2015-05-05, 02:13
Medlem
Han.Jelins avatar
Hej, jag har haft nageltrång sedan sommaren 2014. Jag har varit för lat att gå till doktorn och behandla det. Jag har även varit rädd för att gå dit, jag har läst om detta på internet och sprutorna verkar vara oerhört smärtsamma. Jag har även läst att man kan få blodförgiftning av det om man inte behandlar det. Det är rött, svullet och har en bultande smärta i tån. Det kommer även ut var och blod som jag trycker ut varje dag när jag känner att smärtan blir för stor.

Jag har alltid varit en människa som har ''nojjat'' mig för sjukdomar och alltid trott att jag är dödssjuk när jag åker på någonting. Men jag har aldrig känt så här förut, febern kom snabbt igår och när jag gick från skolan hade jag problem att stödja på vänster ben. Jag har också problem med en smärta i magen och runt magen och även svaga muskler, men det kanske bara är för att jag inte ätit, hade även en smärta i bröstet på högra sidan och sov till halv fem igår. Men som den paranoida människa jag är googlade jag på det här, och det stod att man hade risk för blodförgiftning om man hade sår och skit, nageltrång i mitt fall.

Är det bara jag som är paranoid igen eller kan det vara något? Kan ni som har haft detta känna igen er i detta?
Citera
2015-05-05, 02:14
Medlem
Han.Jelins avatar
Jag funderar på att vänta ett dygn till och se om det blir värre. Jag känner inte att jag måste in akut, men jag läste att man inte behövde må så dåligt för att ha det.
Citera
2015-05-05, 02:20
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ring vårdcentral imorgon och få det fixat fan .. Sov gott o se till o fixa fötterna.

Du har bara ett par som ska räcka livet ut..
Citera
2015-05-05, 03:06
Medlem
Klownfaces avatar
Gå till doktorn och få det fixat direkt, du får bedövning så du känner knappt ett skit.

En liten egen historia:
När jag var liten grabb så hade jag nageltrång och höll det hemligt för mina föräldrar för att jag inte ville åka till sjukhuset. Jag tänkte; äh jag fixar det här själv, jag försökte operera skiten själv med nål, tömde den på blod och var varje dag tills jag insåg att det var dags att ge upp, hade fan ingen känsel i den längre.. När jag kom till doktorn så klämde han på min stortå och sa att "om du inte känner det här så har du så ont att du inte känner något längre, för annars borde du skrika nu"
Citera
2015-05-05, 03:17
Medlem
edm4lifes avatar
Blodförgiftning kan slå till och bli väldigt farligt om man inte snabbt åker till sjukhuset och får antibiotika. Om du märker att du börjar känna dig allmänt sjuk med feber eller att tån eller foten blir röd så måste du åka in till akuten.

Jag har självt gjort ett sådant ingrepp och den där bedövningssprutan som alla talar om på forum och liknande gör ganska ont, men bara under några sekunder sedan kommer hela tån att domna och du kommer inte att känna någonting alls under hela operationen. Detta är ett enkelt och litet ingrepp och ingenting som du behöver noja över.

Det är bara att boka en tid på vårdcentralen. Om tån är infekterad så kommer du att få äta antibiotika en vecka eller så innan operationen så att det är cleant och inte massa bakterier och så när du ska dit. Tån kommer att blöda SOM FAN hela dagen efter operationen så se till att gå och lägg dig med foten högt upp och rejält bandage när du kommer hem sedan (det kommer ändå blöda igenom). Resten av läkningsprocessen är ganska straight forward
Senast redigerad av edm4life 2015-05-05 kl. 03:22.
Citera
2015-05-05, 06:56
Medlem
Delicates avatar
Var för 2 veckor sedan och fixade till min nageltrång.
Du kan få blodförgiftning, febern beror nog på inflammationen du har i din tå.

Jag gick och tänkte "det går över" men till sist kom det till en gräns där jag ej kunde gå längre, fick tid samma dag jag ringde vårdcentralen, jag kan säga såhär mycket: Jag har brutit armen, dragit av korsbandet i vänster knä, sytt på alla möjliga ställen, MEN, när hon på vårdcentralen skulle under nageln för att komma åt nageltrången, det är bland den värsta smärtan jag någonsin har varit med om, jag skrek och grät samtidigt.... Du måste besöka en läkare, det går ej bort av sig själv, för att citera min läkare... Så ring vårdcentralen idag!

Lycka till!
Citera
2015-05-05, 07:05
Bannlyst
naglar har förmågan att växa in i tån om man klipper de fel , har flera ggr fixat liten operation själv innan det blir värre , har funkat bra med en ny hobbykniv och en liten tång och rikligt med läkarsprit , blivit förvånad i bland över hur stor nagelbit som man fått bort och har alltid blivit helt bra efter ingrepp , väntar du för länge så gör det för ont att fixa detta själv så fixa detta så tidigt du kan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in