2016-03-13, 19:15
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYlady
Jag är inte läkare och har en fråga:såvitt jag förstår är ett av de största (kanske det största) problemen med plaststruparna att luftröret är det enda organ i kroppen som står i kontakt med den yttre omgivningen och det därför ofelbart blir infektioner. Innebär det att plaststommar besådda med stamceller skulle kunna fungera på andra organ som inte är i kontakt med luften? Hur är det med matstrupen? Finns det några utsikter att tekniken kan komma att fungera på några ställen i kroppen någon gång i framtiden? Man vill ju gärna tro att det finns någon vetenskaplig grund överhuvud taget för det de håller på med.
Ja, jag är heller inte läkare, men nog begriper jag att och varför Julia Tuuliks mamma sa att hennes dotter luktade ruttet och att hon hostade upp blå suturtrådar innan hon till slut dog...
Citera
2016-03-13, 19:33
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archambault
Det är väl bara att försköna resultaten som Prof.Macchiarini gjorde och tuta och köra? Om djuren inte lever så länge kanske det ändå fungerar bättre på människor? Vad är det Mayo clinic förändrat som får dem att tro att det ska gå bättre än studien PM gjorde på djur med katrastrofal resultat?

Är det Hart som IGEN lovar att de förbättrat materialet i struparna? Sist de gjorde det fick ju ryssarna i krasnodar sätta livet till.

Sa dom inte till Julia att 50% låg på hennes egen inställning?
---
Jag kan bara inte förstå att man redan 2016 planerar att börja med människor igen. För fan OBSERVERA djuren i 2-3 år iaf först - inte bara i 2-3 veckor eller 2-3 månader.....

Hur kunde PM ens få operera in donerade strupar när han bara observerat grisar i 60 dagar med donerade strupar?
The world is a crazy place...
Det går väl an så länge det håller sig bortom ens egen gräns, s.a.s. där man endast kan observera galenskapen som t.ex. Indiens Kumbh Melafestival, men när det blir organiserad galenskap betald med skattepengar här i Sverige, så är man ju tacksam för tryckfriheten, yttrandefriheten, meddelarfriheten och filmare som Bosse Lindqvist och att fyra läkare i alla fall har vett att tänka själva och våga kritisera det kvartalsrapportkortsiktiga finansiella systemets bieffekter...

Bioprinting är tydligen ett hett ämne... och så länge som inplantaten finns inuti kroppen utan kontakt med omvärlden fungerar det kanske...ett tag?...t.o.m. steriliserade myggnät kan ju användas för bråckoperationer...men i kontakt med omvärldens bakterieflora uppstår alltså problem. Hur det står till med urinblåspatienten, Luke M. idag kanske trådens deltagare kan ta reda på?
Senast redigerad av studentroland 2016-03-13 kl. 20:32.
Citera
2016-03-14, 00:15
Medlem
Vad hette urinblåsepatienten mer än Luke? Studentroland?
Senast redigerad av Lampkrona 2016-03-14 kl. 00:17.
Citera
2016-03-14, 00:24
Medlem
Leskys avatar
En vän ska operera ryggmärgen i veckan på Karolinska med 50% chans att bli förlamad och andra svåra bi-effekter.

Jag gav hen rådet att köpa en coca cola i en automat på sjukhuset, och sa att om hen då fick en snickers på köptet också så skulle hen inte låta sig opereras i huvudtaget där
Citera
2016-03-14, 00:52
Medlem
Idag kan man ju klart ersätta vissa delar i människokroppen, t ex linser. De inbäddas i ögat och behöver inte ha någon blodförsörjning. Även knän går att ersätta, och höftkulor.
Men att tro att man kan ersätta ett organ som är beroende av blodförsörjning och ett immunförsvar, det borde ligga långt fram i framtiden.
Matstrupen, där sväljer man både goda och elaka bakterier. Hur ska den gå att tillverka i plast, vad de än kallar denna plast?
Hade inte PM försökt på en råtta, men det gick inte bra? Men nu ska de forska på matstrupar???
Varför forskar de inte på nåt mindre utsatt, mindre spektakulärt?
Kan det vara för att det svåraste ger mer forskningspengar? Eller är det efterfrågan som avgör?
Och detta med stamceller, vad är det för skillnad mellan belgarens (Pierre) metod att patienten under en längre tid få ha det nya donerade organet under sin hud -och Paoloseras föregångarna och nu Harts metod att snurra organet något dygn -och vad jag förstår, -INTE LYCKAS SE ATT DET FINNS NÅGRA LEVANDE CELLER ELLER BLODFÖRSÖRJNING på organet, ändå bestämmer sig för att -jodå-det finns och operera in organet på människa för att"learn by doing" är enda sättet att gå framåt snabbt.

Det verkar dock inte vara brist på patienter som är villiga att gripa ett sista halmstrå. De kontaktar Macchiarini och andra för att få förmånen att få operationen.
Vad vet de de nya pat??? Om vad
Som hänt de förra patientera/pionjärerna.
Citera
2016-03-14, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
En vän ska operera ryggmärgen i veckan på Karolinska med 50% chans att bli förlamad och andra svåra bi-effekter.

Jag gav hen rådet att köpa en coca cola i en automat på sjukhuset, och sa att om hen då fick en snickers på köptet också så skulle hen inte låta sig opereras i huvudtaget där

Ja det verkar vara ett bra råd! Se hur det gick för ryskan, så pröva fortunan, det kanske går bra, kanske inte...
Citera
2016-03-14, 05:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Fortsätter detta lite OT snacket om Karrokompetens.
Jag blev en gång erbjuden hjärnoperation på Karolinska, MEN med risken att bli blind på köpet. Chansen/risken för det hade kirurgen ingen aning om!
Jag avböjde med orden att jag skulle inte ens skulle lämna in min bil på en verkstad som hade sån dålig koll på vad dom gjorde.
Har f.ö. inga problem varken då eller senare av det han ville operera bort.
Citera
2016-03-14, 08:41
Medlem
Citat:

KI har blivit bättre nu en omorganisation är gjord nya chefer med mer kompetens och PATOLOGI forskning fortsätter ....
Citera
2016-03-14, 13:23
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampkrona
Vad hette urinblåsepatienten mer än Luke? Studentroland?
Jag har letat lite, och han var tydligen en av sju patienter som fick urinblåsor 1999 eller 2001 på Boston hospital, och han heter Luke Massella...han deltog i en "klinisk studie" som också presenterades i Lancet 2006...tre av patienterna fick dock problem senare, c:a 2009, verkar det som...
Citat:
2009: FDA temporarily held up Tengion's lead product candidate 'Neo-Bladder Augment' due to complications in three patients even thoughit had advanced through Phase 2 clinical trials.
http://openwetware.org/wiki/Tony_Ata...rishnendu_Saha

Urinblåsetransplantationen har ju använts av bl.a. Macchiarini som grund för varför luftstrupeoperationerna kunde utföras, och Anthony Atala har tydligen också transplanterat in fler konstgjorda organ efter urinblåsorna...

Av nå'n anledning verkar han dock mest syssla med den senaste tekniken, 3Dprinting...
Det gör också Jordan Miller på Rice university i USA...
Citera
2016-03-14, 14:48
Medlem
Stina-Linas avatar
Men PM var väl inte fullvärdig professor?
Citera
2016-03-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Jag har letat lite, och han var tydligen en av sju patienter som fick urinblåsor 1999 eller 2001 på Boston hospital, och han heter Luke Massella...han deltog i en "klinisk studie" som också presenterades i Lancet 2006...tre av patienterna fick dock problem senare, c:a 2009, verkar det som...

Urinblåsetransplantationen har ju använts av bl.a. Macchiarini som grund för varför luftstrupeoperationerna kunde utföras, och Anthony Atala har tydligen också transplanterat in fler konstgjorda organ efter urinblåsorna...

Av nå'n anledning verkar han dock mest syssla med den senaste tekniken, 3Dprinting...
Det gör också Jordan Miller på Rice university i USA...
Intressant! Men Atila verkar inte intresserad av plast utan av donerade organ och att jobba med stamceller, och låta det ta tid. Pojken som fick urinblåsan verkar också ha klarat sig i åtminstone flera år.
Angående artificiella blodkärl tycks dock Bo Risberg ha gett upp tanken på att kunna gå till klinik med dem.
Du är en fena på att hitta intressanta länkar!!
Citera
2016-03-14, 22:02
Medlem
Pojken med urinblåsan verkar först och främst ha överlevt 12 år, och kanske lever fortfarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in