2015-04-30, 19:56
Medlem
Om jag äger aktier och det är utdelning den 7 maj kan vi säga, måste jag äga mina andelar tills den dagen eller vad händer om jag säljer mina aktier innan? Får man ingen utdelning då?
Och kan man inte köpa aktier med höga utdelningar bara för att få tillgång till detta och sedan sälja de direkt när man fått utdelning? Eller måste man äga aktierna en viss tid för att vara berättigad utdelningarna?
2015-04-30, 20:13
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Du har knäckt koden till rikedom.
2015-04-30, 20:17
Medlem
Om du tittar på en aktie hos Avanza så kan du se längst ned på sidan vilket datum den handlas med respektive utan utdelning. Vilken dag själva utdelningen sedan kommer är helt irrelevant.

Nej, varför skulle någon vilja köpa dina aktier för samma pris du köpte dem för om denne person inte får någon utdelning? Självklart sjunker aktiekursen motsvarande utdelningens storlek. Det finns inga gratispengar...

Frågan är vad du ens gör på börsen. Baserat på alla dina frågor det senaste året så bör du hålla dig mil borta från börsen, och det säger jag inte för att vara taskig utan för att du kommer förlora mycket pengar om du inte vet vad du pysslar med.
Senast redigerad av _Baste_ 2015-04-30 kl. 20:20.
2015-04-30, 21:18
Medlem
annanmedlems avatar
Du måste äga aktierna dagen innan dagen då de handlas utan rätt till utdelning.

Och jo du kan sälja dem direkt efteråt.

Dock vill folk av någon konstig anledning inte betala lika mycket när utdelningen redan har betalats ut / är på väg till någon annan.
2015-05-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Om du tittar på en aktie hos Avanza så kan du se längst ned på sidan vilket datum den handlas med respektive utan utdelning. Vilken dag själva utdelningen sedan kommer är helt irrelevant.

Nej, varför skulle någon vilja köpa dina aktier för samma pris du köpte dem för om denne person inte får någon utdelning? Självklart sjunker aktiekursen motsvarande utdelningens storlek. Det finns inga gratispengar...

Frågan är vad du ens gör på börsen. Baserat på alla dina frågor det senaste året så bör du hålla dig mil borta från börsen, och det säger jag inte för att vara taskig utan för att du kommer förlora mycket pengar om du inte vet vad du pysslar med.
Man kan ju inte vara expert direkt, anledningen till varför jag frågar är ju för att jag vill lära mig!
2015-05-02, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Man kan ju inte vara expert direkt, anledningen till varför jag frågar är ju för att jag vill lära mig!
Läs på, eller använd tråden (FB) Nybörjarfrågor.
Du bidrar tyvärr inte med så mycket intressanta diskussionsunderlag, så ge fan i att starta nya trådar.
2015-05-02, 17:28
Medlem
Citat:

Och det är inte din okunskap det är fel på. Felet är att svaret på alla dina frågor finns på Google. Inte bara frågar du på Flashback istället för att googla, du skapar dessutom en ny tråd för varje fråga du har istället för att ställa dina frågor i nybörjartråden som är till just för frågor som denna.
2015-05-02, 20:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Du skapade en tråd och ställde den vanligaste frågan som ställs i forumet.

Så du kan skapa trådar, men du kan inte söka.
2015-05-04, 22:50
Medlem
Crossmacks avatar
(FB) Nybörjarfrågor

Låst här //mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här