2015-05-07, 22:01
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Det senaste var att du tyckte att män skulle gå hemma och bli försörjda.

Du sitter väl inte och fantiserar ihop en låtsasvärld?
När sa jag att män skulle gå hemma och bli försörjda?
Citera
2015-05-07, 22:02
Medlem
jazznegers avatar
Det finns inte tillräckligt med feminister för att lyckas med det.
Citera
2015-05-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Du sitter väl inte och fantiserar ihop en låtsasvärld?
När sa jag att män skulle gå hemma och bli försörjda?
Du höll med om ett förslag om att män skulle tvångskvoteras som hemmafruar.

För övrigt kan du googla på mursmäckor om du vill veta mer om kvinnliga byggnadsarbetare.
Citera
2015-05-07, 22:28
Medlem
Dessutom är det bara trams att påstå att män har uppfunnit allt av värde. Allt som uppfunnits de senaste hundra åren är i princip betydelselöst för människans utveckling.

De riktigt stora uppfinningarna som verkligen betytt nåt: till exempel väskan, spjutet, kärlet, kokkonsten, sömnaden, hjulet - varje sån uppfinningarna har genererat oerhörda framsteg i människans utveckling. Det kan lika väl ha varit kvinnor som gjorde dessa betydligt mer revolutionerande uppfinningar än någon som vi sett i vår tid.
Citera
2015-05-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det gör jag nog.

Min erfarenhet är att jag eller min fru är hemma när vi har hantverkarbesök. Dels för att kontroll befordrar pålitlighet, dels för att även skickliga hantverkare kan behöva hjälp med att utföra arbetet på just det sätt som man själv önskar. Inte minst elektriker brukar behöva rätt mycket styrning, så de inte drar kablar på "skojiga" sätt. Just elektriker tar i regel så mycket betalt, att det är billigare att städa själv, så de brukar aldrig städa efter sig. I övrigt varierar det så klart.

Gäller inte samma sak i hög grad folk som ska komma och städa, tvätta, laga mat och ta hand om dina barn?

Citat:
Statistiken är tydlig när det gäller pålitligheten, särskilt hos unga män. Sötnosfaktorn kan jag inte bedöma, men det behövs inte så många strulputtar, även om procenttalet är lågt, för att det lätt skall bli betydande problem. Försiktighetsprincipen gillas ofta av oss konservativa.

Då bör du inte ta in någon i ditt hem

Citat:
Just för att lönekostnadspåslaget är för drygt, som jag vill se treårskontrakt som längst, ty det är här kostnaderna skenar iväg och omöjliggör hela idén. Och det är inte sponsring om staten plockar in lägre skatt.

Så klart kommer inte en ensamstående att ha råd, men man skall inte vara ensamtstående, utan parbildning är det normerande, i alla fall om det finns barn med i bilden. Men den driftiga kvinnliga företagaren, som har en halvtidspiga hemma, kan utveckla sitt företag, så att hon kan anställa ytterligare en kvinna, som därmed inte är arbetslös och kostar skattepengar. En god utveckling för alla, utom för jämlikhetsivrarna så klart, men de är i regel litet stolliga.

och käre uv, folk blir ensamstående av en radda orsaker som inte de eller nån annan kan rå för.
Frågan är ska vi lägga sponsring (rut) på att rikingar ska ha råd med städhjälp, när de som kanske behöver detta mest inte kan, varför ska deras sura skattepengar gå till detta?

http://arbetet.se/2011/01/14/rut-bara-for-rika/

Vore det inte bättre prioritering av skattemedel att höja löner för de sämst betalda , samt anställa fler i offentlig sektor? så folk slipper gå på knäna och får en skälig lön för sitt faktiska nödvändiga slit för oss alla?
Jag vill absolut hellre se mina skattemedel faktiskt gå till de som behöver det och inte till några i Danderyd, som borde kunna prioritera om lite, skippa 3 spa behandlingar per år eller extra bilen och istället lägga de pengarna på en städhjälp.
Citera
2015-05-07, 23:40
Medlem
Citat:
Dessutom är det bara trams att påstå att män har uppfunnit allt av värde. Allt som uppfunnits de senaste hundra åren är i princip betydelselöst för människans utveckling.

De riktigt stora uppfinningarna som verkligen betytt nåt: till exempel väskan, spjutet, kärlet, kokkonsten, sömnaden, hjulet - varje sån uppfinningarna har genererat oerhörda framsteg i människans utveckling. Det kan lika väl ha varit kvinnor som gjorde dessa betydligt mer revolutionerande uppfinningar än någon som vi sett i vår tid.

Jordbruket!

Högst sannolikt, om teorierna kring arbetsfördelningen stämmer, att det var kvinnor som började pyssla med odling.

Tyvärr var det nog också denna upptäckt som sen sabbade det mesta.
Citera
2015-05-07, 23:43
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är ju inte ens sant - tidsstudien visar att skälet till att skillnaden minskat mellan män och kvinnor är att kvinnor lägger mindre tid i hemmet och mer på förvärvsarbete - inte att männen lägger mer tid i hemmet.

Nä, det stämmer inte med verkligheten. Män tar allt mer ansvar i hemmen. Nu är det hög tid för kvinnor att avlasta män i deras tunga arbetsbörda.

Det var jämlikhet ni feminister eftersträvade inte arbetsbefriande!
Senast redigerad av Kent-Inger 2015-05-07 kl. 23:49.
Citera
2015-05-07, 23:48
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Du höll med om ett förslag om att män skulle tvångskvoteras som hemmafruar.

För övrigt kan du googla på mursmäckor om du vill veta mer om kvinnliga byggnadsarbetare.

Det var alltså du som föreslog det!?

NÄ! du menar inte att du lyckats leta upp att kvinnor hjälpt till, "På 1800-talet var det ofta kvinnorna som stod för murbrukstillverkningen. Så kallade mursmäckor"

Är inte alla dessa KVINNOR KANkvinnorna förmögna att utföra ett enda eget jobb?
Senast redigerad av Kent-Inger 2015-05-08 kl. 00:27.
Citera
2015-05-07, 23:52
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jordbruket!

Högst sannolikt, om teorierna kring arbetsfördelningen stämmer, att det var kvinnor som började pyssla med odling.

Kan du utveckla det?
Citera
2015-05-08, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Det var alltså du som föreslog det!?

NÄ! du menar inte att du lyckats leta upp att kvinnor hjälpt till, "På 1800-talet var det ofta kvinnorna som stod för murbrukstillverkningen. Så kallade mursmäckor"

Är inte alla dessa KVINNOR KANkvinnorna förmögna att utföra ett enda eget jobb?
Nej det var inte jag som sa att män skulle tvångskvotetas till hemmafruar, det var vasadueller och du var på.

Så att kvinnor deltar i arbetet lika mycket som alla andra räknas alltså inte för då hjälper de bara till? Hur har du tänkt lösa detta egentligen utan att förbjuda män att bygga hus?
Citera
2015-05-08, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jordbruket!

Jordbruket, absolut! Hade ingen driftig person upptäckt att man kan peta ner frön i jorden och på det sättet få mat hade vi fortfarande varit nomader.

Och hade ingen upptäck kokkonsten hade vi fortfarande slafsat runt på rått kött och våra kroppar och hjärnor hade inte alls kunnat tillgodogöra sig näringen i maten för att bli så starka och smarta som vi har blivit.

Hade ingen upptäckt sömnad hade vi fortfarande varit kvar i Afrika för att inte behöva frysa ihjäl ( även om nätterna kan bli iskalla även i delar av Afrika).

Och som du säger - om teorierna om arbetsfördelningen stämmer kan det mycket väl ha varit kvinnor som uppfann detta medan männen var ute och jagade.

Kvinnor var ju de som samlade just rötter, bär och frön och det är naturligtvis troligt att det också var de som experimenterade med dessa saker.
Citera
2015-05-08, 07:42
Medlem
Här finns förresten att läsa om mursmäckor:
(FB) Öde ö utan nutida samhällsstrukturer. Vem får mest makt, man eller kvinna?

Eller kvinnliga gruvarbetare
(FB) Kvinnors lönearbete från 1500 - 1700, det var fler kvinnor som jobbade i gruvan också
(Men det räknas väl inte eftersom de bara har "hjälpt till")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in