Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-06, 13:07
  #1
Medlem
Va fan e det som händer, för 3månader sen låg priset på 11.84 litern men nu är den uppe på 14.38!

Priset på oljan har ju gått ner som fan efter uSA senaste oljefynder men varför höjer våran idiot regering skatten hela tiden förr.. fattar de inte att vi som har bilar lever fan på gränsen hela tiden. Varför e det alltid vi bil förare som drabbas. Skit snack att vi har gott om pengar det e tvärtom människor utan bil har mer pengar då allting e svin dyrt med bil men vi har inget val då alla bor inte i stan
Citera
2015-05-06, 13:11
  #2
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Kan ha inbillat mig men har inte priset börjat stiga igen ? På oljan alltså.

Bilföraren drabbas då båda sk blocken alltid höjer bensinskatten och eller skatter på bilförsäkringar m.m men du kan få en supermiljöbil premie så gnäll inte för fan bara köpa en ny bil. det är så folket på landet gör nu enligt Sjukklövern.
__________________
Senast redigerad av TheAlmightyFarfar 2015-05-06 kl. 13:21.
Citera
2015-05-06, 13:14
  #3
Medlem
Völunds avatar
För att ni bilförare står för mycket utsläpp, kanske? Skit samma vad politikerna bestämmer om skolgång, äldreomsorg och sjukvård - fortsätter utsläppen som de gör så spelar det inte längre någon roll. I grund och botten måste vi ha en beboelig och miljövänlig planet. Och detta säger jag utan att vara någon överdriven miljötomte, det handlar om sunt förnuft.

Samåk med medmänniskor ifall det är en så stor issue.
Citera
2015-05-06, 13:16
  #4
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Völund
För att ni bilförare står för mycket utsläpp, kanske? Skit samma vad politikerna bestämmer om skolgång, äldreomsorg och sjukvård - fortsätter utsläppen som de gör så spelar det inte längre någon roll. I grund och botten måste vi ha en beboelig och miljövänlig planet. Och detta säger jag utan att vara någon överdriven miljötomte, det handlar om sunt förnuft.

Samåk med medmänniskor ifall det är en så stor issue.
Alla kanske inte bor där tunnelbanan går i källaren. Dessutom så står Sverige för några promille av världens utsläpp. Att skatta ut Svenska bilister så landsbygden dör är inget alternativ. Vill man göra något så se till att kraftigt begränsa flyget samt hjälp andra länder att rena sina föråldrade kolkraftverk mm.
Citera
2015-05-06, 13:19
  #5
Medlem
Och snart går väll oljepriset upp också....
Citera
2015-05-06, 13:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Völund
För att ni bilförare står för mycket utsläpp, kanske? Skit samma vad politikerna bestämmer om skolgång, äldreomsorg och sjukvård - fortsätter utsläppen som de gör så spelar det inte längre någon roll. I grund och botten måste vi ha en beboelig och miljövänlig planet. Och detta säger jag utan att vara någon överdriven miljötomte, det handlar om sunt förnuft.

Samåk med medmänniskor ifall det är en så stor issue.

Det var det dummaste jag har hört.. Så du säger att sverige är förorenat med massa avgaser.. Jag tror inte du har satt din fot utanför sverige då det e åt helvete i andra länder. Sverige har den bästa miljön av alla länder så höja skatten på avgaser e bara blås konto. Jag har en bil som släpper ut endast 169 per mil eller 10 mil vet ej hur det räknas. Min bil är eller var miljö bil när den var ny men miljö nissarna sänker ju reglerna varje år
Citera
2015-05-06, 13:28
  #7
Medlem
ormbitens avatar
Råoljan har ju gått upp 12-13 dollar sedan bottennoteringen samt att också kronan har tappat en hel del mot dollarn, där är anledningen, sen har jag mina aningar om att bolagen har passat på att stärka sina marginaler med en tjugoöring eller något sådant.

Sen får vi ju en skattehöjning om ett halvår på 60 öre eller vad det nu var så det dröjer nog inte så många år innan det står 16 kr på prisskyltarna.
Citera
2015-05-06, 13:43
  #8
Medlem
Völunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Det var det dummaste jag har hört.. Så du säger att sverige är förorenat med massa avgaser.. Jag tror inte du har satt din fot utanför sverige då det e åt helvete i andra länder. Sverige har den bästa miljön av alla länder så höja skatten på avgaser e bara blås konto. Jag har en bil som släpper ut endast 169 per mil eller 10 mil vet ej hur det räknas. Min bil är eller var miljö bil när den var ny men miljö nissarna sänker ju reglerna varje år
Du kan inte ha hört mycket du, men om du lyssnade på dina egna tankar så är jag övertygad om att du skulle slå det rekordet ungefär en gång i minuten. Det är väl klart som fan att miljön inte står och faller med vad bilister i Sverige gör, men alla med lite innanför pannbenet fattar nog att det handlar om att samtliga länder måste förbättra sin miljöpolitik. Tänket att ingen kan göra allt, men alla kan göra något stämmer bra in här. Priserna stiger globalt, och det kan Google hjälpa dig att bekräfta.

Någon nämnde även kolkraften och javisst, det är klart att industrin står för en enorm mängd av utsläppet. Det är dock ingen anledning att inte beskatta bensin. Landsbygden dör av andra anledningar - har ni någonsin hört om någon som flyttar pga bensinpriset?

Återigen, samåkning. Eller är det här ett klassiskt problem där man bara ser till sitt egna intresse och inte vill lyssna på lösningar/argument om varför saker är på ett visst vis?
Citera
2015-05-06, 14:02
  #9
Medlem
Nu har inte staten höjt några skatter än. Men visst kan man gnälla på Sossarna och MP om man inte vill se sanningen. Oavsett vart man läser så ser man gnäll på denna regering som ännu inte ens fått igenom en egen budjet. Så all skit vi lever med just nu är faktiskt borgarnas fel.

Däremot kan jag till viss del ge dig rätt. Drivmedel är för dyrt om man valt att bo utanför storstäderna.
Bor själv i en mindre ort runt Linköping. Därför är vi i behov av två bilar då vi båda jobbar i Linköping.
Nu har vi fått nog av detta och har börjat leta bostad i den större staden i stället. Då försvinner behovet av två bilar samt att många resor kan ske med buss eller cykel.
För mig handlar det enbart om snålhet då jag trivs där jag bor. Men jag trivdes även i stan när jag bodde där. Problemet blir större för familjer med sämre ekonomi. De kanske inte ens har råd att bo som jag gör och samtidigt, pendlar.

Nu ska jag direkt säga emot mig och då kommer vi till miljön.
Visst är vi ett av de renaste länderna. Men precis som Tysklands fotbollslag behövs alltid förbättringar för att fortsätta vara ledande. Någon måste vara ledande och vi hr inte råd att sätta oss och tjura i sandlådan, enbart för att stygga Erik inte har rena kläder.
Citera
2015-05-06, 14:55
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Främsta anledningen till att priset gått upp är att dollarkursen gått upp kraftigt, ca 25% jämfört med kronan och att priset på mackarna sätts efter högsta dollarkursen senaste månaden.
Citera
2015-05-06, 15:26
  #11
Medlem
Ni kan nog räkna med ett bensin pris á 20kr/liter om 1 år.

Det skulle ni ha tänkt på innan ni röstade på miljöpartiet.
Citera
2015-05-06, 15:27
  #12
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Men herregud, skatteuttaget på drivmedel har väl varit en kassako för Staten under lång tid..
.....Tar igen på karusellen liksom.... Att jag fick frankera kuvertet med min självdeklaration sög också riktigt hårt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback