2015-05-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Detta är bara personliga spekulationer. Seismologer är överens om att ingen ökning skett och det fastän man tagit upp olja och malm länge. Ingen tror på att hålrum i ytjorden förorsakar jordbävningar. Det är helt andra krafter som verkar sådana
Tala om det för folk i Groningen i Nederländerna. En statlig sida säger:

Gasutvinning orsakade 2012 en jordbävning i Loppersum av 3,6 på Richterskalan.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aardbevingen-in-groningen/aardbevingen-door-gaswinning-in-groningen

Och det har varit flera jordskalv sen dess. Hus har fått sprickor och sättningar, och allt kan härledas till att man pumpat naturgas där i närmare 40 år.
Citera
2015-05-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartros
Tack för boktitel. Skadar inte att läsa mer. Däremot från sida 611 så står det ju att det inte finns bevis för en ökning men det är väl heller inte bevis för motsatsen? I sådant fall kanske det skulle skrivits som så att bevis finns för att en ökning inte skett eller? Ordklyveri måhända och kanske står mer i boken du tipsar om men just det från sida 611 är inte för mig ett bevis utav en spekulation, måhända väldigt mer välgrundad än min men ändå. Ska försöka hitta den på nätet så får vi se. Må väl.

Kanamori vet att antalet jordbävningar inte ökar, och det säger han. Den slutsatsen har han med rätta dragit av den säkra statistik över stora jordbävningar som finns sedan slutet av 1800-talet. Man får samma information om man kontaktar seismologiska instutitioner. Det finns i själva verket mycket skrivet om detta av seismologer. Jag tror inte du hittar någon auktoritet i ämnet som skulle säga att man inte vet.
Citera
2015-05-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Tala om det för folk i Groningen i Nederländerna. En statlig sida säger:

Gasutvinning orsakade 2012 en jordbävning i Loppersum av 3,6 på Richterskalan.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aardbevingen-in-groningen/aardbevingen-door-gaswinning-in-groningen

Och det har varit flera jordskalv sen dess. Hus har fått sprickor och sättningar, och allt kan härledas till att man pumpat naturgas där i närmare 40 år.

Nu kan jag inte läsa holländska men skalv på 3.6 är mycket små, alls inte några stora skalv som orsakar förödelse och förlust av människoliv. Det krävs mer för sådana än gasutvinning. Och det behövs inga gasuttag för att det skall bli så små skalv. Vi har haft massor av små skalv också i Sverige utan stora skador som följd. Och dessa har inte varit relaterade till gasutvinning. Att skalven i Holland måste ha haft gasutvinning som orsak får folk gärna tro på, men frågan är vem det är som säger så. Det kan jag inte utröna eftersom jag inte kan holländska. Men jag skäms inte för att jag är skeptisk.
Citera
2015-05-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har tidigare "profeterat" just om detta att klimatförändringen kan skapa fler jordbävningar, folk "skrattade" åt mig då.

Vad har det med tråden att göra?

Citat:
Men hela profetian handlar om en orolig tid, en tid som man inte upplevt under hela historien, men då handlar det inte om enskilda händelser, krig har alltid funnits t.ex. Utan det handlar om en tid då människor har det svårt att hantera, hela jorden är på väg åt ett håll, överstyr med alla möjliga slags problem, strax innan Gud ingriper och genomför hans ordning på jorden.

Och religiösa har jämt försökt få det till att den tiden är väldigt nära, från GT:s tid till NT:s till nutid.

Citat:
Fast skillnaden är t.ex. ""Klimatförändringar kan leda till att vi får se allt fler jordbävningar i framtiden.".

Jordbävningar har alltid funnits, men dessa forskare menar att jordbävningarna kommer att öka på grund av den globala uppvärmningen. Den globala uppvärmningen som värmer upp haven som expanderar, som i sin tur rubbar dom tektoniska plattorna.

Ganska logiskt eller hur?

Nej, du har hittat en enda jävla sak som bibeln säger ska öka i den sista tiden, och du drar för mycket slutsatser av det.

Citat:
Och den svält och dom krigen som kom i och med 1:a världskriget är unikt i omfattning och lidande för alla människor på jorden.

Hört talas om digerdöden?
Citera
2015-05-04, 14:20
Medlem
Citat:
Nu kan jag inte läsa holländska men skalv på 3.6 är mycket små, alls inte några stora skalv som orsakar förödelse och förlust av människoliv. Det krävs mer för sådana än gasutvinning. Och det behövs inga gasuttag för att det skall bli så små skalv. Vi har haft massor av små skalv också i Sverige utan stora skador som följd. Och dessa har inte varit relaterade till gasutvinning. Att skalven i Holland måste ha haft gasutvinning som orsak får folk gärna tro på, men frågan är vem det är som säger så. Det kan jag inte utröna eftersom jag inte kan holländska. Men jag skäms inte för att jag är skeptisk.
Jag förstår det men jag tänkte du ville ha en källhänvisning. Nederländerna, och då specifikt provinsen Groningen, är inte känt för jordbävningar och jordskalv. Jordytan har bevisligen sjunkit, det har man redan konstaterat, och så många sprickor i hus kan inte förklaras på annat sätt än att det är jorden som sjunker. Ansvarig minister ville inte kännas vid anklagelserna heller, men nu har han och regeringen äntligen beslutat att stoppa gasutvinningen på en ort. Förmodligen dels för att se om det hjälper, om det blir ett slut på skalven och sprickbildningen. Staten eller bolaget som pumpar gas blir skadeståndsskyldiga eftersom det orsakar stor ekonomisk skada för reparationer och de drabbade fastigheterna minskar i värde. Det är ju lite OT men nu är det sagt i alla fall.
Citera
2015-05-04, 14:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Utan det handlar om en tid då människor har det svårt att hantera, hela jorden är på väg åt ett håll, överstyr med alla möjliga slags problem, strax innan Gud ingriper och genomför hans ordning på jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av Big-Endian
Och religiösa har jämt försökt få det till att den tiden är väldigt nära, från GT:s tid till NT:s till nutid.

Ja, det finns ung. 40 soon-great-kaboom varninger från olika delar av kristendomen sen dens början.
Citera
2015-05-04, 14:46
Medlem

Sannolikheten i att han har rätt och att han vet rätt kan jag bara spekulera i. Som jag ser det så kan han bara spekulera han med, tillsammans med all andra seismologer eftersom de bara kan dra slutsatser av sin statistik. De drar alltså slutsatser, hur troliga de än må vara så är det inga bevis eller helt säkerställda fakta. Om nu någon av dessa seismologer skulle erkänna att vi vet inte men vi hoppas att vi har rätt, statistiken säger att vi borde ha rätt men vi vet inte egentligen, vi tror bara, så skulle han knappast göra sig vän med många och förmodligen bli både utstött och hatad. Säger alltså inte att han ha fel i det han påstår denna Kanamori, utan bara att han egentligen inte vet, precis som alla andra. Han är måhända mycket bättre på att gissa eftersom han studerat problemet mycket och att han är måhända den största(?) inom detta område men ändock, han vet inte.
Må väl.
Citera
2015-05-04, 15:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om nu någon av dessa seismologer skulle erkänna att vi vet inte men vi hoppas att vi har rätt, statistiken säger att vi borde ha rätt men vi vet inte egentligen, vi tror bara, så skulle han knappast göra sig vän med många och förmodligen bli både utstött och hatad.

Betydelsen av statistik för ett sånt vetenskapligt perspektiv är så gott som obefintligt. Det är inte ens korrelationism av det slag som liggar till grund för en vetenskaplig hypotes.
Citera
2015-05-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Betydelsen av statistik för ett sånt vetenskapligt perspektiv är så gott som obefintligt. Det är inte ens korrelationism av det slag som liggar till grund för en vetenskaplig hypotes.

Falsk analogi.
Citera
2015-05-04, 16:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Endian
Falsk analogi.

Vad jag skrev har inget med en analogi att göra alls.

Du tramsar.
Citera
2015-05-04, 18:38
Medlem
Citat:

Sannolikheten i att han har rätt och att han vet rätt kan jag bara spekulera i. Som jag ser det så kan han bara spekulera han med, tillsammans med all andra seismologer eftersom de bara kan dra slutsatser av sin statistik. De drar alltså slutsatser, hur troliga de än må vara så är det inga bevis eller helt säkerställda fakta. Om nu någon av dessa seismologer skulle erkänna att vi vet inte men vi hoppas att vi har rätt, statistiken säger att vi borde ha rätt men vi vet inte egentligen, vi tror bara, så skulle han knappast göra sig vän med många och förmodligen bli både utstött och hatad. Säger alltså inte att han ha fel i det han påstår denna Kanamori, utan bara att han egentligen inte vet, precis som alla andra. Han är måhända mycket bättre på att gissa eftersom han studerat problemet mycket och att han är måhända den största(?) inom detta område men ändock, han vet inte.
Må väl.

Jo, han vet! Det märks att du inte har tagit del av statistiken sedan 1800-talet, som Kanamori och många med honom har. Seismologer kan uttala sig om hur det är fram till och med nu. Statistiken ger klara besked. Det handlar om säkerställda instrumentella data ända sedan slutet av 1800-talet. Någon ökning föreligger inte. Kanamori och andra seismologer gissar inte. När de uttalar sig om seismiciteten sedan slutet av 1800-talet har de exakta uppgifter att gå på. Fluktuationerna ger snarare en bild av att den seismiska aktiviteten avtagit något sedan slutet av 1800-talet. Detta har uppmärksammats av t x. Severyn J. Duda som var professor i geofysik vid universitetet i Hamburg. Han har publicerat sina rön i tidskriften Tectonophysics. Geologen Haroun Tazieff framhöll att åren 1905-1907 var den seismiskt oroligaste perioden i modern tid. (When the Earth Trembles, London 1964, s. 134.

När man stöter på personer som menar att sesimologerna bara tycker och gissar om seismisk frekvens då har man sannolikt att göra med folk som på något sätt har behov av att situationen är an annan än proffsen säger.
Citera
2015-05-04, 18:44
Medlem
Citat:
När man stöter på personer som menar att sesimologerna bara tycker och gissar om seismisk frekvens då har man sannolikt att göra med folk som på något sätt har behov av att situationen är an annan än proffsen säger.

Jag tror att han menar att vi vet inte om vi är i en svacka eller en topp, eftersom människans skrivna tid på Jorden är obetydlig i förhållande till Jordens livslängd.

Om geologer kan detektera tidigare skalv genom bristningar/kemi låter jag förstås vara osagt, det kan de säkert men jag vet inte hur.
Feltänk av mig förresten, finns det svackor och toppar i jordbävningsaktivitet? Det kanske är en ganska statisk process - rörelse upp <> rörelse ned, rörelse höger <> rörelse vänster.
Det finns väl ingen anledning att tro att vi är i ett särskilt läge just idag med varken ovanligt hög eller ovanligt låg seismisk aktivitet.

Fan, ett nytt ämne att fördjupa sig i. Får nog köpa boken.
Senast redigerad av lorddesh 2015-05-04 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in