• 1
  • 2
2015-05-06, 17:12
Medlem
Hur lång tid (om man nu har någon alls), har man på sig att häva ett bilköp från en bilfirma?
Är det från det att man har skrivit på kontraktet eller från det att man har fört över pengarna?
Vad gäller däromkring? Får man tillbaka handpenningen?

Skrev på papper igår, ett av mina krav var att dem skulle besikta bilen eftersom den går ut denna månaden. Idag när jag skulle hämta bilen så hade den inte gått igenom pga sprucken fjäder fram..vilket dem ska åtgärda..
Så fort jag får bilen har jag tänkt att åka till en bilverkstad och låta dem kolla igenom sliten så det inte är något större repjobb på väg.. Om det är det så köper jag hellre en annan bil Från ett annat ställe..
Citera
2015-05-06, 17:25
Medlem
tigerrakets avatar
Bilfirmor lämnar ju 3 månaders garanti på bilen. Så hittar du fel på bilen inom den tiden som inte finns nerskrivna i kontraktet eller på annat sätt dokumenterat så ska de åtgärda felen.
Citera
2015-05-06, 17:51
Medlem
Tsg lämnas på beg bilar.

trafiksäkerhets garanti =garanti på fel som ger nedslag hos bilprovningen. Ingen garanti om tex ac pajjar eller nått annat som inte har med bilens säkerhet att göra. Sedan är väl de flesta seriösa firmor mån om att försöka hjälpa till om något händer inom dessa 3 månader för att värna om dig som kund och slippa skitsnack

Sedan för att häva ett köp så måste stället du köpt bilen från få chansen och reparera. Går inte bara häva köpet bara för att du som konsument känner för det. Har de inte lyckas åtgärda felet vid flera reparationstillfällen då kan det bli tal om att häva ett köp.
Citera
2015-05-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjackfabrik
Tsg lämnas på beg bilar.

trafiksäkerhets garanti =garanti på fel som ger nedslag hos bilprovningen. Ingen garanti om tex ac pajjar eller nått annat som inte har med bilens säkerhet att göra. Sedan är väl de flesta seriösa firmor mån om att försöka hjälpa till om något händer inom dessa 3 månader för att värna om dig som kund och slippa skitsnack

Sedan för att häva ett köp så måste stället du köpt bilen från få chansen och reparera. Går inte bara häva köpet bara för att du som konsument känner för det. Har de inte lyckas åtgärda felet vid flera reparationstillfällen då kan det bli tal om att häva ett köp.

Men hur kan man som konsument skydda sig från dåligt bilköp?? Ja fråga om de e nåt som.behöver göras på bilen lr om de e nåt ja borde veta..typ..men dem sa nej såklart. Ändå lagt 70 000 kontant.. Vill ju inte att när jag kör hem den så märker jag som du sa att acc e paj eller behöver fyllas på lr liknande..

Jag sa att jag ville ha vinterdäck på fälg med..vilket dem gick med på. Hur slitna får dem.vara??
Citera
2015-05-06, 18:36
Medlem
Man skyddar sig genom att kolla upp skiten innan man skriver och genom att aldrig, aldrig någonsin göra affärer med säljare som inte kan åka skridskor.
Citera
2015-05-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammarkullen
Men hur kan man som konsument skydda sig från dåligt bilköp?? Ja fråga om de e nåt som.behöver göras på bilen lr om de e nåt ja borde veta..typ..men dem sa nej såklart. Ändå lagt 70 000 kontant.. Vill ju inte att när jag kör hem den så märker jag som du sa att acc e paj eller behöver fyllas på lr liknande..

Jag sa att jag ville ha vinterdäck på fälg med..vilket dem gick med på. Hur slitna får dem.vara??
Man kan alltid läsa igenom köpeavtalet man har skrivit för att få svar på sina frågor.
Citera
2015-05-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Bilfirmor lämnar ju 3 månaders garanti på bilen. Så hittar du fel på bilen inom den tiden som inte finns nerskrivna i kontraktet eller på annat sätt dokumenterat så ska de åtgärda felen.

Nej, räkna inte med det. Det förekommer givetvis, men främst på relativt nya begagnade bilar, där kan garantin vara ännu längre ibland.
Däremot, ej att förglömma, om du köper en bil från en handlare och gör det i egenskap av konsument, alltså privatperson, då finns kkl att luta sig mot, den stadgar rätt till reklamation inom tre år och, det är nästan viktigast, de första sex månaderna gäller denna reklamationsrätt med utgångspunkt från att felet funnits vid köpet därest ej säljaren kan påvisa annat. Tiden därefter är det köparen som har att göra det troligt och att påvisa att ett då observerat fel är från tiden innan bilen köptes.
Citera
2015-05-06, 21:46
Medlem
Tja, jag köpte en Volvo v50 2,0d -06
För 4-5 år sedan.
Köpte i augusti och säljaren lovade mig dyrt och heligt att det satt dieselvärmare i, det.skulle det göra i alla från fabrik.
Men när hösten kom och det blev kallt så upptäckte jag att det inte fanns någon riktig.värme, vare sig i bilen eller motorn (minusgrader ute).
Det var en importerad bil så det var ju inte konstigt egentligen att det inte fanns någon dieselvärmare men det var ju därför jag frågade.
I januari, dvs 5 månader efter köpet och en del besök och turer kring detta så gjorde han ett återköp av bilen, mot att de mil jag kört.drogs av på priset, Helt eenligt konsumentköplagen.

Så visst går det att "ångra" ett bilköp
Citera
2015-05-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanneH2
Tja, jag köpte en Volvo v50 2,0d -06
För 4-5 år sedan.
Köpte i augusti och säljaren lovade mig dyrt och heligt att det satt dieselvärmare i, det.skulle det göra i alla från fabrik.
Men när hösten kom och det blev kallt så upptäckte jag att det inte fanns någon riktig.värme, vare sig i bilen eller motorn (minusgrader ute).
Det var en importerad bil så det var ju inte konstigt egentligen att det inte fanns någon dieselvärmare men det var ju därför jag frågade.
I januari, dvs 5 månader efter köpet och en del besök och turer kring detta så gjorde han ett återköp av bilen, mot att de mil jag kört.drogs av på priset, Helt eenligt konsumentköplagen.

Så visst går det att "ångra" ett bilköp

Nej, det var inte att ångra bilköpet, det var en reklamation som av bilfirman hanterades genom återköp, förmodligen för att eftermontering av utlovad utrustning skulle bli dyrare.
Citera
2015-05-07, 18:07
Medlem
Okej.. Köpet gäller en honda civic 1.8, vad är värt att kolla upp när jag kör hem bilen?
Vad kan vara trasigt eller värt att kolla upp??
Citera
2015-05-07, 18:16
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammarkullen
Okej.. Köpet gäller en honda civic 1.8, vad är värt att kolla upp när jag kör hem bilen?
Vad kan vara trasigt eller värt att kolla upp??

Civic 1.8 skriver du, men vilken årsmodell och hur många mil har den gått?
Äldre Honda kan vara lite tveksamma, men senare årsmodeller hör till de som har minst klagomål.
Citera
2015-05-07, 19:11
Medlem
Hmm.. 07/08, ca 14k mil
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem