Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-19, 16:54
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Och här har vi svaret.

Jag har ca 290$ hemma. Det var värt ca 2700:- för några veckor sedan. Nu är det värt strax över 3000:-

Förvirrat att du svarar på ett 5 år gammalt inlägg med diametralt motsatts, annan betydelse och innehåll
Citera
2020-03-19, 18:10
  #254
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Förvirrat att du svarar på ett 5 år gammalt inlägg med diametralt motsatts, annan betydelse och innehåll

Den dök upp bland nya inlägg. Skumläste lite och gjorde ett svar. Och priserna ligger nu på vad som pratades om då. Men du har rätt, det blev lite förvirrat.
__________________
Senast redigerad av shakta 2020-03-19 kl. 18:18.
Citera
2020-03-21, 08:37
  #255
Medlem
pantywankers avatar
En positiv effekt av Corona hysterin och att Opec misslyckats med sina förhandlingar.
Jag som hade gott om dunkar hemma fyllde upp nu rejält när bensinen kostar ca 4 kronor litern mindre än för ett tag sedan. Ta för er
Citera
2020-03-23, 11:20
  #256
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
En positiv effekt av Corona hysterin och att Opec misslyckats med sina förhandlingar.
Jag som hade gott om dunkar hemma fyllde upp nu rejält när bensinen kostar ca 4 kronor litern mindre än för ett tag sedan. Ta för er

Så kan man förstås göra, men är det värt det? Man får ju bara förvara 100 liter hemma utan särskilt tillstånd, och då har man gjort sig en massa besvär för att spara 400 kronor...

Har man mer än så och olyckan är framme så antar jag att de ekonomiska konsekvenserna av att man har brutit mot lagen är oändligt mycket större än vad man tjänade på bensinen.
Citera
2020-03-23, 13:40
  #257
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Så kan man förstås göra, men är det värt det? Man får ju bara förvara 100 liter hemma utan särskilt tillstånd, och då har man gjort sig en massa besvär för att spara 400 kronor...

Har man mer än så och olyckan är framme så antar jag att de ekonomiska konsekvenserna av att man har brutit mot lagen är oändligt mycket större än vad man tjänade på bensinen.
En kubik diesel/bensin kostar för den delen mindre i literpris hur man än vänder och vrider på det, så ... ja, ta för er - förlora på att handla fri mängd i bulk.
Särskilda tillstånd behövs väl inte (såsom ett skriftligt godkännande att man fyller tanken vid varje enskilt tillfälle)? Men man måste ha det i en tank, och det måste fraktas in i denna på ett godkänt sätt.
Citera
2020-03-24, 05:45
  #258
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
En kubik diesel/bensin kostar för den delen mindre i literpris hur man än vänder och vrider på det, så ... ja, ta för er - förlora på att handla fri mängd i bulk.
Särskilda tillstånd behövs väl inte (såsom ett skriftligt godkännande att man fyller tanken vid varje enskilt tillfälle)? Men man måste ha det i en tank, och det måste fraktas in i denna på ett godkänt sätt.

Jo, du får inte förvara mer än 100 liter bensin hemma utan tillstånd. Undantaget då sådant som du har i tanken, så har du fyra bilar så är det klart att de får vara fulltankade, men i övrigt är det 100 liter som gäller.

Så du kan nu spara hela 400 kronor på att buffra, om du redan har något att förvara så mycket bensin i. Jag skulle inte orka.
Citera
2020-03-24, 06:16
  #259
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jo, du får inte förvara mer än 100 liter bensin hemma utan tillstånd. Undantaget då sådant som du har i tanken, så har du fyra bilar så är det klart att de får vara fulltankade, men i övrigt är det 100 liter som gäller.

Så du kan nu spara hela 400 kronor på att buffra, om du redan har något att förvara så mycket bensin i. Jag skulle inte orka.
Vart hittar jag detta tillstånd då? Känner nämligen tre bönder med en dieseltank på gården, aldrig hört något om att de behöver förnya sitt tillstånd. Däremot vet jag av erfarenhet att tanken måste vara typgodkänd och besiktas till och från.

Just nu ligger bulk bensin på 10,5kr/l. Preem nämner inget om något tillstånd att köpa bulk i deras kontrakt. Det är alltså någon sorts lag du har kännedom om?
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2020-03-24 kl. 06:19.
Citera
2020-03-24, 06:31
  #260
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Vart hittar jag detta tillstånd då?

Det söker du hos räddningstjänsten i din kommun. Det är naturligtvis inga hemligheter detta, så de har säkert en färdig blankett som du kan fylla i. Dock lär du inte få något, men prova gärna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback