2015-05-03, 00:20
Medlem
Snusklubbans avatar
Hej!

Bakgrund:
Har i mitt 22-åriga liv varit en storkonsument av socker i alla dess former. Jag är ärlig när jag säger att jag inte har snålat på det under min uppväxt då det har förekommit i alla sammanhang. Under mina tidiga tonår var jag väldigt sockerberoende, ett beteende som jag lyckades bli av med efter att LAN-perioden i mitt liv var över. Jag älskar godis, läsk och choklad och har aldrig egentligen haft något uppehåll.

Idag

Idag konsumerar jag inte socker alls på samma sätt. Jag äter en betydligt mer balanserad kost. Det förekommer dock emellanåt, men ingen typ av konsumtion som får folk att höja på ögonbrynen.

Sedan påskhelgen nu i år har jag upplevt märkliga symptom. Då påsken innebär godis i alla dess former åt jag på i vanlig ordning. Jag började uppleva ett illamående, hjärtat rusade, svimfärdighet, kände mig nästan speedad samt ont i magen. Jag gav fan i sockret, och efter drygt 2 timmar återvände min kropp till en normalare nivå.

Jag har allt sedan dess, efter denna händelse, upplevt i princip liknande symptom när jag väl konsumerar i första hand godis. Dessa symptom varar under drygt två timmar. Jag blev vid ett tillfälle jävligt rädd och ringde sjukvårdsupplysningen som förklarade att jag ej hade diabetes då det ger helt andra symptom. Jag har googlat runt och det tycks inte alls stämma överens med diabetes (jävligt skönt!). Dock hittar jag bara andra personer som upplever samma sak, men som ej vet var det beror på. Vad fan kan det vara? Jag pallar inte äta massa socker just nu för jag vet att det troligtvis kommer sluta på samma sätt. Jag är dock fortfarande ett stort fan av sötma så jag hade gärna velat kunna äta på i vanlig ordning om jag nu så ville.

Har Flashbacks amatörläkare någon aning om vad denna röra kan bero på? Eller spelar bara hjärnan ett spratt med mig då jag nästan går och väntar på symptomen ska träda in?

OBS: Jag ska ta mig till läkaren. Jag har bara haft jävligt fullt upp på sistone vilket har skjutit upp mitt besök.

Hjälp!
Citera
2015-05-03, 00:23
Medlem
Akilles-själs avatar
kanske diabetes typ 2, kontakta en läkare för ett simpelt stick i fingret (viktigt).
Citera
2015-05-03, 00:27
Medlem
Snusklubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
kanske diabetes typ 2, kontakta en läkare för ett simpelt stick i fingret (viktigt).

Jag är 22 år gammal, diabetes typ 2, allvarligt?

Min kropp kan uppenbarligen bryta ner glykos. Detta har varit till och från i drygt en månad nu.

Typ-2 Diabetes Symptom

Blir mer törstig - Nej, detta har jag ej märkt av på något sätt, tvärtom skulle jag nästan säga.

Trötthet - Det är jag emellanåt, men inte konstant trött nej.

frekventa toalettbesök - i samma usträckning som i mina tidigare år

Dimmig syn - Nej, har ingen förlorad syn, ser skarpt på nära och långt avstånd

Klåda i underlivet - nej

Ärftlighet i släkten för diabetes - ingen jag känner i släkten har sjukdomen

Vikt upp/nedgång - Nej
Senast redigerad av Snusklubban 2015-05-03 kl. 00:37.
Citera
2015-05-03, 00:51
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Hur mycket äter du? 1kg? 2kg? 5kg?
Blir det samma om du dricker dricka?
Citera
2015-05-03, 00:57
Medlem
Snusklubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Hur mycket äter du? 1kg? 2kg? 5kg?
Blir det samma om du dricker dricka?

I mindre mängder, inga symptom. Vid större mängder blir det märkbart, t.ex, efter 2 rader choklad. Läsk undviker jag sedan ett tag tillbaka, men känner mig liksom "nöjd" efter en halv burk, suget att fortsätta dricka finns inte där längre. Har därför svårt att referera till just läsk i enskild form.
Citera
2015-05-03, 08:10
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusklubban

Min kropp kan uppenbarligen bryta ner glykos. Detta har varit till och från i drygt en månad nu.

Typ-2 Diabetes Symptom

Blir mer törstig - Nej, detta har jag ej märkt av på något sätt, tvärtom skulle jag nästan säga.

Klåda i underlivet - nej

Vikt upp/nedgång - Nej

Nu är ju inte alla sjukdomar eller syndrom perfekta såsom internet kan få det att verka.
Vi är alla unika individer och reagerar olika starkt, samt på olika sätt.

Visst är du ung, men vi lever i en tid då en helt ny livsstil utvecklats och den kliniska erfarenheten av denna generation fortfarande är i förstadiet.

Klåda i underlivet Detta händer mest för kvinnor, då de har en rikare bakteriekultur mellan bena än män. Socker som följt med urinen, ger enormt mycket energi till den normala bakteriefloran vilket kan leda till klåda.

Ärftlighet i släkten för diabetes Generna ökar bara risken för typ2, livsstilen kan ha större betydelse.

Dimmig syn Efter c:a 20 år av Diabetes härjningar kan vissa nerver ha skadats så mycket av det extra sockret att synen börjat tagit stryk, det är alltså inget som sker i förstadiet till Diabetes.

Frekventa toalettbesök Detta sker först och främst när ditt blodsocker överstiger 10 mmol/L. Det betyder att sockret ej kan reabsorberas av njurarna och istället utsöndras i urinen.
Socker är osmotiskt aktiv, dvs det binder vatten med sig. Vilket betyder att sockret tar med sig mer vatten genom urinet.
Notera att inget socker finns i Urinen vid 9.5 mmol/L om dina njurar fungerar normalt, därför kommer det inte leda till frekventa toalettbesök.

Bli mer törstig Detta är ju direkt relaterat till ovanstående: Ju mer vätska du förlorar, desto mer törstig blir du!

Trötthet Ett väldigt allmänt symptom. Ingen kommentar.

Så poängen är att även om du inte har fullt utvecklad Diabetes Typ-2 så kan du ha vissa symptom som illamående vid sockerintag.

Varför ? - Blodet kan vara mättat av socker, det finns ingen signal att reabsorbera mer socker från tarmen. Därför stannar sockret i tarmen, och som jag sa förrut är socker Osmotiskt aktiv: dvs det drar med sig vatten och andra substanser vilket utvidgar tarmen och hindrar matsmältningen vilket kommer att få dig att känna dig illamående.
Citera
2015-05-03, 08:27
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Höga nivåer av glukos i blodet. Som ung drabbades jag av extrem huvudvärk när jag åt mycket socker, fick också kraftiga humörsvängningar. De symptomen fann jag inte nu via Google, däremot svimningskänsla, yrsel, illamående och spänningar i magen.

Sockerchock.
Citera
2015-05-03, 11:39
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusklubban

Typ-2 Diabetes Symptom

Klåda i underlivet - nej

Vikt upp/nedgång - Nej
Jag fick typ 2 förut utan mycket av detta, och som Valsu säger att ibörjan är inte symtomen alltid så märkbara vad jag förstår.

Jag drack lite mer för jag pissa lite mer, och efter ett tag börjar urinen lukta lite söt
(men det var ingen större skillnad).

Trötthet upplevde jag ibland emellan åt för jag var spänd över att behöva ligga inlagd på Karolinska några dagar och det var sån cirkus runt omkring också just då så det är svårt att säga.

Dimmig syn är efter år av slitage inuti ögat precis som Valu säger (därför går man på "ögonbotten?" undersökningar årligen).

Klåda i underlivet betyder att du är kvinna = underliv harmed livmoder att göra inte testiklar och penis.

Ingen annan vad jag vet i min släkt har diabetes av varken typ 1 eller 2.

Och jag hade inte gått upp i vikt heller.

Det jag upplevde mest var att jag mådde piss när jag fick högt blodsocker av att äta söta saker (snabba kolhydrater).
Citera
2015-05-03, 11:50
Medlem
Sviktande glukostolerans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här