Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-04-20, 12:34
  #37
Medlem
krillekroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
När det gäller att undvika sanningen så kan det nog vara olika faktorer, t.ex. olika kombinationer av det du skrev. Men det jag tänkte på mest var nog att jag tycker det verkar som att det är en psykologisk spärr som går hand i hand med en psykologisk drivkraft. Rädsla är både en drivkraft och en skygglapp. Jag upplever konspirationsmedia ofta som väldigt ensidigt och trångsynt. Jag tror jag skrev tidigare i tråden att jag eventuellt kan se en viss poäng med ett dialektiskt tillvägagångssätt, där man väljer att lyfta fram åsikter som inte lyfts fram i mainstream t.ex. Men det kan gå till att man snöar in på det, fastnar i samma hjulspår, och då är man inte en sökare, utan enbart en krigare. Jag tror att detta finns inbakat olika böcker och filmer. I Nightcrawler ser jag mycket om sånt här. I 1984 står det:



Det tror jag handlar om detta. Dvs upplysning och rädsla går hand i hand. Innan man börjar upplysas om något existerar det inte i ens medvetande överhuvudtaget. När man sedan börjar upplysas om det så existerar det i ens medvetande i form av ondska, något man är rädd för och motarbetar. När man sedan har genomgått upplysning om det så ser man annorlunda på det, och har en djupare förståelse för det, och det är inte längre ont i ens medvetande. Judarna kallas "a light unto the nations". Många människor pratar om "onda judar".

En annan film är Bourne Legacy. Om den skriver en:
källa: http://21stcenturywire.com/2014/11/2...-nightcrawler/

Jag tror också att sionismen innehåller idéer om sånt här. Sionistiska banker och media manipulerar sidor mot varandra genom false flags och annat. Psyket hos människor retas till en respons, rädsla, vilken fungerar som drivkraft men också medför blindhet. Jag tror att detta är enda sättet att upplysa folk på. Det handlar om mänsklighetens evolution och det är intressant att jämföra med hur andra delar av mänskligheten än de rent psykologiska evolveras. Till exempel teknik evolveras på ett liknande sätt, dialektiskt, tes-antites-syntes. Om radarn inte existerade hade stealthplan aldrig uppfunnits till exempel. Detta är även något som intresserar mig när det gäller politik och religion. Vänster och höger i politik, islam och kristendom t.ex. kanske också evolveras fram i symbios.

https://www.youtube.com/watch?v=L9Bme9IUjgQ

David Icke t.ex. har pratat om "the Hegelian dialectic" och "totalitarian tip-toe".

Mycket kan sägas om ämnet och mycket kan kopplas ihop med det, jag har bara spånat lite fritt om olika idéer.

Intressant med dialektik. Menar du att sionisterna använder sig av det fenomenet genom att skapa en eller två syntetiska "ismer" eller rörelser för att driva fram en tredje och önskad rörelse eller övertygelse?

Tror du att det finns en gyllene balans mellan krigare och sökare. Jag håller med om att båda är viktiga för en person men vissa lutar med åt ett håll. Bör man som människa alltid sträva efter balans eller bör man lära sig vilken roll man passar bäst för och göra sig ett "proffs" på det?
Citera
2016-04-20, 14:00
  #38
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillekrok
Intressant med dialektik. Menar du att sionisterna använder sig av det fenomenet genom att skapa en eller två syntetiska "ismer" eller rörelser för att driva fram en tredje och önskad rörelse eller övertygelse?
Jag vet inte. Jag tror att det kan vara organiskt också i många fall, dvs att det är så psyket fungerar, men att man eventellt kan snabba på processen. Det leder in på frågan om fritt val. Sen finns det hela aspekten med "nyttiga idioter" också, vi är alla nyttiga idioter i olika grad. En bok som heter Beyond Authority av Julia Middleton ska tydligen prata om nyttiga idioter. Jag har inte läst den än. Det var en på red ice som pratade om henne litegrann, påstod att hennes organisation Common Purpose var en front för Illuminati eller nåt.

Citat:
Tror du att det finns en gyllene balans mellan krigare och sökare. Jag håller med om att båda är viktiga för en person men vissa lutar med åt ett håll. Bör man som människa alltid sträva efter balans eller bör man lära sig vilken roll man passar bäst för och göra sig ett "proffs" på det?
Ingen aning. På ett sätt står sökare på krigares axlar. Och ibland undrar jag om hela samhällsbygget är någon slags nyttig idioti, som en kinesisk fingerfälla eller nåt. Imdb säger följande om Nightcrawler:

Citat:
he blurs the line between observer and participant

En annan intressant sak med det här med upplysningens dialektik är hur många kristna ser katolska kyrkan som satanisk.

Jag skrev för länge sedan en teori om bl.a. Adam Sandlers filmer som också handlar om detta. Teorin går ut på att mycket media fungerar som religion, dvs man har medvetet ett exoteriskt lager och ett esoteriskt lager. Det exoteriska lagret tjänar främst en subversiv roll, samhällsnedbrytande. Detta skapar psykiska störningar, alienering och lidande. Detta leder i sin tur till upplysning, vilket gör folk mottagliga för det esoteriska lagret. En indirekt nyttig idiot-metod för upplysning som handlar om samma sak som det jag pratade om när jag pratade om dialektik. Folk är inte mottagliga för sanningen, eller så kan man inte upplysa med enbart ord.

Citat:
Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er
Matteus 7:6

Citat:
"[The] conception of every doctrine as having two aspects, one exoteric and the other esoteric, apparently contradictory but in reality complementary, may be taken as a general rule since it corresponds with the nature of things as they are. Even when this distinction is not openly acknowledged, there exists of necessity in any doctrine of any depth at all something which corresponds to these two aspects, illustrated by such well known antitheses as outer and inner, the bone and the marrow, the visible and the occult, the wide road and the narrow, letter and spirit, the rind and the flesh."

The Holy Quran has both an exoteric (zahir - the outer or apparent) meaning and an esoteric (batin - the inner or secret) meaning. Within Islamic esotericism, as in the original Mosaic and Christian revelations, knowledge is made accessible depending on the integrity and cognitive ability of its recipients, with the consequence of requiring the withholding of information from the uninitiated. This is why there has always been a gradual unveiling or communication of spiritual truths to mankind. What Muslim esotericists call the "wisdom of gradualness" (hikmat at-tadrij).

Citat:
Spiritual knowledge, states a highly regarded Islamic esoteric text, is like food and light:

Just as a small child needs to be fed gradually, stage by stage, until it reaches adolescence, so that it may not eat something detrimental to its constitution, and just as light is appropriate only to persons with open, healthy and strong eyes, so that a person whose eyes have been shut, or had just emerged from darkness, will be severely dazzled by daylight, in the same way, those who get hold of this Letter should communicate it only to those who are in need of it.
källa: http://www.alpheus.org/html/articles...ret_islam.html

När det gäller ett eventuellt samband mellan alienering och upplysning sa till exempel Sam Harris följande:

Citat:
solitary confinement—which is essentially what we are talking about—is considered a punishment inside a maximum-security prison. Even when forced to live among murderers and rapists, most people still prefer the company of others to spending any significant amount of time alone in a room. And yet contemplatives in many traditions claim to experience extraordinary depths of psychological well-being while living in isolation for vast stretches of time.
källa: https://www.samharris.org/podcast/item/chapter-one
__________________
Senast redigerad av plastgubben 2016-04-20 kl. 14:03.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback