2015-05-04, 11:12
Medlem
TobaksHasses avatar
Som få svenskar verkar veta är att vi i sverige har visionen att vara rökfria 2025. Nu diskuterar man på allvar även att ta bort dispensen för smak aromer i svenskt snus.. Något jag personligen inte har något mot trots att jag är snusare. Jag har tex aldrig aromer i min egen odlade tobak, så varför måste allt köpe snus vara smaksatt?

http://tobaksfakta.se/nyheter/vill-i...-amnen-i-snus/
Senast redigerad av TobaksHasse 2015-05-04 kl. 11:15.
Citera
2015-05-04, 14:14
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Som få svenskar verkar veta är att vi i sverige har visionen att vara rökfria 2025. Nu diskuterar man på allvar även att ta bort dispensen för smak aromer i svenskt snus.. Något jag personligen inte har något mot trots att jag är snusare. Jag har tex aldrig aromer i min egen odlade tobak, så varför måste allt köpe snus vara smaksatt?

Hur vet man vilka snussorter som har smakarom i sig? Är det så enkelt att alla sorter av "köpesnus" har det?

Själv så använder jag mig av Prillans portion, och jag blandar bara i vatten i min. Betyder det då att den är fri från smakaromer, eller är det iblandat i tobaken redan innan den förpackas i påsar?

Sorry för alla frågor...
Citera
2015-05-04, 17:25
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Hur vet man vilka snussorter som har smakarom i sig? Är det så enkelt att alla sorter av "köpesnus" har det?
.
Står under eller på sidan av alla snusdosor. Swedish match har sedan slutet av 90-talet minskat på användandet av tobak som torkats i rök för att (som i dagens läge) helt övergå till rökaromer. En arom som man endast får ha i en produkt om den märks med texten: "och rök-aromer". Detta borde även gälla snussatser.. Men det blev lite "luddigt" när EU backade och gav grönt ljus för aromer i snus. Nu mer får man inte märka snuset med sin smak (något tillverkarna sällan gjorde tidigare heller).
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Själv så använder jag mig av Prillans portion, och jag blandar bara i vatten i min. Betyder det då att den är fri från smakaromer, eller är det iblandat i tobaken redan innan den förpackas i påsar?

Sorry för alla frågor...
Helt ärligt så har jag aldrig frågar om annat än rök-arom, och enligt prillan själva så är det bara Norrlands dom inte smaksatt med rök-torkad tobak.
-Men som sagt har dom i aromer så är det inget du inte skulle få om du köpte färdigt snus.

Vad värre är så har tillverkarna försatt sig i den situationen att allt svensk snus åter kan ifrågasättas.
Jag har efterfrågat arom fria alternativ men bara fått svaret att det är omöjligt och att ingen vill ha det. Har då berättat att det är helt möjligt och att så medvetna vi är med mat och annat så skulle säkert fler vara intresserade..
Citera
2015-05-05, 22:38
Medlem
Mankas avatar
Jag oroar mig redan, för i Finland har vi som mål att förbjuda cigg år 2040. Jag lever antagligen då och jag VET att jag kommer dö rökare om tobak finns tillgängligt. Funderar redan på hur jag ska göra, nicorette har jag klarat mig på i tolv dagar och jag kan inte göra om det. Måste ha cigg, livet kan bli hur piss som helst men med hjälp av tobak tycks jag klara det mesta.
Citera
2015-05-06, 09:16
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag oroar mig redan, för i Finland har vi som mål att förbjuda cigg år 2040. Jag lever antagligen då och jag VET att jag kommer dö rökare om tobak finns tillgängligt. Funderar redan på hur jag ska göra, nicorette har jag klarat mig på i tolv dagar och jag kan inte göra om det. Måste ha cigg, livet kan bli hur piss som helst men med hjälp av tobak tycks jag klara det mesta.
Du behöver inte vara jätte orolig (om du frågar mig), Dom har försökt göra rökfria/tobaksfria "zoner"(städer och orter). Men mig veterligen har alla backat. Att Sveriges regering ser positivt på "ett rötfritt sverige 2025" är för mig en gåta. Vi har redan målet att minska tobaksburket men snuset höll på att haverera allt. Efter som att en minskning av rökning som ersätts med snus är ganska ointressant då tobaksbruket ska minskas. Jag är själv snusare och verken för ett tobaksbruk eller mot. Jag kan lixom argumentera för båda sakerna
Citera
2015-05-09, 21:12
Medlem
Drumedarens avatar
Tycker det är patetiskt att dra in cigg. Är inte rökare själv, men tror på att människan har ett eget val om vad fan man ska få stoppa i sin kropp. Vet du riskerna? Bra! Fortsätter du att röka? okej, det är ditt val.
Citera
2015-05-10, 11:13
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumedaren
Tycker det är patetiskt att dra in cigg. Är inte rökare själv, men tror på att människan har ett eget val om vad fan man ska få stoppa i sin kropp. Vet du riskerna? Bra! Fortsätter du att röka? okej, det är ditt val.
Jag delar faktiskt din åsikt när det gäller rökning. Jag tycker dessutom att det är ganska märkligt att så vitt jag vet alla länder blivit tvungna att ha en plan för att först och främst minska tobaksbruket och på sikt helt upphöra med tobak.. Jag känner att det är VHO i ett nötskal.
Citera
2025-03-09, 21:43
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse

Det gick inte igenom 10 år senare däremot finns inte mintcigaretter kvar med karaktärisk smak

Snus finns i diverse smaker däremot klubbades det igenom att varje portionsdosa måste innehålla 20 prillor eller fler odens innehöll 14-18 portioner innan nu är det 20 st
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in