2015-05-06, 19:26
Bannlyst
Tja!

Jag har en verksamhet som tjänar väldigt lite (ca 100tkr till 120tkr om året)
Men jag har även mark som kan skördas och förbättringar som kan göras. Dock kostar det pengar.
Jag har ingen traktor som är lämplig för det som kan göras så därför behövs en traktor, exempelvis.

Hur som helst; Banken klagar på att jag inte har återbetalningsförmåga, vilket är helt rätt för jag har inte det. MEN! Lånet skulle faktiskt öka årsinkomsten till minst 250tkr om året och jag skulle då ha återbetalningsförmåga, och detta inom 1-3 månader efter att lånet ges. Dessutom är det 100% säkert att det skulle bli så... Återbetalningen på lånet skulle bli ca 80tkr om året, i värsta fall.

Så vad gör man? De bryr sig mycket bara om det som var innan och inte mycket om det som kan komma....

Banken är länsförsäkringar. Undrar dock om det finns annan som bryr sig mindre om det förflutna och mer om framtiden?
Citera
2015-05-06, 19:32
Medlem
Blondiemans avatar
Hyr in traktortjänsterna de första åren så ska du se sen om kalkylen håller.
Citera
2015-05-06, 19:56
Medlem
Glisseurs avatar
Håller med ovanstående, hyr traktorn istället eller låna från någon bekant om det nu är möjligt.
Citera
2015-05-06, 20:00
Medlem
Småföretagare = risk. Banker hatar risk.
Citera
2015-05-06, 20:14
Medlem
kinesarsles avatar
Du kommer öka årsinkomsten med ca 130kkr, dvs ca 11kkr per månad. Med denna ökning menar du att lånet kan betalas på ner till en månad. Hur billig traktor har du tänkt köpa egentligen och hur kommer det sig att du inte kan fixa det utan lån?
Citera
2015-05-06, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Hyr in traktortjänsterna de första åren så ska du se sen om kalkylen håller.

Det gjorde jag en gång för att skörda en del, slutade i att det som skulle kosta 2tkr med egen traktor kostade 10tkr. Det finns ingen att låna eller hyra från och de som säljer sina tjänster har onödigt stora traktorer för det de behövs för.

Kalkylen håller.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du kommer öka årsinkomsten med ca 130kkr, dvs ca 11kkr per månad. Med denna ökning menar du att lånet kan betalas på ner till en månad. Hur billig traktor har du tänkt köpa egentligen och hur kommer det sig att du inte kan fixa det utan lån?

Av de 11tkr skulle max 6tkr gå till lånet.

Anledningen till att jag inte kan köpa traktorn just nu är för att det inte går att spara något från verksamheten. Traktorn måste ha frontlastare så det kostar minst 60tkr men tänker inte spendera mer än 120tkr på en traktor.

Grejen är att det är garanterat att det skulle bli en ökning med minst 130tkr så jag fattar inte varför banken bara ser förbi det
Citera
2015-05-06, 21:32
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rs1485
Av de 11tkr skulle max 6tkr gå till lånet.

Anledningen till att jag inte kan köpa traktorn just nu är för att det inte går att spara något från verksamheten. Traktorn måste ha frontlastare så det kostar minst 60tkr men tänker inte spendera mer än 120tkr på en traktor.

Grejen är att det är garanterat att det skulle bli en ökning med minst 130tkr så jag fattar inte varför banken bara ser förbi det
Nej, det är ju självfallet jättekonstigt att banken ser förbi detta. Det känns ju fullständigt riskfritt att låna ut till någon som inte kan ta en ökad utgift på 6kkr.

Ta ett smslån då. Om dina kalkyler stämmer borde du ju tjäna in det på kort tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in