2015-05-04, 08:45
Medlem
Tjenare, jag går sista året på gymnasiet och under de här åren har jag funderat på en sak. Vaktmästarna på skolan klipper nästan bara gräset när det är blött ute och min gräsallergi som jag har blir alltså värre när det är blött. Kort och gott, finns det någon fördel med att klippa gräset när det är blött? Gör det inte det så är det ju idiotiskt med tanke på oss allergiker och inte minst för dem själva? Måste ju vara skittråkigt att vara ute när det spöregnar..
Citera
2015-05-04, 08:49
Medlem
Gräsallergi? Hur funkar det? Kan du gå på gräs? Får du en hostattack när du i närheten av gräs? Hur kan du vara ute på sommaren då det är mycket gräs över allt? Kommer du nånsin kunna arbeta som gräsläggare?
Citera
2015-05-04, 08:59
Medlem
Hejsan
Nej, det finns ingen som helat anledning att klippa gräset när det är blött, ingen fördel alls.
Det kan vara som så att vaktmästarna går efter ett schema och att det helt enkelt regnar när det är gräsklippning på schemat.
Det blir t.om. Betydligt mycket sämre resultat när du klipper gräset vid regn.
Citera
2015-05-04, 09:18
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmentja
Hejsan
Nej, det finns ingen som helat anledning att klippa gräset när det är blött, ingen fördel alls.
Det kan vara som så att vaktmästarna går efter ett schema och att det helt enkelt regnar när det är gräsklippning på schemat.
Det blir t.om. Betydligt mycket sämre resultat när du klipper gräset vid regn.

Det blir ju bara skit att klippa blött gräs för det kladdar igen hela aggregatet så jag vetefan varför det klipps när det regnar?

Bra svar ifrån dig!
Citera
2015-05-04, 09:20
Medlem
Klippningen brukar bli sämre när det regnar eftersom gräset som trycks ner av hjulen klibbar ihop och inte blir klippt. Det finns ingen fördel mer än att det möjligen dammar mindre.
Citera
2015-05-04, 14:24
Medlem
tigerrakets avatar
Märkligt att din allergi inte blir bättre när det regnar.
Just pollenallergier brukar bli bättre när det regnar, då vattnet binder pollen och sedan landar på marken, därför det blir gult kring brunnarna på sommaren.

Men visst, det är olika från person till person.

Jag tror det bara råkar vara så att vaktmästaren har ett schema som råkar sammanfalla med regn.
Citera
2015-05-04, 16:37
Medlem
Förmodligen är det inte just pollen som är allergenen i detta fall.
Utan de kemiska ämnen som gräs avger när strån går av (så kallade green leaf volatiles, förkorttat GLV). Detta kan mycket väl spridas mer när det är blött.
Citera
2015-05-04, 20:15
Medlem
MaZtoRs avatar
Anledningen de klipper blött gräs kan vara för att det inte ska virvla upp så mycket pollen. Säg till vaktmästaren så kanske han slutar.
Citera
2015-05-04, 21:32
Medlem
Klippa gräset när det är blött ger ju bara sämre resultat, gräset kletar fast överallt, det lägger sig ner på backen osv.
Att vaktisen klipper när det är blött beror med största sannolikhet på att han går efter ett schema, har du märkt någon speciell dag då han klipper eller så?
På ett av mina sommarjobb en gång så hade vi schemalagt gräsklippning på måndagar, det vara bara att ge sig ut oavsett om det fullkomligen vräkte ner med regn eller om det var stekhett
Citera
2015-05-06, 17:18
Medlem
Enligt mina erfarenheter så är det inte någon speciell dag, men det är samtidigt inte något som jag har lagt någon tanke vid. Magkänslan säger ändå att han drar ut och klipper varje gång det regnar, men sen så kanske det bara är så att de ända gångerna som jag lägger märke till det är för att jag känner av det?
Citera
2015-06-06, 10:11
Medlem
Zwanzigs avatar
Vaktmästaren kanske har gräspollenallergi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in