2015-05-04, 07:43
Medlem
Hej,

Tänkte göra kyckling "Sous vide" (i cirkulator under låg temperatur) eller entrocote till en fest där det kommer närvara en gravid kvinna. Enligt allt jag läst på om sous vide och hygien/matsäkerhet så ska det inte vara några problem. Sätter regulatorn till 65 grader tänkte jag och tänkte köra i 1,5h (ungefär, är såklart beroende på tjocklek, jag går efter Baldwins tabeller). Efter det så lägger jag på grillen för att få lite fin yta.

Visst är det inga problem att servera till gravid? Eller, rättare sagt, det är varken mer eller mindre skadligt än om jag hade kört köttet hela vägen på grillen med termometer?
Citera
2015-05-04, 09:33
Medlem
Kan gravida kvinnor i afrika äta bildäck och avföring utan problem för barnet så tror jag inte din sous vide är någon större fara
Citera
2015-05-04, 10:13
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilfhunter2000
Kan gravida kvinnor i afrika äta bildäck och avföring utan problem för barnet så tror jag inte din sous vide är någon större fara

...och så har ju Afrika en katastrofalt hög barnadödlighet samt många fler graviditetskomplikationer också. I Sverige så ska gravida undvika flera annars ofarliga livsmedel för att inte äventyra barnets hälsa. Det gäller bland annat viltkött, opastöriserade mjölkprodukter (brieost och mögelost till exempel), vissa fisksorter med mera. De kan innehålla bakterier som inte är farliga för en vuxen person men som kan göra fostret/barnet dödssjukt.

TS: Det jag hittar är att det är okej att tillaga det så men att kycklingen behöver pastöriseras innan om det finns gravida i sällskapet. Anledningen är att särskilt kyckling kan ha en ökad bakterietillväxt vid sous vide. Vad det nu innebär att pastörisera kyckling.

Kan du annars tillaga just hennes kyckling på annat sätt eller bjuda henne på annan mat?
Citera
2015-05-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
...och så har ju Afrika en katastrofalt hög barnadödlighet samt många fler graviditetskomplikationer också. I Sverige så ska gravida undvika flera annars ofarliga livsmedel för att inte äventyra barnets hälsa. Det gäller bland annat viltkött, opastöriserade mjölkprodukter (brieost och mögelost till exempel), vissa fisksorter med mera. De kan innehålla bakterier som inte är farliga för en vuxen person men som kan göra fostret/barnet dödssjukt.

TS: Det jag hittar är att det är okej att tillaga det så men att kycklingen behöver pastöriseras innan om det finns gravida i sällskapet. Anledningen är att särskilt kyckling kan ha en ökad bakterietillväxt vid sous vide. Vad det nu innebär att pastörisera kyckling.

Kan du annars tillaga just hennes kyckling på annat sätt eller bjuda henne på annan mat?

Tack för svar! Det är i princip samma sak som jag kommit fram till. Det finns ju bra tabeller och vetenskap kring när kött blir pastöriserat med Sous Vide, så då ska middagen kunna fungera för henne också! Jag köper hem ett bildäck till henne också som backup!
Citera
2015-05-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulkas
Tack för svar! Det är i princip samma sak som jag kommit fram till. Det finns ju bra tabeller och vetenskap kring när kött blir pastöriserat med Sous Vide, så då ska middagen kunna fungera för henne också! Jag köper hem ett bildäck till henne också som backup!
Omtänksamt av dig! Önskar er alla en smaklig måltid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in