot PM och ledningen som försvarade honom.
Om Hamsten med ledning får sparken så kommer många se sitt anseende befläckas. Att det finns andra medskyldiga till alla PMs vansinniga turer står utom allt tvivel.
Personligen så tror jag både KIs och Nobelkommitténs anseende kommer skadas permanent om inte Hamsten och hans närmaste får gå.
Herregud, PM har visat sig vara en fullblodspsykopat som fuskat med sin forskning, ljugit om sina akedemiska meriter och är skyldig till grovt kriminella gärningar, som han bör (måste) fängslas för.
I ett sådant läge kan man helt enkelt inte slå ifrån sig med "han lurade oss också"!
Det kallas att ta ansvaret som följer med befattningen.
Citera
2016-02-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Självklart är det så. Det finns säkert väldigt många utanför ledningen som på olika vis har tagit sida, speciellt när PM tidigare granskades (och sedemera friades).

Einhorn vill förmedla en bild av en arbetsplats där ingen riktigt vetat vad som pågått. Jag tror tvärtom att PM har varit en stor snackis länge, och att det snacket polariserade de flesta att vara för eller emot PM och ledningen som försvarade honom.
Om Hamsten med ledning får sparken så kommer många se sitt anseende befläckas. Att det finns andra medskyldiga till alla PMs vansinniga turer står utom allt tvivel.
Personligen så tror jag både KIs och Nobelkommitténs anseende kommer skadas permanent om inte Hamsten och hans närmaste får gå.
Herregud, PM har visat sig vara en fullblodspsykopat som fuskat med sin forskning, ljugit om sina akedemiska meriter och är skyldig till grovt kriminella gärningar, som han bör (måste) fängslas för.
I ett sådant läge kan man helt enkelt inte slå ifrån sig med "han lurade oss också"!
Det kallas att ta ansvaret som följer med befattningen.

Delar helt din uppfattning. I avvaktan på utrednigens resultat kommer samtliga att "utfasas" långsamt i takt med att resultaten tickar in.

Hela KIs anseende är på spel här.
Citera
2016-02-06, 18:05
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.bioedge.org/bioethics/ste...rolinska/11745
'
Här är en artikel i en australiensisk journalist om fallet PM

Och här en ny artikel från VF.

http://www.vanityfair.com/news/2016/...by-vanity-fair
Senast redigerad av Stina-Lina 2016-02-06 kl. 18:10.
Citera
2016-02-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://www.bioedge.org/bioethics/ste...rolinska/11745
'
Här är en artikel i en australiensisk journalist om fallet PM

Och här en ny artikel från VF.

http://www.vanityfair.com/news/2016/...by-vanity-fair

Tack. Nu är PMs korta "time in fame" definitivt slut. Den borta aldrig fått en början.

Efter sig har han lämnat många offer som plågats och kvävts till döds.

En skam är det.
Citera
2016-02-06, 18:24
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En av de få saker jag har gemensamt med Adam i Mythbusters är att jag gillar att ha fel.
I like too...man lär sig mer då... även om det blir längre och längre mellan gångerna...
Citera
2016-02-06, 18:32
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, jag vill inte delta i drevet mot KI:s rektor
Stefan Einhorn: Vi har behov av syndabockar, men sansa er – att sparka Hamsten nu är förhastat

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22213753.ab
Det som var bra med den artikeln var att han angav sina jävsförhållanden...det har jag aldrig sett tidigare, men hoppas få se framöver av artikelförfattare... med stor sannolikhet har de flesta skribenter i MSM någon ekonomisk koppling till KI/KUS...

Det han skrev om sammanblandningen mellan KI/KUS är dock intressant...
Hans logik innebär att varken någon/några inom KI eller KUS kan hållas ansvariga för händelseutvecklingen inom ACTREM, utan det skedda är helt enkelt något som "vi" borde dra lärdom av genom att låta utredningarna ha sin gång tills en lämplig syndabock har utsetts, ett system för oberoende granskning av oegentligheter i forskning har skapats och att ingen bristande etik råder inom KI... i detta fallet är det jättebra att han beskrev sin jävssituation så att en läsare vet vilka "vi" han tillhör...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-06 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in