2015-05-07, 09:15
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Ja, jätteskoj!
Är det underligt om kvinnor gör SAMMA ARBETE,
som männen dem vill bli jämlika med?

Män och kvinnor är inte likadana, lika lite som två individer är likadana. Jämställdhet och jämlikhet är två olika saker. Med jämställdhet menar man att alla ska få samma chans, oavsett kön.
Citera
2015-05-07, 09:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Den slutsatsen att kvinnor inte gör en lika stor insatts i arbetslivet drar inte jag. Ett företag består inte enbart av dennes grundare, utan det är arbetarna i företaget tillsammans med dess grundare som möjliggör företagets fortsatta existens. Du har dock förmodligen rätt att kvinnor inte är lika hungriga på att slåss om maktpositioner varför de inte heller når de högsta positionerna.

Grundarna som startat nya framgångsrika företag sitter förstås i ledningen av sitt företag och dessa drivande, kreativa och högst kompetenta personer är män. Det är därför vi har en mycket stor dominans av män i företag som Microsoft, Apple, Facebook, Twitter, Instagram.

De tre sistnämnda är företag som såg ett socialt behov hos människor och det kunde man förvänta sig att kvinnor skulle kunnat se, men inte heller där lyckas kvinnor. Kvinnor har inte den drivkraft, kreativitet eller kompetens som krävs för att skapa sådana företag men när de har lyckats så vill feministerna bli inkvoterade till ledningarna av företagen. Helt fel eftersom kvinnor inte har det som krävs för sådana positioner. Det finns visserligen enstaka undantag men de är mycket få.
Citera
2015-05-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du pekar på ett genuint problem, som motverkar mycken jämställdhet och det är den i det närmaste omöjligheten för både män och kvinnor i vår tid att köpa hemhjälp. Här krockar klassjämlikhet med könsjämlikhet, och jag vågar påstå att kvinnor i karriären, som företagare eller på annat sätt, mest hindras av att tjänstefolk är så förbålt dyrt nu för tiden. Det motverkar också svenskarnas möjligheter att skaffa flera barn. Jag och min fru hade kunnat tänka oss att skaffa både ett och två till, om vi kunnat anställa hemhjälp. Men till och med för två tämligen högt utbildade som arbetar heltid så är detta ogörligt.

Törs jag antyda att det var bättre förr?

haha…

Så vad föredrar du uven? lite gammalt hederligt klassförtryck eller kvinnoförtryck?
Vilka i samhället är det vi ska tvinga på att enbart syssla med det som nästan alla uteslutet tycker är rätt trist och mentalt dödande, tvätt, disk, damsugning, byta blöja?

Vad sägs om tonåringar? obligatorisk "hushålls"plikt för alla tonåringar mellan 17 och 20 att utföra hushållsarbete 8h per dag?
Citera
2015-05-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och det vill du att vi ska tro på när du inte ens klarade av att läsa några rader med enkel text

Vilket intelligent svar på ett komplett logiskt resonemang på ditt inlägg. och ja jag kan läsa alldeles utmärkt tack.
Du vill ha svar på varför det varit och fortsatt är män som startar mest företag…och jag svarade dig.

Så svara nu på barntemat, hur menar du en kvinna idag ska kunna kombinera nystartat företag som kräver arbete 24/7 med att precis fått kotte, om hon inte garanterat kan skjuta över allt ansvar på någon annan så som män faktiskt fortfarande kan göra eftersom kvinnor tar ut 76% av föräldraledigheten ex.

Klarar du inte debattera så sluta.
Senast redigerad av ScottWalter 2015-05-07 kl. 09:32.
Citera
2015-05-07, 09:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Återigen, kapacitet har även att göra med det sociala stödet. Vi är sociala varelser. Men visst, en psykopat med bra självförtroende skulle skita i alla normer, vad andra tycker o.s.v. och bara köra på. Nu är vi inte alla psykopater så det fungerar inte lika lätt.
Man behöver inte vara psykopat för att ha självförtroende. Eller menar du att man måste det?
Citera
2015-05-07, 09:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Intelligent svar på ett komplett logiskt resonemang på ditt inlägg. och ja jag kan läsa alldeles utmärkt tack.
Du vill ha svar på varför det varit och fortsatt är män som startar mest företag…och jag svarade dig.

Så svara nu på barntemat, hur menar du en kvinna idag ska kunna kombinera nystartat företag som kräver arbete 24/7 med att precis fått kotte, om hon inte garanterat kan skjuta över allt ansvar på någon annan så som män faktiskt fortfarande kan göra eftersom kvinnor tar ut 76% av föräldraledigheten ex.

Klarar du inte debattera så sluta.
Du menar alltså att kvinnor tar ut 76% av föräldraledigheten så måste alla kvinnor, även de som av någon anledning fått för sig att starta ett företag precis efter graviditeten, göra det?

Om det inte är det du menar så är din fråga totalt irrelevant.
Citera
2015-05-07, 09:36
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kvinnor har inte den drivkraft, kreativitet eller kompetens som krävs för att skapa sådana företag

Inte "eller", snarare "och". Jag tror att det är kombinationen av viljan till makt, kamp, konkurrens + begåvning som kreativitet, och erfarenhet + kunskap inom strategimetoder och ledarskap samt tron att man kommer att lyckas för att man är av det manliga könet och man kan se exempel på andra män som lyckats samt det allmänna synsättet att män kan lyckas med sådant, som slutligen leder till det lyckade resultatet.
Senast redigerad av R.a.z.o.r. 2015-05-07 kl. 09:38.
Citera
2015-05-07, 09:37
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Man behöver inte vara psykopat för att ha självförtroende. Eller menar du att man måste det?
Suck. Läs igen vad jag skrev.
Citera
2015-05-07, 09:45
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Nej, så då har vi alltså bestämt:

Förtur för kvinnor till alla jobb som Kent-Inger väljer!
Samt
Alla företag som Kent-Inger väljer får dryga böter om de inte har minst 50% kvinnor anställda!

Ja, det var ju ett snyggt sätt att snyfta och tramsa till det.
Jag har inte krävt att få vara den som väljer, var kvinnor ska arbeta.

Valet är redan gjort...

Feminister har gjort det valet åt Sveriges kvinnor!
Feminister kräver och skandera, jämlikhet. Varannan damernas. Kvotera. Det enda som skiljer män och kvinnor sitter mellan benen. Kvinnor kan. Finns det någon rimlig anledning varför kvinnor inte skulle kunna....!

Är det då underligt om feminister visar, med handling, det dem så gärna uttrycker i ord... Kvinnor kan!

Så kvinnor!
Feministerna säger ni klarar männens arbete och andra uppgifter.

Det är dax nu, att axla 50% av manliga arbetet!

Massor av av härliga uppgifter står för dörren.
Verkstadsarbeten med oljiga händer, snickare i vinterskrud, rörläggare ibland avföring i rörgropen, betongarbetare flink med kladdig vibratorn, slaktare nerkletad i blod, asfaltläggare med skållhet asfalt varma sommardagar, industriarbetare med kemikalier o buller, sanerare tar i det ingen annan vill ta i, isolerare kliar o sticker, gruvarbetare i fukt o mörker 1000m ner, elektriker med risk för spänning i tillvaron, skogsarbetare i meterhög snö, lantbrukare hantera åkrar djur byggnader maskiner, mm mm.
Men givetvis oxå någon procent chefsjobb och styrelserum

.
Citera
2015-05-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Du menar alltså att kvinnor tar ut 76% av föräldraledigheten så måste alla kvinnor, även de som av någon anledning fått för sig att starta ett företag precis efter graviditeten, göra det?

Om det inte är det du menar så är din fråga totalt irrelevant.

Kvinnor som startar företag, ALLA som startar företag behöver avlastning på hemmafronten.
Att lägga 100% på nystartat företag och samtidigt lägga 100% på kotte går inte. Ingen människa har 200% tid.
Att män historiskt och så även i nutid har möjlighet satsa stort på företag, projekt, forskning what ever extremt tidskrävande beror på att han oftast hade/ har en fruga som servar åt honom.
Kvinnor har idag inte samma "automatiska" frugor som fixar hennes bit.

Så frågan varför är det så så många fler män som startar företag….har sin förklaring här och det går att se på nuffrorna i statistiken över hur mycket män som grupp tar ut föräldraledighet kontra kvinnor som grupp, hur mycket vab, deltid etc. Detta speglar företagandet.

Kort och gott kvinnor har ställt upp för begåvade män genom tiderna, män ställer inte upp för sina begåvade donnor idag.

Uvens och USA ex. lösning på detta är tjänstefolk, och jepp detta går också se i statistiken då USA har fler företagande kvinnor än vad Sverige har.
Så har även Japan men där är lösningen för dessa kvinnor barnlöshet och rätt ofta också singelliv.

Så svar till TS är att kvinnor tar ut 50% av samhällsbördan, vi tar t.o.m de sämst betalda bitarna.
Hela samhället vilar på att kvinnor tar deltid och gör allt det där absolut nödvändiga för nästa generation samhälle ska bli till. Problemet är män som inte tar sin bit av detta så kvinnor får tid över till att starta företag.

Men detta klarar inte svendomen-i-banan att svara på. Lite över hans huvud tydligen.
Citera
2015-05-07, 10:09
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Det är dax nu, att axla 50% av manliga arbetet
Nu fattar jag vad du försöker säga, att det är fel att kvotera in kvinnor på fina positioner men de jävligare behöver de inte in i. Där håller jag med dig om dubbelmoralen. Jag personligen ogillar kvotering. Om kvinnor har svårare att ta sig till höga positioner p.g.a. trakasserier bör det göras något åt just den problematiken med mer fackligt stöd till kvinnor som vill nå dessa positioner eller något i den stilen. Kvotering är orättvist på så många olika plan så den metoden gillar jag inte alls.
Citera
2015-05-07, 10:13
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Kvinnor som startar företag, ALLA som startar företag behöver avlastning på hemmafronten.
Att lägga 100% på nystartat företag och samtidigt lägga 100% på kotte går inte. Ingen människa har 200% tid.
Att män historiskt och så även i nutid har möjlighet satsa stort på företag, projekt, forskning what ever extremt tidskrävande beror på att han oftast hade/ har en fruga som servar åt honom.
Kvinnor har idag inte samma "automatiska" frugor som fixar hennes bit.

Så frågan varför är det så så många fler män som startar företag….har sin förklaring här och det går att se på nuffrorna i statistiken över hur mycket män som grupp tar ut föräldraledighet kontra kvinnor som grupp, hur mycket vab, deltid etc. Detta speglar företagandet.

Kort och gott kvinnor har ställt upp för begåvade män genom tiderna, män ställer inte upp för sina begåvade donnor idag.

Uvens och USA ex. lösning på detta är tjänstefolk, och jepp detta går också se i statistiken då USA har fler företagande kvinnor än vad Sverige har.
Så har även Japan men där är lösningen för dessa kvinnor barnlöshet och rätt ofta också singelliv.

Så svar till TS är att kvinnor tar ut 50% av samhällsbördan, vi tar t.o.m de sämst betalda bitarna.
Hela samhället vilar på att kvinnor tar deltid och gör allt det där absolut nödvändiga för nästa generation samhälle ska bli till. Problemet är män som inte tar sin bit av detta så kvinnor får tid över till att starta företag.

Men detta klarar inte svendomen-i-banan att svara på. Lite över hans huvud tydligen.

Bra förklarat tycker jag och de som vill bemöta dina argument bör göra det lika sakligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in