Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-02, 08:15
Bannlyst
Ja som frågan lyder:Är moderering ett slags maktverktyg hos misslyckade individer som på så vi känner maktens berusning? Borde inte ordet vara helt fritt i alla sammanhang.

Låt oss anta att en människa skrattar till i ett filosofiskt sammanhang. Vore det inte konstigt om nu plötsligt någon gick fram till denne och slöt munnen på honom eller röt, håll käften, eller stoppade bomull i öronen på dom andra för en kort stund?

Anser ni att det är rätt att moderera? Och om det inte är rätt, är det inte då hos varje rättskaffens man en plikt att använda sig av det man kallar vägran, eller civil olydnad för att markera sitt ogillande?
Citera
2015-05-02, 08:28
Medlem
Readyfreddies avatar
Man kan också fråga sig om trollande är ett maktmedel för misslyckade individer?
Vore det också inte konstigt om någon försökte stopp på någon som står och skriker mitt i natten och stör vanligt folk?

De flesta gillar allt moderering, polis och väktare som måste handskas med dessa för att hjälpa vanligt folk. Du har väl visat ditt ogillande i och med den här tråden och du kan ägna dig åt civil olydnad överallt om du vill ta straffet för det, fast sånt är ju ganska barnsligt.

Starta ett eget forum där alla får skriva precis vad dom vill.
Citera
2015-05-02, 10:37
Medlem
Hegamons avatar
Om jag förstått det rätt: Det ska inte finnas moderatorer på fb. Så att alla skumma, konstiga och märkliga inlägg får vara kvar. Så jag som användare ska behöva sorla bland hundratals inlägg av trams och strunt som OT? Nej då väljer jag klart att någon plockar bort inlägg från trådar.
Citera
2015-05-02, 12:08
Medlem
Domaren dömer. Moderatorn dömer likt en hockeydomare. En hokeydomare utan känsla för spelet och spelarna kan lätt blåsa sönder en match, precis som en moderator utan humor och känsla för ämnet och medlemmarna kan förstöra ett forum.

Värst brukar domare som själva aldrig har varit tillräckligt aktiva i sporten dom dömer i vara och moderatorer som aldrig någonsin själva deltar i diskussioner och gör egna inlägg.

Tyvärr finns det alldeles för många moderatorer som vill synas och som tror att ju mer de lyckas modda desto bättre jobb gör de.

Jag har gjort flera inlägg som inte varit OT eller brutit mot några regler men som plötsligt varit borta, varför har jag ingen aning om eftersom man inte får någon förklaring, och när man då samtidigt ser exempelvis alla rasistiska och pedofil inlägg på forumet som får vara kvar är det klart att man börjar fundera.

Om vi ALLA hade modererings verktyg och kunde modda, Hur många inlägg skulle det då till slut bli kvar? det kan man ju filosofera lite över...
Citera
2015-05-02, 16:13
Medlem
Om man verkligen tror på fullt allvar att moderatorerna känner en maktberusning av att moderera, då har man nog skrivit ovanligt många skitinlägg som måste modereras bort. Moderatorerna har alltså en ganska liten makt över små delar av flashback. De exempel jag har sett på ickemodererade forum, är misslyckade. Dels har de diverse troll som härjar omkring helt ohejdat. Dessutom spammar alla reklambotar annonser för penisförlängare, receptbelagda mediciner, etc. FB var från början omodererat. Går man riktigt långt tillbaka i tiden till dessa inlägg, ser man att det skrevs ovanligt mycket skit på den tiden. Dock inte så mycket från spammande reklambotar. De var nog inte så avancerade på den tiden som de är idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in