Citat:
Ursprungligen postat av
UbatsValle
Häromdagen så hade jag ett samtal med mamma och det visade sig att hon inte kommer ihåg mycket av vad som hänt i hennes liv. Detta vill jag verkligen inte ska hända mig, minnen är enligt mig det enda vi har i slutändan vare sig om de är bra eller dåliga.
Jag tycker att du ska tänka över om du verkligen ska skriva om det dåliga i ditt liv, mitt råd är att inte göra det.
Saken är att när du ältar något så befäster du det, och detta gäller särskilt när det sker i skriftform. Att tvinga någon att skriva har använts effektivt som metod för hjärntvätt inom diktaturer t ex. Man blir vad man skriver.
Vad gäller minnet så har vi en tendens att bäst minnas topparna, dalarna och slutet. Det finns därför ingen risk att du skall glömma det negativa som händer dig, dessutom är negativa händelser flera gånger högre viktade jämfört med de positiva för oss människor. Det negativa påverkar alltså mycket mera.
Och sedan, vad finns det för vits med att gå in och läsa om det mindre bra som hänt dig senare? Det kommer du väl knappast få ut så mycket av? Dagboken är ingen psykolog, den ger ingen feedback.
Att skriva om topparna gör ju däremot säkert bara gott, så det ska du naturligtvis göra.
Om du vill att dagboken ska kunna läsas som en historia om ditt liv så kanske du säger att det blir omöjligt att inte nämna negativa händelser (personer försvinner då oförklarligt etc), men behandla då detta väldigt kortfattat, t ex "Idag begravdes farmor/skrev vi under skilsmässopapprena" men inte en massa om hur hemskt allt kändes.
Jag tror att det är beskrivandet av negativa känslor och händelser som gör att många slutar skriva dagbok. De mår sämre av det helt enkelt.
Tänk också på att inte skriva om något otrevligt precis innan du går och lägger dig för det man gör sist på dagen stannar kvar hårdast i minnet (som jag sa, man minns topparna, dalarna och slutet).