2015-05-03, 17:14
Medlem
SmokeOns avatar
Sedan förra sommaren har en eller flera våldsmän härjat i Leksand. Ibland är det bara misshandel, ibland även våldtäkt. Nu hände det igen den här helgen. Oron sprider sig på orten, något som Jerzy Sarnecki kallar för "gruppsykos".

Citat:
Polisen har inte lyckats hitta någon misstänkt gärningsman i något av fallen.

Jerzy Sarnecki är professor i kriminologi. De senaste åren har liknande överfallsmönster rapporterats från flera olika håll i landet – Hagfors, Borlänge och Lidingö är några exempel.

– Vi har haft fall av män som helt utan anledning har överfallit kvinnor. Det förekommer. Samtidigt uppmärksammas varje sådant här fall, till exempel det på Lidingö, så oerhört mycket, dels i medier, dels i samtal människor emellan, säger Jerzy Sarnecki.

Det kan i sin tur leda till att människor kopplar ihop saker som egentligen inte har med varandra att göra, förklarar Sarnecki.

– När ett sådant här skräcktillstånd vilar över ett i övrigt lugnt samhälle, är en del av händelserna feltolkningar. Vi har en del grovt störda män som begår serier av överfall mot kvinnor. En del sexuellt motiverat, en del rent våldsamt. Det förekommer ju. Men det uvecklas någon slags gruppsykos kring det här.

Samtidigt vill Jerzy Sarnecki inte bagatellisera rädslan.

– Om mycket störda män som begår den här typen av handlingar inte stoppas kan de accelerera och bli farligare. Men oron tenderar att överdrivas på olika sätt. Det stora problemet när det gäller våld mot kvinnor är inte våld från okända och det vet både du och jag.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vag...nor-i-leksand/

Om våldsöverfall får ett helt samhälle att oroa sig så är det kanske ett större problem än våld i nära relationer. Om man som kriminolog inte kan väga in kollektiva känslor i sina modeller så kan man nog heller inte förstå olika brotts påverkan på samhället.

Era tankar kring detta?
Citera
2015-05-03, 17:39
Medlem
Inte för att försvara våld eller så inom relationer, men det faller väl under "normen" på vad man kan tänkas ha i ett samhälle...

Att helt random våldta/attackera kvinnor ligger utanför "normen", så därför är det klart folk reagerar.

Som ett exempel, bodde på ett ställe där en knivman helt random högg ner en kvinna... Fick veta det över FB, och skulle just ut och gå med hunden...

Det är väl klart som FAN jag då bryr mig mer om den galna knivmannen än jag gör om huruvida min granne slår sin fru (även om jag såklart inte försvarar det).
Citera
2015-05-03, 18:29
Medlem
Hur vet du att Jerzy Sarnecki ljuger?

Läpparna rör sig.

Vilken folkgrupp tillhör Jerzy Sarnecki? De eviga "förintade ""överlevarna""

Jerzy Sarnecki, född*7 juli*1947, är en*judisk*sionist*och professor i allmän*kriminologi*vid Stockholms universitet, född i*Polen.

http://sv.metapedia.org/wiki/Jerzy_Sarnecki
Citera
2015-05-03, 18:45
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Inte för att försvara våld eller så inom relationer, men det faller väl under "normen" på vad man kan tänkas ha i ett samhälle...

Att helt random våldta/attackera kvinnor ligger utanför "normen", så därför är det klart folk reagerar.

Som ett exempel, bodde på ett ställe där en knivman helt random högg ner en kvinna... Fick veta det över FB, och skulle just ut och gå med hunden...

Det är väl klart som FAN jag då bryr mig mer om den galna knivmannen än jag gör om huruvida min granne slår sin fru (även om jag såklart inte försvarar det).
Personer som angriper folk i syfte att skada eller att våldta faller också inom "normen" för vad man kan tänkas ha i ett samhälle av det faktum att de faktiskt förekommer, samt att det är ett populärt fenomen att skildra i serier såsom Law & Order: SVU. Du kan ju knappast förneka att folk som regel associerar våldtäkt med överfallsvåldtäkter trots att dessa utgör en minoritet av faktiska våldtäkter.

Skillnaden mellan dessa människor och folk som utsätter sina familjemedlemmar för våld är att du personligen inte är ett tänkbart offer för de sistnämnda medan du aldrig kan vara säker på att du själv inte kommer att utsättas för ett överfall när du är ute.
Senast redigerad av Anklagare 2015-05-03 kl. 18:49.
Citera
2015-05-04, 22:09
Medlem
SmokeOns avatar
Horan skriver om attackerna:

– Det här måste ta slut. Folk här i byn går med ögonen öppna. Själv vågar jag inte gå ut på kvällarna längre.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle20730107.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in