2015-05-04, 07:43
Medlem
Hej,

Tnkte gra kyckling "Sous vide" (i cirkulator under lg temperatur) eller entrocote till en fest dr det kommer nrvara en gravid kvinna. Enligt allt jag lst p om sous vide och hygien/matskerhet s ska det inte vara ngra problem. Stter regulatorn till 65 grader tnkte jag och tnkte kra i 1,5h (ungefr, r sklart beroende p tjocklek, jag gr efter Baldwins tabeller). Efter det s lgger jag p grillen fr att f lite fin yta.

Visst r det inga problem att servera till gravid? Eller, rttare sagt, det r varken mer eller mindre skadligt n om jag hade krt kttet hela vgen p grillen med termometer?
Citera
2015-05-04, 09:33
Medlem
Kan gravida kvinnor i afrika ta bildck och avfring utan problem fr barnet s tror jag inte din sous vide r ngon strre fara
Citera
2015-05-04, 10:13
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilfhunter2000
Kan gravida kvinnor i afrika ta bildck och avfring utan problem fr barnet s tror jag inte din sous vide r ngon strre fara

...och s har ju Afrika en katastrofalt hg barnaddlighet samt mnga fler graviditetskomplikationer ocks. I Sverige s ska gravida undvika flera annars ofarliga livsmedel fr att inte ventyra barnets hlsa. Det gller bland annat viltktt, opastriserade mjlkprodukter (brieost och mgelost till exempel), vissa fisksorter med mera. De kan innehlla bakterier som inte r farliga fr en vuxen person men som kan gra fostret/barnet ddssjukt.

TS: Det jag hittar r att det r okej att tillaga det s men att kycklingen behver pastriseras innan om det finns gravida i sllskapet. Anledningen r att srskilt kyckling kan ha en kad bakterietillvxt vid sous vide. Vad det nu innebr att pastrisera kyckling.

Kan du annars tillaga just hennes kyckling p annat stt eller bjuda henne p annan mat?
Citera
2015-05-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
...och s har ju Afrika en katastrofalt hg barnaddlighet samt mnga fler graviditetskomplikationer ocks. I Sverige s ska gravida undvika flera annars ofarliga livsmedel fr att inte ventyra barnets hlsa. Det gller bland annat viltktt, opastriserade mjlkprodukter (brieost och mgelost till exempel), vissa fisksorter med mera. De kan innehlla bakterier som inte r farliga fr en vuxen person men som kan gra fostret/barnet ddssjukt.

TS: Det jag hittar r att det r okej att tillaga det s men att kycklingen behver pastriseras innan om det finns gravida i sllskapet. Anledningen r att srskilt kyckling kan ha en kad bakterietillvxt vid sous vide. Vad det nu innebr att pastrisera kyckling.

Kan du annars tillaga just hennes kyckling p annat stt eller bjuda henne p annan mat?

Tack fr svar! Det r i princip samma sak som jag kommit fram till. Det finns ju bra tabeller och vetenskap kring nr ktt blir pastriserat med Sous Vide, s d ska middagen kunna fungera fr henne ocks! Jag kper hem ett bildck till henne ocks som backup!
Citera
2015-05-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulkas
Tack fr svar! Det r i princip samma sak som jag kommit fram till. Det finns ju bra tabeller och vetenskap kring nr ktt blir pastriserat med Sous Vide, s d ska middagen kunna fungera fr henne ocks! Jag kper hem ett bildck till henne ocks som backup!
Omtnksamt av dig! nskar er alla en smaklig mltid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in