2015-04-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastRabbit
Uppskattar att du tog dig tid att utveckla din tidigare tes/dina tankar. Förstår dig bättre nu. Har du källor på det du beskriver eller är det sånt du citat: "aldrig hört talas om, däremot har kristna etc"?

Jag kan inte ge några källor om brott som inte begåtts, typ att somalier inte kastat sina kvinnor från balkonger. Däremot finns flera trådar på Flashback om fall från balkong, den nyaste handlar om en kristen man från Södertälje som misstänks för att kastat sin fru från balkongen. Dessförinnan handlade balkongkastningen om en etnisk svensk miljöpartist i Norrköping. Ännu tidigare spekulerades om ett fall där en finsk kvinna hade fallit, eller kastats från balkongen av sin finska make. Jag menar inte att det inte skulle förekomma hedersmord via balkongkastning eller av hedersskäl påtvingade självmord där kvinnan/flickan själv hoppar från balkongen eftersom hon inte ser någon annan utväg. Men det är ganska onödigt att spekulera om hedersmotiv när man inte vet någonting om fallet annat än att det skedde i Rinkeby.
Senast redigerad av nantale 2015-04-30 kl. 19:21.
Citera
2015-04-30, 19:18
Medlem
FastRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastRabbit
Uppskattar att du tog dig tid att utveckla din tidigare tes/dina tankar. Förstår dig bättre nu. Har du källor på det du beskriver eller är det sånt du citat: "aldrig hört talas om, däremot har kristna etc"?

Nanatale, vill inte tappa dig nu! Du kanske har erfarenheter/kunskaper som kan ge tråden mer information och fler sätt att förstå vad som ligger bakom de här tragiska händelserna! Allvarligt!
Citera
2015-04-30, 19:30
Medlem
FastRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag kan inte ge några källor om brott som inte begåtts, typ att somalier inte kastat sina kvinnor från balkonger. Däremot finns flera trådar på Flashback om fall från balkong, den nyaste handlar om en kristen man från Södertälje som misstänks för att kastat sin fru från balkongen. Dessförinnan handlade balkongkastningen om en etnisk svensk miljöpartist i Norrköping. Ännu tidigare spekulerades om ett fall där en finsk kvinna hade fallit, eller kastats från balkongen av sin finska make. Jag menar inte att det inte skulle förekomma hedersmord via balkongkastning eller av hedersskäl påtvingade självmord där kvinnan/flickan själv hoppar från balkongen eftersom hon inte ser någon annan utväg. Men det är ganska onödigt att spekulera om hedersmotiv när man inte vet någonting om fallet annat än att det skedde i Rinkeby.

Tack för svaret! Vad får människor att begå dessa vidrigheter? Vi får väl se vad som hände i detta fall i Rinkeby så småningom. Ha det! Nu ska jag elda Valborgsbrasa!
Citera
2015-04-30, 20:02
Medlem
_Strebers avatar
För sakens skull, denna händelse genererade en notis i dagens Expressen i storlek med en karta värktabletter. Ingen bild, inga spekulationer, ingen grafik, inga kartor.
Citera
2015-05-01, 09:49
Medlem
Drapåtrissors avatar
Väldigt tyst om hela saken konstigt nog. Överlevde kvinnan och isf vad kom fram i förhör?
Citera
2015-05-01, 10:37
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Jag tänker så här. Om en person fallit från balkongen så kan det vara självmord, mord eller olycka. Oavsett om det hänt i Rinkeby eller Östermalm. Hedersmord förekommer inte bland afrikaner, inte ens bland somalier. Jag har aldrig hört talas om att någon somalisk kvinna skulle kastats från balkongen på grund av heder. Däremot har kristna, välbeställda assyrier kastat sina kvinnor från balkongen liksom en del svenska/finska fyllon. Mörkertalet är nog ganska stort när det gäller om någon hoppar självmant eller kastas. Men låt oss vänta på facit från rättsväsendet.

DU har inte så bra koll på världsatlasen du inte?

Hela norra Afrika består av hederskulturer.
Citera
2015-05-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
DU har inte så bra koll på världsatlasen du inte?

Hela norra Afrika består av hederskulturer.

Jag svarade på spekulationerna om somaliernas balkongkastningar. Men för all del, kanske bor det massa nordafrikaner i Rinkeby som kastar sina kvinnor från balkongen i hederns namn.
Citera
2015-05-01, 11:40
Medlem
Citat:
Jag svarade på spekulationerna om somaliernas balkongkastningar. Men för all del, kanske bor det massa nordafrikaner i Rinkeby som kastar sina kvinnor från balkongen i hederns namn.
Du är verkligen ute och cyklar när du påstår att det inte förekommer hedersvåld i afrikanska kulturer.
Citera
2015-05-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afresh
Du är verkligen ute och cyklar när du påstår att det inte förekommer hedersvåld i afrikanska kulturer.

Upplys mig då. Vilka balkongmord har skett i Sverige utförda av afrikaner? Det är faktisk ett fall från balkongen vi diskuterar, inte hedersvåld i allmänhet. Hedersvåld och förtryck i hederns namn förekommer bland massa olika folkslag men det innebär inte att man är beredd att döda.
Citera
2015-05-01, 12:28
Medlem
Cookis avatar
För er som verkligen bryr sig om etnicitet så kommer familjen från Mellanöstern. Eftersom jag känner en väninna som är granne med familjen.
Citera
2015-05-01, 12:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Upplys mig då. Vilka balkongmord har skett i Sverige utförda av afrikaner? Det är faktisk ett fall från balkongen vi diskuterar, inte hedersvåld i allmänhet. Hedersvåld och förtryck i hederns namn förekommer bland massa olika folkslag men det innebär inte att man är beredd att döda.
Fast du skrev inte balkongkastningar i Sverige, utan använde termen hedersmord och då blir ditt uttalande helt felaktigt.

Citat:
Hedersmord förekommer inte bland afrikaner, inte ens bland somalier
Citera
2015-05-04, 10:29
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Den enda som har spekulerat om somaliers eventuella balkongkastningar är ju du. Jag skrev "Afrika", det är inte lika med Somalia. Du argumenterar med din egen halmgubbe.

Somalia ligger för övrigt inte i Nordafrika om du nu tror det, det är svårt att avgöra av texten ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in