Citat:
Ursprungligen postat av
fisken123
Håller med om mycket, men tror jag kommer att ha råd att spara pengar utöver att 18 tusen/år går till investeringar. Det handlar också om att komma in i vanan att lägga undan/investera pengar på månadsbasis.
OK, det är sunda tankar. Men tänk på att leva också. Grejen är ju att om du är ung student kan det vara riktigt coolt att typ dra på en 6-veckors roadtrip i USA en sommar eller ta ett jullov i Thailand. Det kan vara värt att spara till sådana upplevelser som blir jävligt svåra att någonsin uppleva när du kommer in i grottekvarnen med fast jobb, villa och familj. Minnen för livet är enligt min erfarenhet en investering som ofta slår några tiotusen mer eller mindre på kontot.
Citat:
Ursprungligen postat av
fisken123
Vad tycker du om att föra in mer pengar i dem två fonder jag redan har? Eller ska jag börja på ny kula då detta är arv från mina föräldrars sparade till mig. Alltså att det finns bättre alternativ jag bör satsa på.
Dem ska INTE röras under studietiden.
Bättre eller sämre rent ekonomiskt vill jag inte yttra mig om för det finns ingen som vet svaret på den frågan. Men personligen skulle jag särskilja de två, om så bara för att ha 100% koll på vilket som är dina föräldrars sparande till dig och ditt eget sparande.
Plus, som jag sa innan, har du sparande i fonder i Sverige och i Norden,, kan det ju vara idé att diversifiera utanför vår närmaste region. En Globalfond kanske. Eller Tillväxtmarknad. Världen är ju bra mycket större än norden och det finns väl egentligen ingen anledning att tro att just vår tillväxt skulle slå de globala den kommande perioden.