2016-04-05, 11:20
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.dn.se/debatt/ki-rektorn-h...gen-fortsatta/'

Här är dagens debattartikel i ärendet,Journalist Hanne Kjöler
Citera
2016-04-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://www.dn.se/debatt/ki-rektorn-h...gen-fortsatta/'

Här är dagens debattartikel i ärendet,Journalist Hanne Kjöler

Hanne Kjöller: KI talar med kluven tunga
Citera
2016-04-06, 16:53
Medlem
Jag har inte hunnit läsa alla inlägg här (många väldigt intressanta, tack för det!), men är det någon som känner till hans transplantationer av donerade luftstrupar som dränkts i mottagarens stamceller? Det verkar ju ha fungerat i alla fall i den engelske pojkens Ciaran Flynn-Lynch (inte helt säker på namnet), fast de senaste av artiklarna om honom är väl även de några år gamla nu. Vet någon något?
Citera
2016-04-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Om det stämmer är detta sjukt roligt:

http://www.expressen.se/nyheter/nytt...karfusk-pa-ki/

Antingen vet inte Expressen vem DN:s källor pekar ut, och utgår bara från att det är en man, eller så vilseleder de avsiktligt sina läsare. Båda möjligheterna är väl ungefär lika sannolika.

DN satt ju också och sjåpade sig med "hen" (hade det rört sig om en man är jag övertygad om att de hade skrivit "han") i sin artikel, vilket från början gjorde mig än mer misstänksam att det rörde sig om en kvinnlig forskare (även om jag hade ställt in mig på att det var Felländer-Tsai - har alltid fått obehagliga vibbar av henne).
Jag antar att du vet vem det är (har ej följt diskussionen)?
Citera
2016-04-07, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYlady
Jag antar att du vet vem det är (har ej följt diskussionen)?

För inte så länge sedan var alla läkare höjda över alla misstankar. Alla läkare ville gott. Undrar hur mycket mer olagliga experiment som förekommer? Det skulle inte förvåna ett dugg om man tittar närmare på struppatienterna och hittar mycket underlag som är mer eller mindre förfalskat.
Citera
2016-04-07, 00:53
Medlem
DN skriver numer ganska intressanta artiklar, t ex denna:

Citat: Jakten på forskningsanslag och publiceringar i högt ansedda vetenskapliga tidskrifter kan vara en förklaring till fuskandet.

– Det är bara toppubliceringar som räknas. Somliga forskare tycker att det är viktigare att publicera fina resultat i en väl ansedd vetenskaplig tidskrift än riktiga i en mindre tidskrift eftersom det också är lättare att få anslag då. Det är en oroväckande inställning, säger forskaren.

Att forskningen är tävlingsinriktad ökar risken för att ta genvägar, tror Christian Rück, psykiater och forskare vid Karolinska institutet. Han har varit öppet kritisk mot KI:s hantering av Macchiarini-affären men har inte känt av någon repressiv kultur vare sig vid sin institution eller från KI centralt.

– Däremot förstår jag att man tänker sig för före en anmälan eftersom man kan vara orolig för vad som händer efteråt, vilket inte är unikt för forskningsmiljön. Det är rimligen bara någon i närheten av den misstänkte fuskaren som har tillräcklig insikt i forskningen för att kunna upptäcka felaktigheter och om man har otur blir forskaren friad men man själv sitter fortfarande i rummet bredvid, säger han.

Christian Rück tror dock att det är svårt att hitta ett system som kan komma åt medvetet fuskande, men han tycker att det vore bra om man kunde ta efter landstingens sätt att rapportera avvikelser, som man hämtat från flygindustrin. Slut citat.

Jag misstror numer vetenskapliga "bevis".
Senast redigerad av Lampkrona 2016-04-07 kl. 01:20.
Citera
2016-04-07, 01:30
Medlem
Från DN:

Citat: Citat från forskare.
”Jag skulle anses vara illojal mot min arbetsgivare eftersom en anmälan också skadar universitetet.”
”Somliga forskare tycker att det är viktigare att publicera fina resultat i en väl ansedd vetenskaplig tidskrift än riktiga i en mindre tidskrift.”
”Visselblåsare inom universitetsvärlden har ofta en väldigt svag position, särskilt om man är doktorand där man är beroende av handledaren.”
”Det ser illa ut för universitetet om en av dess forskare misstänks för fusk.”
”Jag vet minst ett fall där en person ansågs vara besvärlig och inte fick förlängt. Jag skulle sätta min karriär på spel om jag anmälde detta.” Slut citat

Vem ska våga avslöja fusk??? Närapå INGEN!
De fyra läkarna på Karolinska var nog ganska unika...
Citera
2016-04-07, 01:33
Medlem
Artikeln heter:
"Visselbåsarna hängs ut"
Dagens Nyheter
Citera
2016-04-07, 07:54
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampkrona
----
Jag misstror numer vetenskapliga "bevis".
Bra DN-artikel... men att misstro vetenskapliga bevis bara för att ett antal stamcellsforskare uppmärksammats som fuskare är väl ändå att gå för långt...att däremot vara källkritisk och inse att läkare/forskare är mänskliga likaväl som politiker, lärare/rektorer, bilförsäljare och journalister är IMO en mer konstruktiv lärdom att dra från Macchiariniskandalen... vetenskapliga bevis är t.ex. vad den amerikanske läkaren Thomas Levy hänvisar till när det gäller askorbinsyrans kvalitéer, och utan vetenskapliga bevis återstår endast religiösa tankegångar för att begripliggöra omvärldens komplexitet...

Thomas Levy ger en öppen kort (och dyr...400:-) föreläsning i Stockholm den 16:e denna månad, och i medicinska sammanhang är alltså hans föreläsning minst lika kontroversiell som Macchiarini's operationer, dock åt det positiva hållet eftersom han har lika mycket rätt om askorbinsyrans förtjänster som Macchiarini har fel om plaststrupetransplantationernas dito...
http://integrativ-medicin.se/dr-thom...esok-16-april/
Citera
2016-04-07, 13:05
Medlem
Det är ju inte bara stamcellsforskarna som fuskar.
Citera
2016-04-07, 14:34
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampkrona
Det är ju inte bara stamcellsforskarna som fuskar.
Nä, såklart... och siten "RetractionWatch" belyser ju detta, förvisso... jag tänkte väl mest på P. Macchiarini och S. Holgersson, eftersom de är mest aktuella i tråden... men skall man verkligen dyka ned på djupet ifråga om verklighetskontakten hos det skrivna ordet så hamnar man ju i.o.f.s. hos T. Kuhn och förändringar över tid av det rådande vetenskapliga paradigmet, och då är det väl diskutabelt vad som utgör uttryck för gammal förlegad kunskap hos författaren vs. medvetet "fusk" med avsikt att i förlängningen dra finansiell nytta av medvetet vilseledande fakta-/forskningsuppgifter...
Citera
2016-04-07, 21:20
Medlem
DN idag, efter utnämningen av Bosse Lindqvist till Sveriges bästa grävande journalist:

Citat:
Du jobbar just nu på en uppföljare. Vad handlar den om? Har du någon kontakt med Macchiarini?

– I uppföljaren dyker vi djupare in i de större systemfelen. Hur kunde det hända? Visst, man kan stirra sig blind på honom, men det finns en hel värld av högutbildade personer som gör sådana här händelser möjliga. Om Macchiarini själv kommer att vara med är alldeles för tidigt att svara på. Vi har mailkontakt i dag.

Det ska bli vääääldigt intressant att se vad han gräver fram! Systemfelen. Just det!
Ja, han skakar verkligen om i forskarvärlden!
Senast redigerad av Lampkrona 2016-04-07 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in