• 1
  • 2
2015-05-06, 21:28
Bannlyst
Är det 'nödvändigt' att ha en subwoofer hemma eller tror ni grannarna lätt blir störda (bor i radhus). Tror ni det skulle gå bra med en Orizon subwoofer eller skulle det bara vara slöseri med pengar då man inte kan använda den till max?
Citera
2015-05-06, 21:35
Medlem
Jag fixade ljud med bra bas hemma 6 månader senare kom grannen och va skitsur så lirar bara ordentligt ibland jag bor i radhus
Citera
2015-05-06, 21:53
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusj99
Är det 'nödvändigt' att ha en subwoofer hemma eller tror ni grannarna lätt blir störda (bor i radhus). Tror ni det skulle gå bra med en Orizon subwoofer eller skulle det bara vara slöseri med pengar då man inte kan använda den till max?

Du kanske inte behöver använda den till max, och kanske inte så ofta heller. Men jag äger då en finfin ljudanläggning som jag ibland kan spela ganska högt på (bor i lägenhet) och har aldrig fått klagomål. Man måste ju få spela musik ibland! Dock kanske inte tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Men sånt där tycker jag att man får lov att acceptera då man bor i lägenhet, att grannarna lever om alltså.
Citera
2015-05-06, 21:56
Medlem
Millediablos avatar
Subwoofer är till för hemmabio, hi-fi anläggning behöver ingen sub.
Citera
2015-05-06, 22:01
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Man använder aldrig varken en subwoofer eller vanliga högtalare till max. Bor du i radhus så bör väl knappast ljudet vara störande?
Citera
2015-05-06, 22:03
Medlem
lucifersatans avatar
Jag spelade som satan, dock aldrig sena kvällar eller nätter så fick aldrig klagomål

Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Subwoofer är till för hemmabio, hi-fi anläggning behöver ingen sub.

ööh, joo. En anläggning blir inte komplett utan sub.
Senast redigerad av lucifersatan 2015-05-06 kl. 22:07.
Citera
2015-05-06, 22:32
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Jag spelade som satan, dock aldrig sena kvällar eller nätter så fick aldrig klagomål

Öhh nej, du har för klena prylar bara.Tror du allvarligt att dom med musikanläggningar för +30.000 behöver en sub för att få ut mer bas?
Citera
2015-05-06, 23:57
Medlem
Citat:
Öhh nej, du har för klena prylar bara.Tror du allvarligt att dom med musikanläggningar för +30.000 behöver en sub för att få ut mer bas?

Öhh, att man lagt 30000 på anläggningen betyder inte att man täcker hela frekvensområden på ett bra sätt. Det finns skrämmande gott om folk med anläggningar för 30000+ som borde lyfta in i alla fall ett par subbar i systemet för att få drägligt ljud.

I hate to go farbror Barbro på dig, men även om du har högtalare som går lika djupt som en subb så är det i princip alltid en stor fördel att dela av en fullregisterhögtalare och istället låta ett batteri av subbar stå för basen under säg 80Hz. Dels avlastar du fullregistaren i de lägre registren vilket innebär lägre dist och/eller högre ljudtryckskapacitet.

Men, vad som är ännu viktigare är att genom att flytta basfrekvenserna till en egen modul (subben) så får man "placeringsfrihet" för basfrekvenserna. För högre frekvenser så spelar rummets dimensioner mindre roll och istället är det placeringen av högtalarna i förhållande till lyssningspositionen som är avgörande för att få en stereoillussion, dvs för att ljudbilden ska bli jämn och fin så vill man placera högtalarna hyffsat symmetriskt och på samma avstånd från lyssningspositionen.

När frekvensen kryper nedåt så börjar märkliga saker hända -när våglängdena börjar närma sig rummets dimensioner (vanligtvis runt 100-150Hz) så börjar märkliga saker att hända och rummet påverkar frekvesngången kraftigt. Vissa frekvenser förstärks kraftigt, och andra släcks ut nästan helt beroende på placering av högtalaren. Genom att flytta dessa frekvenser till en sub så kan man placera subben på ett ställe i rummet som ger bra, jämn och tight bas, samtidigt som man kan låta fullregistrarna stå där dom ger bäst stereoillussion och klangballans i de högre registren.

Bäst av allt är att inte använda bara en subb, utan minst två, gärna fyra eller fler som placeras ut i rummet på ett finurligt sätt.

Rummet är det som påverkar ljudet mest. Sedan kommer ingenting. Sedan ingenting. Sedan högtalarna och dess placering, och sedan ingenting, ingenting ingenting. Ingenting, ingenting och återigen ingenting. Och lite mer ingenting. Sen kommer eventuellt förstärkaren.
Citera
2015-05-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan

Detta. Har du inte en sub så "känner" du inte basen, du hör den bara
Citera
2015-05-07, 12:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Vilket århundrade är du född i?

Om du svarar i en tråd så kan du väl åtminstone tänka till lite innan?

För att återgå till topic så innebär inte användandet av en subwoofer nödvändigtvis att man spelar högre. Däremot så har en sub möjlighet att gräva lite lägre i basregistret vilket betyder en bättre basåtergivning. Extra viktigt om man använder små men lite basfattiga stativhögtalare.

Det har med andra ord inget med pengar att göra.

(FB) Visa din stereoanläggning
Senast redigerad av Moltas666 2015-05-07 kl. 13:00.
Citera
2015-05-07, 13:27
Medlem
Jag har en anläggning för långt över 30.000,- och jag har en sub. Har du basen rätt inställd så är det ett bra komplement till de allra lägsta frekvenserna. Jag har dock ställt ner min bas väldigt lågt, så den som lyssnar skall knappt märka att den finns, det gäller även att den är i bra fas med frontarna, annars blir det bara pannkaka av alltihop!

Så svaret är alltså JA! Självklart kan du köra med subwoofer hemma/i lägenhet. Mitt råd är dock att köpa en med bra inställningsmöjligheter och att du inte kör för högt delat samt att du drar ner volymen en aning. Den skall komplettera dina frontar inte överrösta dom!
Citera
2015-05-08, 12:20
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Självfallet är det inte nödvändigt. Sedan beror det väl på vad du har för anläggning rent allmänt. Har du en 2-kanals anläggning för 5K kronor eller en 2-kanals HiFi anläggning för 50K kronor?

Men som redan skrivits. Det är väl viktigare med subbas i en 5.1 eller 7.1 anläggning än i en 2-kanals stereoanläggning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in