Citat:
Ursprungligen postat av
CrilleKex
Hur vet man vilka snussorter som har smakarom i sig? Är det så enkelt att alla sorter av "köpesnus" har det?
.
Står under eller på sidan av alla snusdosor. Swedish match har sedan slutet av 90-talet minskat på användandet av tobak som torkats i rök för att (som i dagens läge) helt övergå till rökaromer. En arom som man endast får ha i en produkt om den märks med texten: "och rök-aromer". Detta borde även gälla snussatser.. Men det blev lite "luddigt" när EU backade och gav grönt ljus för aromer i snus. Nu mer får man inte märka snuset med sin smak (något tillverkarna sällan gjorde tidigare heller).
Citat:
Ursprungligen postat av
CrilleKex
Själv så använder jag mig av Prillans portion, och jag blandar bara i vatten i min. Betyder det då att den är fri från smakaromer, eller är det iblandat i tobaken redan innan den förpackas i påsar?
Sorry för alla frågor...
Helt ärligt så har jag aldrig frågar om annat än rök-arom, och enligt prillan själva så är det bara Norrlands dom inte smaksatt med rök-torkad tobak.
-Men som sagt har dom i aromer så är det inget du inte skulle få om du köpte färdigt snus.
Vad värre är så har tillverkarna försatt sig i den situationen att allt svensk snus åter kan ifrågasättas.
Jag har efterfrågat arom fria alternativ men bara fått svaret att det är omöjligt och att ingen vill ha det. Har då berättat att det är helt möjligt och att så medvetna vi är med mat och annat så skulle säkert fler vara intresserade..