• 1
  • 2
2015-05-07, 17:16
Medlem
Som topic lyder, hade ni kunnat sova gott om nätterna om ni stjäl pengar från gigantiska banker?

Om du hade haft möjligheten att stjäla 10 miljoner kronor - hade du gjort det, om vi säger att straffet max blir 1 eller 2 års fängelse?

Tack på förhand.
Citera
2015-05-07, 17:21
Medlem
NovaOculuss avatar
Storbankerna trycker i princip nya pengar. Så nej, möjligtvis om någon får sparken och drabbas negativt.
Citera
2015-05-07, 17:22
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Jag skulle göra det utan att tveka. Jag är antagligen snart bostadslös, så har inte mycket att förlora heller. Och blir man skjuten av snuten och dör så slipper man allt för gott.
Citera
2015-05-07, 17:24
Medlem
Nej jag hade inte fått dåligt samvete utan jag hade känt mig stolt!
Citera
2015-05-07, 17:26
Medlem
Lekes avatar
Absolut inte. Storbankerna stjäl från privatpersoner varje dag så varför inte det omvända?
Citera
2015-05-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Absolut inte. Storbankerna stjäl från privatpersoner varje dag så varför inte det omvända?
Just what I thought.
Citera
2015-05-07, 17:40
Medlem
choiz_88s avatar
Absolut inte dåligt samvete ! Bara jag inte utsätter någon människa för en obehaglig upplevelse.
Citera
2015-05-07, 17:54
Medlem
LegaliseItNows avatar
Om jag behöll pengarna så ja, då är jag lika ond som bankcheferna.
Skulle ge bort allt till rädda barnen.

Stjäl från de rika ge till de fattiga.
Senast redigerad av LegaliseItNow 2015-05-07 kl. 18:08.
Citera
2015-05-07, 18:12
Medlem
weedman99s avatar
Om vi säger att jag fick göra ett rån utan att få några påföljder alls och det ser ut som följande:

1. Jag kan råna en bank på 10 miljoner.
2. Jag kan råna en rik privatperson som har 10 miljoner.

Jag skulle ta alternativ 1 utan att ha dåligt samvete, att däremot råna en privatperson är något jag aldrig skulle göra pga samvete.

Skrev detta då jag tror att du ville höra lite hur andras samveten fungerar.
Citera
2015-05-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedman99
Om vi säger att jag fick göra ett rån utan att få några påföljder alls och det ser ut som följande:

1. Jag kan råna en bank på 10 miljoner.
2. Jag kan råna en rik privatperson som har 10 miljoner.

Jag skulle ta alternativ 1 utan att ha dåligt samvete, att däremot råna en privatperson är något jag aldrig skulle göra pga samvete.

Skrev detta då jag tror att du ville höra lite hur andras samveten fungerar.
Om privatpersonen har 10 miljoner i kontanter hemma, du gör inbrott och stjäl pengarna, ingen kommer till skada och privatpersonen får sedan pengarna tillbaka av banken, dvs, den enda parten som förlorar på det finansiellt är banken.

Hur hade du gjort då?
Citera
2015-05-07, 18:22
Medlem
weedman99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontakt305
Om privatpersonen har 10 miljoner i kontanter hemma, du gör inbrott och stjäl pengarna, ingen kommer till skada och privatpersonen får sedan pengarna tillbaka av banken, dvs, förlorar ingenting.

Hade du fortfarande gjort det?

Jag hade nog gjort det om jag var beroende av pengar vilket jag som tur inte är i dagsläget. I ditt scenario skulle jag ju tex kunna smyga in på natten utan att slippa hota/slå, och om jag även visste att personen skulle få tillbaks sina pengar på försäkring så skulle jag göra det tror jag.

Jag försöker mest säga att jag hellre robbar ett företag än en människa (även om de såklart finns människor på företaget men dom får ej en personlig förlust)
Citera
2015-05-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontakt305
Om privatpersonen har 10 miljoner i kontanter hemma, du gör inbrott och stjäl pengarna, ingen kommer till skada och privatpersonen får sedan pengarna tillbaka av banken, dvs, den enda parten som förlorar på det finansiellt är banken.

Hur hade du gjort då?

Ett hypotetiskt fall som inte är möjligt i verkligheten.

Inget försäkringsbolag betalar ut för pengar man förlorar i hemmet. Blir ju ganska många fall av bedrägerier då..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in