2016-03-17, 23:57
Medlem
[quote=studentroland|56657295]Precis... som han säger själv i en av intervjuerna; "I'm only human"...
Men hur var det med Bo Risberg... var framgår det att han "givit upp tanken" på att inplantera blodkärl gjorda av cellulosa på människor... och har han gjort djurförsök med dessa? ...källor efterfrågas såklart...[/QUOTE

Ingår i:
Oredlighetsärendet på KI
Citeras som: Läkartidningen. 2016;113WWE
Läkartidningen 05/2016
Lakartidningen.se 2016-01-29
DEBATT
Kommentera Läs kommentarer (104)
Karolinska är etikens Tjernobyl

Tänkte bara att rätt nummer av Läkartidningen kunde figurera igen... artikeln känns viktig.
Alltså 29 jan 2016. Oavsett vad jag sa tidigare.
Senast redigerad av Lampkrona 2016-03-18 kl. 00:06.
Citera
2016-03-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archambault
Det är väl bara att försköna resultaten som Prof.Macchiarini gjorde och tuta och köra? Om djuren inte lever så länge kanske det ändå fungerar bättre på människor? Vad är det Mayo clinic förändrat som får dem att tro att det ska gå bättre än studien PM gjorde på djur med katrastrofal resultat?

Är det Hart som IGEN lovar att de förbättrat materialet i struparna? Sist de gjorde det fick ju ryssarna i krasnodar sätta livet till.

Sa dom inte till Julia att 50% låg på hennes egen inställning?
---
Jag kan bara inte förstå att man redan 2016 planerar att börja med människor igen. För fan OBSERVERA djuren i 2-3 år iaf först - inte bara i 2-3 veckor eller 2-3 månader.....

Hur kunde PM ens få operera in donerade strupar när han bara observerat grisar i 60 dagar med donerade strupar?

Jag kan inte se någonstans att de har lyckats med att få en slemhinna att växa i de "nya" plaststruparna heller?? Så hur många döda krävs för att de ska 1 sluta, 2 få ett straff???
Citera
2016-03-18, 00:24
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampkrona
----
Men hur var det med Bo Risberg... var framgår det att han "givit upp tanken" på att inplantera blodkärl gjorda av cellulosa på människor... och har han gjort djurförsök med dessa? ...källor efterfrågas såklart...[/QUOTE

Tja, vadå? Han skriver väl ganska lättbegripligt...?
Citat:
Under de 15 sista åren av min forskarkarriär ägnade jag all vår forskning åt att utveckla artificiella biosyntetiska blodkärl. Vi använde en stödjevävnad baserad på bakteriell cellulosa. Efter initiala in vitro-studier följda av djurexperimentella studier på bland annat råttor, grisar och får upplevde vi flera gånger att vi var nära (1–2 år) klinisk introduktion.
Det kom ut ett antal avhandlingar och publikationer från forskningen. Emellertid stångade vi oss med tiden blodiga på djurexperimenten och efter närmare 15 års experimenterade insåg vi att det aldrig skulle gå att ta våra blodkärl till klinik. Projektet fick läggas ned och bolaget som under de sista åren drivit forskningen gick i konkurs.
http://www.lakartidningen.se/Opinion...ens-Tjernobyl/
Det kan väl inte bli mycket tydligare än så?
Han har 27 artiklar på ett PubMedsök, varav vissa beskriver försök på får, andra på hamstrar och ytterligare andra på labråttor...
Senast redigerad av studentroland 2016-03-18 kl. 00:29.
Citera
2016-03-18, 00:26
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Jag kan inte se någonstans att de har lyckats med att få en slemhinna att växa i de "nya" plaststruparna heller?? Så hur många döda krävs för att de ska 1 sluta, 2 få ett straff???
I USA och Ryssland slutar de aldrig...
De fortsätter fast de blir inlåsta... fast forskare blir nog aldrig inlåsta...de förlorar i sämsta fall anslag och vetenskaplig status i forskarvärlden...
Senast redigerad av studentroland 2016-03-18 kl. 00:31.
Citera
2016-03-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
De fortsätter fast de blir inlåsta... fast forskare blir nog aldrig inlåsta...de förlorar i sämsta fall anslag och vetenskaplig status i forskarvärlden...

Detta är en mardröm!!!
Citera
2016-03-18, 01:04
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Detta är en mardröm!!!
You ain't seen nothin´yet...it gets worse...
På det sista Uppdrag Granskning jag såg, om skattesmitarnas return från utlandet, nu när förhållandena är gynnsammare och billig arbetskraft importerats "en masse", så sa de att nästa veckas program skulle handla om läkare i Sverige som jobbar utan legitimation... vem vet vilka historier som väntar på att uppdagas...
Citera
2016-03-18, 01:17
Medlem
Citat:
You ain't seen nothin´yet...it gets worse...
På det sista Uppdrag Granskning jag såg, om skattesmitarnas return från utlandet, nu när förhållandena är gynnsammare och billig arbetskraft importerats "en masse", så sa de att nästa veckas program skulle handla om läkare i Sverige som jobbar utan legitimation... vem vet vilka historier som väntar på att uppdagas...

Ska man verkligen se det??????

Om man behöver en operation, hur ska man göra? Ska man kräva en läkarlegitimation av den som ska utföra operationen?
Då kommer de att visa alla papper förstås.
Nä, de kommer att säga :det är ok att oroa sig, så slappna bara av nu så går allt bra ska du se!
Fast det är ju bättre än i Ryssland, där 50 % av framgången inte beror på läkarna, utan på patienten!
Senast redigerad av Lampkrona 2016-03-18 kl. 01:29.
Citera
2016-03-18, 09:07
Medlem
Citat:

Har inte sett eller hört att man bedriver patologi på barn patienter i USA . I Ryssland så kan allt hända de är en av världens mest korruptade land .
Citera
2016-03-18, 09:46
Medlem
studentrolands avatar
Citat:

Ska man verkligen se det??????

Om man behöver en operation, hur ska man göra? Ska man kräva en läkarlegitimation av den som ska utföra operationen?
Då kommer de att visa alla papper förstås.
Nä, de kommer att säga :det är ok att oroa sig, så slappna bara av nu så går allt bra ska du se!
Fast det är ju bättre än i Ryssland, där 50 % av framgången inte beror på läkarna, utan på patienten!
Jag tror att moderatorerna börjar vakna snart om vi håller på och går "off-topic" så här... de gillar inte det... även om kringsnack såklart fyller ut luckorna mellan alla torra fakta, och att just den etiska aspekten är central i Macchiariniärendet, vars diskuterande IMO kräver just "kringsnack"...hur många procent av operationsutfallet som patienten står för i Ryssland jämfört med t.ex. Sverige eller USA är ju just en sådan fråga, IMO och liknelsen mellan läkare och bilmekaniker är också just en sådan metafor som bör diskuteras när det kommer till strupoperationerna, men givet trådens rubrik antar jag att just de utvidgningarna av diskussionen kräver en ny tråd...... så, för att inga varningar skall utdelas är det väl bäst att nämna nåt om trådens topic istället...Macchiarini och förundersökningen...hur går det med den...? (vet ej)

En annan sak är att Suchitra Holgersson ju uppmärksammas mer och mer igen...2012 i oktober opererade hon en femårig flicka, Isabel Dickhoff...hon levde i alla fall 2014;
Så hon kanske lever än idag?

Dessutom verkar fler patienter ha transplanterats med odlade organ på Sahlgrenska genom åren...hur har de gått med alla dem?
Senast redigerad av studentroland 2016-03-18 kl. 10:27.
Citera
2016-03-18, 09:48
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Har inte sett eller hört att man bedriver patologi på barn patienter i USA . I Ryssland så kan allt hända de är en av världens mest korruptade land .
Inte...?
Citat:
Many of these tests were performed on children,[1] the sick, and mentally disabled individuals, often under the guise of "medical treatment"...
https://en.wikipedia.org/wiki/Unethi..._United_States
Senast redigerad av studentroland 2016-03-18 kl. 10:03.
Citera
2016-03-18, 12:29
Medlem
studentrolands avatar
I juni 2012 sändes ett radioprogram om den 10-åriga flickans operation som opererades vid Sahlgrenska... den omskrevs även i The Lancet... frågan uppstår ju nu hur även hon mår idag?
Citera
2016-03-18, 12:56
Medlem
Citat:
Jag tror att moderatorerna börjar vakna snart om vi håller på och går "off-topic" så här... de gillar inte det... även om kringsnack såklart fyller ut luckorna mellan alla torra fakta, och att just den etiska aspekten är central i Macchiariniärendet, vars diskuterande IMO kräver just "kringsnack"...hur många procent av operationsutfallet som patienten står för i Ryssland jämfört med t.ex. Sverige eller USA är ju just en sådan fråga, IMO och liknelsen mellan läkare och bilmekaniker är också just en sådan metafor som bör diskuteras när det kommer till strupoperationerna, men givet trådens rubrik antar jag att just de utvidgningarna av diskussionen kräver en ny tråd...... så, för att inga varningar skall utdelas är det väl bäst att nämna nåt om trådens topic istället...Macchiarini och förundersökningen...hur går det med den...? (vet ej)

En annan sak är att Suchitra Holgersson ju uppmärksammas mer och mer igen...2012 i oktober opererade hon en femårig flicka, Isabel Dickhoff...hon levde i alla fall 2014;
Så hon kanske lever än idag?

Dessutom verkar fler patienter ha transplanterats med odlade organ på Sahlgrenska genom åren...hur har de gått med alla dem?

Jag tycker de är on topic för de handlar om medborgarnas förtroende på dessa stora världskända sjukhus . Eller världskänd Slakthus med patologi forskning .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in