Citat:
Ursprungligen postat av
FemininFeminist
Du har fått det hela om bakfoten. Det handlar ju om att kvotering i praktiken har funnits hela tiden. Män som väljer män. Bara för att de är just män. Det har ingenting med kunskap eller hur lyckad man är i arbetslivet att göra. Eftersom kvinnor utgör hälften av befolkningen är det rimligt och inte mer än rätt att maktpositioner i samhället fördelas lika mellan kvinnor och män.
JA!
Det är även rimligt att de besätter övriga arbetsuppgifter och ansvarsområden till 50%.
Jag väntar ivrigt på dagen när vi får se kvinnor i lag, uppföra sitt genom tiderna första hus.
När hälften av alla arbetsoveraller köps och slits av kvinnor.
När slakthusblod kletar ner exakt till hälften kvinnliga slaktare.
När arbete utomhus i regn, snö och minusgrader innehas av hälften kvinnor.
När arbeten 1000 m under pumpsen, i gruvschakt, åtrås av pumpsägarinnorna.
När kvinnor utsätter sig för asbest och andra hälsovådliga ämnen under saneringsarbeten i större skala än lösningsmedel vid borttagning av nagellack. mm.
Jag kan ta fram fler exempel på arbetsuppgifter som skriker efter jämställt fördelas lika mellan män och kvinnor om det behövs för att åskådliggöra min poäng.
Så det är inte bara maktpositionerna som behöver jämställas.
Även massor av företeelser i samhället behöver ses över små som stora, för att få absolut jämlikhet.
Som exempelvis, denna löjliga företeelse, gentleman. Föråldrad och förnedrande för kvinnor.
Köns-uppdelningen inom idrott, även den föråldrad och förnedrande för kvinnor.
Det är verkligen inte det vi har mellan benen som avgör vilka arbetsuppgifter vi ska utföra.
Så därför... Varannan damernas. Låt oss sträva mot TOTAL JÄMSTÄLLDHET!