2005-10-09, 10:55
Medlem
irrblosss avatar
Jag har testat köra quornfärsen i matberedare med ägg och ströbröd efter något tips jag hittat på nätet, men biffarna bara faller sönder. Vill gärna ha bra tips på hur man ska få quornfärsbiffar att hålla ihop, om det nu går överhuvudtaget?
Citera
2005-10-09, 12:13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har testat köra quornfärsen i matberedare med ägg och ströbröd efter något tips jag hittat på nätet, men biffarna bara faller sönder. Vill gärna ha bra tips på hur man ska få quornfärsbiffar att hålla ihop, om det nu går överhuvudtaget?

Nu har jag inte testat själv..(men kan helt klart tänka mig att det är svårt att få quornfärs att hålla ihop)
Folk säger att sojafärs är bättre ifall man ska gära typ pannbiff eller köttbullar och dyl.
Nu har jag inte ens smakat på sojafärs...så det är möjligt att den smakar skit..
Citera
2005-10-09, 15:55
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu har jag inte testat själv..(men kan helt klart tänka mig att det är svårt att få quornfärs att hålla ihop)
Folk säger att sojafärs är bättre ifall man ska gära typ pannbiff eller köttbullar och dyl.
Nu har jag inte ens smakat på sojafärs...så det är möjligt att den smakar skit..
Om du menar vegfärsen som finns i frysdisken så är den vidrig i färg, lukt och konsistens. Påminner om kattmat...
Citera
2005-10-09, 15:56
Bannlyst
Släng ner ett ägg så håller det ihop.

Edit: Såg nu att du hade ägg i. Ta lite mera ägg då :P
Citera
2005-10-09, 16:13
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
Släng ner ett ägg så håller det ihop.

Edit: Såg nu att du hade ägg i. Ta lite mera ägg då :P
Antar att färsen ska vara helt tinad också?
Citera
2005-10-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

Består inte Quorn av svampmycel (fina trådar)? Om den gör det, så förstör du antagligen
hållfastheten i matberedaren. Prova att blanda försiktigt för hand i stället.
Citera
2005-10-09, 16:47
Medlem
SinCitys avatar
Ha i keso!
Citera
2005-10-09, 17:32
Medlem
irrblosss avatar
Istället för ägg? Ungefär hur mycket i förhållande till quornfärsen?
Citera
2005-10-09, 17:44
Medlem
SinCitys avatar
Man ska nog ha i ägg också. Keso smälter och blir lite segt när man steker biffarna, funkar rätt bra som extra bindemedel. Du kan säkert ha i en 250 grams burk på en påse Quorn, tror jag...
Citera
2005-10-09, 19:51
Medlem
Miyus avatar
hm.. vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in