2015-04-28, 19:39
Medlem
Hejsan!

Som rubriken lyder så är min plan att månatligen lägga undan pengar i en fond.
Har för tillfället 10 000:- som jag vill placera som en början i en fond, därefter månatligen placera ytterligare 1000:-.

Tanken med dessa pengarna är att under lång tid (ca 20 år) få dessa pengar att växa så mycket som möjlig med så lite engagemang som möjligt. På sin höjd kan jag svänga in om Avanza 2 ggr i månader kolla läget, kollar givetvis ekonominyheterna var dag!

Frågan lyder helt enkelt, anpassat till min situation, vilken/vilka fond/fonder ska jag använda mig av? Är fonder överhuvudtaget det bästa alternativet?

Vill ni att jag ska klargöra något mer så skriv bara,
Tack på förhand!
Citera
2015-04-28, 19:47
Medlem
svampdamps avatar
Indexfonder är nog hyffsat straight forward. Dock vet jag inte om det är värt att investera nu när kursen står så högt.
Citera
2015-04-28, 19:48
Medlem
sparvsylts avatar
Låter som en sund tanke. Om fonder är det bästa alternativet? Nja det är det väl kanske inte men det är ju bättre än bankernas ränta Jag skulle välja långsiktiga aktier, med fokus på avkastning, om du inte vill engagera dig speciellt mycket, åtminstone en blandning av aktier och fonder.

När du väljer fonder är det ganska smart att sprida risken på flera marknader och länder men med ditt relativt låga sparande är kanske 2-3 olika fonder ett bättre (lättare) alternativ. Vilka fonder tänker jag dock inte bidra med då jag inte kan ett smack om vad som går bra just nu då jag är i en knepig situation med fokus på annat
Citera
2015-04-28, 20:08
Medlem
Ska du månadsspara i aktier tycker jag att något investmentbolag, tex investor är ett bra val för då sprider du riskerna mer än om du köper en vanlig aktie.

Du får ofta substansrabatt (Bolagen som ingår i aktien är värda mer tillsammans än vad du betalar för aktien.) vilket är bra när det kommer till utdelningar.
Du slipper även förvaltningsavgiften

Väljer du att spara i fonder tycker jag att Spiltans investmentfond är ett bra val.
Senast redigerad av lindome 2015-04-28 kl. 20:11.
Citera
2015-04-28, 20:28
Medlem
Razys avatar
Enligt mig är ett fondsparande det optimala i din situation, då det krävs lite mer engagemang om man ska handla med aktier. Nedan har jag listat de fonder du bör ha och vilken fördelning dessa borde ha i din fondportfölj.

40% - Avanza Zero
40% - Länsförsäkringar Global Index
20% - Swedbank Robur Indexfond Asien

Om du känner att dessa fonder inte är rätt för dig, och du vill ta några andra, så kom ihåg att hålla dig till indexfonder då dessa har en mycket låg avgift. Aktivt förvaltade fonder har en förvaltningsavgift som gör stor skillnad på lite längre sikt, och detta kommer äta upp delar av ditt kapital om du inte är vaksam på vad du väljer att spara i. Lycka till!
Citera
2015-04-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Enligt mig är ett fondsparande det optimala i din situation, då det krävs lite mer engagemang om man ska handla med aktier. Nedan har jag listat de fonder du bör ha och vilken fördelning dessa borde ha i din fondportfölj.

40% - Avanza Zero
40% - Länsförsäkringar Global Index
20% - Swedbank Robur Indexfond Asien

Om du känner att dessa fonder inte är rätt för dig, och du vill ta några andra, så kom ihåg att hålla dig till indexfonder då dessa har en mycket låg avgift. Aktivt förvaltade fonder har en förvaltningsavgift som gör stor skillnad på lite längre sikt, och detta kommer äta upp delar av ditt kapital om du inte är vaksam på vad du väljer att spara i. Lycka till!

Har läst lite i diverse böcker och förstått att indexfonder är ett bra alternativ men inte vetat vilka fonder och hur man ska bygga upp allt ihopa! Låter som en bra plan du har. Tack för tipsen alla än så länge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in