2015-04-29, 16:30
Medlem
fisken123s avatar
Hej!

Började i höstat en 5 årig utbildning och tar just nu fullt CSN lån vilket motsvarar ca 10k i månaden och ca 90 tusen per år.

Just nu har jag en 15 tusen på kontot som har blivit rest då jag inte gör av med hela summan varje månad.

Just nu ligger dem bara på mitt nordea studentkonto och gör inte mycket nytta tänker jag.

Har 2 fonder som nordea har övertagit från hadelsbanken som mina föräldrar sparat till mig.

SHB Nordenfonden

SHB Sverigefond Index

Dem har ungefär ökat med 200% var sedan starten och jag inser att dem gjort mycket gjort mer nytta där än på ett sparkonto.

Nu till frågan:

Vad tycker ni jag ska göra av med pengarna jag får av CSN varje månad nu dem nästkommande fyra åren. Tänkte lägga undan 2 tusen ungefär i månaden, 2x9 = 18k per år.

Ska jag börja lägga in mer pengar i dem fonder jag har?

Vill helst inte behöva vara aktiv då jag är oinsatt och ingen erfarenhet.

Jag har tänkt spara så länge jag kan. (minst 4 år) och skulle endast ta ut pengar om jag fick en bostadsrätt direkt efter jag gått klart utbildningen.
Senast redigerad av fisken123 2015-04-29 kl. 17:11.
Citera
2015-04-29, 16:32
Medlem
sparvsylts avatar
Finns gott om trådar inom ämnet, här har du en liknande tråd med bra svar: (FB) Månatligt sparande?
mvh
Citera
2015-04-29, 16:36
Medlem
fisken123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Finns gott om trådar inom ämnet, här har du en liknande tråd med bra svar: (FB) Månatligt sparande?
mvh

Sant, men känner mig så pass osäker inom området att jag valde att göra en post hur min unika situation ser ut.

MVH
Citera
2015-04-29, 16:49
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisken123
Sant, men känner mig så pass osäker inom området att jag valde att göra en post hur min unika situation ser ut.

MVH
Ser inte din situation ut att vara lika "unik" som alla andra studenters situation? Kolla igenom Privatekonomi-forumet och kolla igenom alla spartrådar som finns där och applicera efter din "unika" situation.
Citera
2015-04-29, 16:57
Medlem
medlem9001s avatar
Hej, jag är också ny på börsen eller vad man ska säga. Du ska iaf börja med att sätta in alla pengar på antingen ett sparkonto eller spiltan räntefond (eller annan korträntefond).
Båda mycket säkra alternativ och du får en liten avkastning iaf. Medans pengarna iaf växer lite så kan du börja lära dig om fonder,aktier och börsen generellt. Så gör jag just nu

Sen tycker jag att du ska investera så säkert du kan då det är lånade pengar .
Citera
2015-04-29, 17:02
Medlem
fisken123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlem9001
Hej, jag är också ny på börsen eller vad man ska säga. Du ska iaf börja med att sätta in alla pengar på antingen ett sparkonto eller spiltan räntefond (eller annan korträntefond).
Båda mycket säkra alternativ och du får en liten avkastning iaf. Medans pengarna iaf växer lite så kan du börja lära dig om fonder,aktier och börsen generellt. Så gör jag just nu

Sen tycker jag att du ska investera så säkert du kan då det är lånade pengar .

Tja! bra tips där. Hade dock hoppats att det fanns bättre alternativ att välja på även trots min okunskap inom området.

Som det ser ut nu så har jag inte så mycket tid att sätta mig i hur allt fungerar då studierna tar en stor del av tiden.

MVH
Citera
2015-04-29, 17:04
Medlem
Rubrik01s avatar
Max 20 % aktier med så kort sparhorisont.
Citera
2015-04-29, 17:13
Medlem
RiverStyxs avatar
Eftersom du redan har en Sverigefond och en Nordenfond kanske du skulle satsa på en Globalfond då. Eller tillväxtmarknadsfond om du vill ta högre risk men även få chansen till högre avkastning. Kolla bara noga upp vad förvaltaren tar i avgift, och välj en fond med hyfsat track record och relativt låg avgift.

Enklast är att öppna en depå på Avanza eller Nordnet och handla från den. Då får du ett brett utbud till låg kostnad.

Men om du tänker dig att använda pengarna under tiden du studerar så skulle jag låtit dem stå på ett vanligt konto. Du kanske vill resa eller köpa en bil eller något.

Det är aldrig fel att spara, även som student. Men det är dumt att försaka för mycket och fokusera för hårt på sparandet under studietiden. Du kommer ju kunna spara mycket mer om du får ett hyfsat avlönat jobb, så lägg prioritet på det.
Citera
2015-04-29, 17:19
Medlem
fisken123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Max 20 % aktier med så kort sparhorisont.

Halloj!

Håller med om att sparhorisonten har en sannolikhet att bli på minst 4 år MEN en stor potential att vara betydligt längre.

Tänker mer att jag blir tvungen att gå in med en del pengar för att kunna få lån när man ska köpa teoretiskt en bostadsrätt om 4-5 år. Så om den summan överstiger 100k måste jag ta pengar från detta sparandet ponerar jag.
Citera
2015-04-29, 17:26
Medlem
fisken123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Eftersom du redan har en Sverigefond och en Nordenfond kanske du skulle satsa på en Globalfond då. Eller tillväxtmarknadsfond om du vill ta högre risk men även få chansen till högre avkastning. Kolla bara noga upp vad förvaltaren tar i avgift, och välj en fond med hyfsat track record och relativt låg avgift.

Enklast är att öppna en depå på Avanza eller Nordnet och handla från den. Då får du ett brett utbud till låg kostnad.

Men om du tänker dig att använda pengarna under tiden du studerar så skulle jag låtit dem stå på ett vanligt konto. Du kanske vill resa eller köpa en bil eller något.

Det är aldrig fel att spara, även som student. Men det är dumt att försaka för mycket och fokusera för hårt på sparandet under studietiden. Du kommer ju kunna spara mycket mer om du får ett hyfsat avlönat jobb, så lägg prioritet på det.

Håller med om mycket, men tror jag kommer att ha råd att spara pengar utöver att 18 tusen/år går till investeringar. Det handlar också om att komma in i vanan att lägga undan/investera pengar på månadsbasis.

Vad tycker du om att föra in mer pengar i dem två fonder jag redan har? Eller ska jag börja på ny kula då detta är arv från mina föräldrars sparade till mig. Alltså att det finns bättre alternativ jag bör satsa på.

Dem ska INTE röras under studietiden.
Senast redigerad av fisken123 2015-04-29 kl. 17:29.
Citera
2015-04-29, 18:10
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Håller med om mycket, men tror jag kommer att ha råd att spara pengar utöver att 18 tusen/år går till investeringar. Det handlar också om att komma in i vanan att lägga undan/investera pengar på månadsbasis.

OK, det är sunda tankar. Men tänk på att leva också. Grejen är ju att om du är ung student kan det vara riktigt coolt att typ dra på en 6-veckors roadtrip i USA en sommar eller ta ett jullov i Thailand. Det kan vara värt att spara till sådana upplevelser som blir jävligt svåra att någonsin uppleva när du kommer in i grottekvarnen med fast jobb, villa och familj. Minnen för livet är enligt min erfarenhet en investering som ofta slår några tiotusen mer eller mindre på kontot.

Citat:
Vad tycker du om att föra in mer pengar i dem två fonder jag redan har? Eller ska jag börja på ny kula då detta är arv från mina föräldrars sparade till mig. Alltså att det finns bättre alternativ jag bör satsa på.

Dem ska INTE röras under studietiden.

Bättre eller sämre rent ekonomiskt vill jag inte yttra mig om för det finns ingen som vet svaret på den frågan. Men personligen skulle jag särskilja de två, om så bara för att ha 100% koll på vilket som är dina föräldrars sparande till dig och ditt eget sparande.

Plus, som jag sa innan, har du sparande i fonder i Sverige och i Norden,, kan det ju vara idé att diversifiera utanför vår närmaste region. En Globalfond kanske. Eller Tillväxtmarknad. Världen är ju bra mycket större än norden och det finns väl egentligen ingen anledning att tro att just vår tillväxt skulle slå de globala den kommande perioden.
Citera
2015-04-29, 19:42
Bannlyst
maakus spartips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem