2015-05-04, 12:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denroliga
Skulle du kunna hålla dig till ämnet i tråden fortsättningsvis? Det var ju så viktigt fick jag höra från, just det, dig.

Såsom? Ett alternativ till bristen på ett tilförlitligt teologisk underlag (vilket var vad jag påtalade).
Citera
2015-05-04, 12:51
Medlem
Visst kan det stämma. Som jag ser så har människan det senaste 100 åren uttömt hålrum i jorden för exempelvis gas, olja o mineraler. När dessa grottor då är tomma så faller marker inåt eftersom inget finns som tryckutjämnar och håller uppe marken ovanför dessa platser. Om vi har fler jordbävningar, skred och sinkholes på grund av detta kan man ju spekulera i men om fysikens lagar stämmer så tordes vi åtminstone bidra till ökat aktivitet i jorden med vår exploatering. De flesta tordes veta hur en "ballong" fylld med vätska under marken skulle fungera om vätskan i "ballongen" pumpades ut. Vet ej om Jesus pratade om just detta men det är möjligt att det hänger ihop. Må väl.
Citera
2015-05-04, 12:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartros
Visst kan det stämma. Som jag ser så har människan det senaste 100 åren uttömt hålrum i jorden för exempelvis gas, olja o mineraler. När dessa grottor då är tomma så faller marker inåt eftersom inget finns som tryckutjämnar och håller uppe marken ovanför dessa platser. Om vi har fler jordbävningar, skred och sinkholes på grund av detta kan man ju spekulera i men om fysikens lagar stämmer så tordes vi åtminstone bidra till ökat aktivitet i jorden med vår exploatering. De flesta tordes veta hur en "ballong" fylld med vätska under marken skulle fungera om vätskan i "ballongen" pumpades ut. Vet ej om Jesus pratade om just detta men det är möjligt att det hänger ihop. Må väl.

Nu är jag inte geolog, men ändå misstänker jag att du bara spekulerar hejdlöst.
Citera
2015-05-04, 13:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Klimatförändringar kan leda till att vi får se allt fler jordbävningar i framtiden."
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-varnar-for-fler-jordbavningar

Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra.(Matteus 24:7 Bibel2000)

Jag har tidigare "profeterat" just om detta att klimatförändringen kan skapa fler jordbävningar, folk "skrattade" åt mig då.

Jag hade för mig att jag hade tagit upp det i Flashback, men jag kanske kommer ihåg fel? Jag har sökt det inlägget men inte hittat det. Kanske var det på ett nu nedlagt forum eller ett annat forum, kanske någon här kommer ihåg det inlägget?

Den mest intressanta frågan är dock en annan.
Låt oss anta att det stämmer.
Då verkar det som om Jesus och Gud redan i förväg kände till utvecklingen?
Hade människan kunnat förhindra den?
Om inte, vad är vår så kallade fria vilja värd?
Citera
2015-05-04, 13:05
Medlem
Citat:

Detta är bara personliga spekulationer. Seismologer är överens om att ingen ökning skett och det fastän man tagit upp olja och malm länge. Ingen tror på att hålrum i ytjorden förorsakar jordbävningar. Det är helt andra krafter som verkar sådana
Citera
2015-05-04, 13:06
Medlem
Kände för att även jag inställa mig i skaran glada spekulerade. Allt i denna tråd är sådant. Du får spekulera hur mycket du vill om jag spekulerar. Även en geolog kunde inte annat än spekulera här. Ifall jordbävningar, sinkholes o dylikt sker oftare där marken urholkats är ju även det spekulationer, sådana som många geologer faktiskt pratar om men det är bara teorier som lagts fram. Enligt mig så är det troligt om man ser till fysiken inget hela men som sagt, bara spekulationer ändock.
Citera
2015-05-04, 13:09
Medlem
Jaha men då behöver vi ju inte spekulera om det eftersom andra spekulanter framkommit med sanningen och genuin vetskap om det hela. Jag måste missat alla seismologer som va eniga om att de visste och läst om lurendrejare som bara spridit lögner. Rackarna o mitt misstag. Bra att du vet så vi slipper spekulera!
Citera
2015-05-04, 13:12
Medlem
Citat:
Kände för att även jag inställa mig i skaran glada spekulerade. Allt i denna tråd är sådant. Du får spekulera hur mycket du vill om jag spekulerar. Även en geolog kunde inte annat än spekulera här. Ifall jordbävningar, sinkholes o dylikt sker oftare där marken urholkats är ju även det spekulationer, sådana som många geologer faktiskt pratar om men det är bara teorier som lagts fram. Enligt mig så är det troligt om man ser till fysiken inget hela men som sagt, bara spekulationer ändock.

Historiken om jordbävningar är tillräckligt säker för att utesluta att människans ingrepp förorsakar jordbävningar. För stora jordbävningar finns en säker statistik sedan slutet av 1800-talet och oljan har i princip tagits upp efter den tiden. Den starkaste seisimiska aktivitet man känner till gäller årtiondet före Första världskriget. Sedan har en stadig men tydlig minskning ägt rum, vilket ändå bara är en fluktuation sett över en längre tid.
Citera
2015-05-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu är jag inte geolog, men ändå misstänker jag att du bara spekulerar hejdlöst.

Jovars, det gör han.
Därmed inte sagt att fracking/oljepumpning är neutralt, men det har inte ett skit med jordbävningar att göra.
Det ska visst göras lite experiment vid en subduktionszon utanför Japan, vilket är så nära något som har med jordbävningar att göra vi kan komma, men det finns ingen anledning att tro att vi kan utlösa en jordbävning ens där.
Citera
2015-05-04, 13:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Den mest intressanta frågan är dock en annan.
Låt oss anta att det stämmer.
Då verkar det som om Jesus och Gud redan i förväg kände till utvecklingen?
Hade människan kunnat förhindra den?
Om inte, vad är vår så kallade fria vilja värd?

Ingen kritik, men du behöver ta hänsyn till den mycket stora förvirring som finns i predestinations-teologins teodicé-problematik.
Citera
2015-05-04, 13:20
Medlem
Citat:
Jaha men då behöver vi ju inte spekulera om det eftersom andra spekulanter framkommit med sanningen och genuin vetskap om det hela. Jag måste missat alla seismologer som va eniga om att de visste och läst om lurendrejare som bara spridit lögner. Rackarna o mitt misstag. Bra att du vet så vi slipper spekulera!

Om du har missat vad den seismologiska vetenskapen sagt är det inte för sent att ta reda på det. En bra handbok att börja med är "Earthquake Seismology" av Hiroo Kanamori, 2009, 700 sidor. På sid. 611 skriver Kanamori: "There is no evidence of any increase in seismic hazard; the number of earthquakes is not increasing."
Citera
2015-05-04, 13:25
Medlem
Tack för boktitel. Skadar inte att läsa mer. Däremot från sida 611 så står det ju att det inte finns bevis för en ökning men det är väl heller inte bevis för motsatsen? I sådant fall kanske det skulle skrivits som så att bevis finns för att en ökning inte skett eller? Ordklyveri måhända och kanske står mer i boken du tipsar om men just det från sida 611 är inte för mig ett bevis utav en spekulation, måhända väldigt mer välgrundad än min men ändå. Ska försöka hitta den på nätet så får vi se. Må väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in