• 3
  • 4
2024-02-24, 01:13
Medlem
DubbelDenims avatar
Vaniljglass med brynt smör toppat med rostade hasselnötter och filead apelsin.

Något form av recept:

Rosta hasselnötter och filea apelsin kan du göra i förväg sen när det är tid för efterrätt så ställ fram vaniljglassen innan du börjar bryna smöret.

Brukar räkna på typ 50 g brynt smör på 500 ml glass.

Häller aldrig smöret direkt från kastrullen utan låter det svala snabbt så det stelnar när det träffar glassen. Under tiden smöret svalnar något så kan man ju ägga glassen.

Om man är orolig för att misslyckas med att bryna smöret om man har gäster över så kan man göra det i förväg också men det kommer stelna så då får köksmästare Micke värma upp det snabbt typ max effekt i några sekunder.

Sen kastar jag på toppingen och serverar.

Tips 2 är tonkaböna parfait, recept finns på google och tonka hittade jag på Cajsa Warg.
Citera
2024-02-24, 11:56
Medlem
Sladdarens avatar
Vissa efterrätter har man på sin lyra som är riktigt gott.. En efterrätt kan ju består av allt möjligt, tänker inte räkna upp nåt men ok tex äppelkaka ,fruktpajer etc. Sällan man gör det för ofta iaf.

Blir det för avancerat (tar tid) blire bageriet men ja men efterrätter kan ju va allt möjligt.. Vem älskar inte bullar, bakelser, gobitar, tårtor som tex efterrätter som är bra gjorda men tänk på träningen sen ;-) istället för kärlekshandtagen

Sk "cravings" för sånt "bageribak godis" är väldigt hög på min skala så jag har lärt mig att va diciplinerad ;-) sen många år
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in