2015-04-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Kanske någon bror som var missnöjd med maten? Naturligtvis hedersrelaterat och som vanligt tar den yngsta i familjen på sig skulden och får ett patetiskt straff även om hela familjen utfört brottet i samförstånd.

Utan o veta så låter det som ytterligare en balkongflicka......Så jädrans hemskt. Straffa dem hårt
Citera
2015-04-30, 09:46
Bannlyst
Mussarna verkar ha svårt med nytänkande, balkongkastningar lurar ingen(möjligtvis nån enstaka batikhäxa undantagen) nuförtiden, de måste försöka med något nytt.
Citera
2015-04-30, 09:54
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ingen utsätts för försök till hedersmord om någon familjemedlem är missnöjd med maten. Lite tidigt att spekulera om etnicitet i det här fallet. Det kan handla om hedersrelaterat brott men kan också handla om ett fyllo som puttar ut sin fru från balkongen. Det kan också handla om ett självmord.

Haha, "fall från balkong i Rinkeby" och du tycker att det är "lite tidigt att spekulera om etnicitet"
Citera
2015-04-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Haha, "fall från balkong i Rinkeby" och du tycker att det är "lite tidigt att spekulera om etnicitet"
Ja, det finns folk från hela världen i Rinkeby, även svenskar. Men du kanske menar att det bara existerar två etniciteter, svensk och ickesvensk.
Citera
2015-04-30, 17:57
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ja, det finns folk från hela världen i Rinkeby, även svenskar. Men du kanske menar att det bara existerar två etniciteter, svensk och ickesvensk.

Ja visst, Rinkeby är fullt av amerikaner, britter, tyskar, vietnameser, australiensare etc... Realistiskt sett så är det givetvis MENA eller övriga Afrika det handlar om. Vilken av dessa är väl ganska ointressant.

Men visst, sitt du och tro att det kan vara precis vilken etnicitet som helst
Citera
2015-04-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ja visst, Rinkeby är fullt av amerikaner, britter, tyskar, vietnameser, australiensare etc... Realistiskt sett så är det givetvis MENA eller övriga Afrika det handlar om. Vilken av dessa är väl ganska ointressant.

Men visst, sitt du och tro att det kan vara precis vilken etnicitet som helst

Berätta om vilka som bor Rinkeby istället, om du är så insatt i det. Och när du väl är igång så kan du länka till ''balkongkastningar'' utförda av afrikaner. Jag känner inte till någon.
Citera
2015-04-30, 18:11
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:

Ja, det viktigaste är förstås inte att åskådliggöra faktiska, stora och växande problem i det multietniska Sverige utan att framställa det som att vi alla är precis lika med samma riskprofil för att begå och utsättas för olika typer av brott.

Annars kanske man skulle vara tvungen att göra riktade insatser och satsningar, vilket skulle leda till dålig stämning eftersom man "pekade ut" vissa grupper. Då kan utländska kvinnor hellre få falla från balkonger, småflickor giftas bort med äldre släktingar eller få blygden sönderskuren på "semesterresa" i hemlandet. Drabbar ju ingen på Söder precis och man vill absolut inte göra något som kan tolkas som att det förhatliga SD har rätt. Oavsett om de har rätt eller ej.

Så visst, varför inte, kunde precis lika gärna vara en svensk man boende i Rinkeby som kastade ut sin fru från balkongen. Helt omotiverat att spekulera i termer av något annat. Att mörkandet av problemen drabbar den mest utsatta gruppen skiter man förstås i lika mycket som rasisterna.
Citera
2015-04-30, 18:20
Medlem
Citat:
Berätta om vilka som bor Rinkeby istället, om du är så insatt i det. Och när du väl är igång så kan du länka till ''balkongkastningar'' utförda av afrikaner. Jag känner inte till någon.

De som bor i Rinkeby äro följande etniciteter. (De som finns officiellt då villsäga, illegala invällare redovisas med högsta sannorlikhet inte på Wikipedia.)

"Rinkeby är en typisk miljonprogramsförort med en hög andel invandrare. Den största andelen människor har sitt ursprung i Afrika (43,6 %), därefter kommer personer med härkomst från Asien (36,6 %). Den 31 december 2014 hade 90,7 % av befolkningen utländsk bakgrund.[1] 39 % av de boende var födda i Sverige."

Källa: Wiki Rinkeby
Citera
2015-04-30, 18:22
Medlem
FastRabbits avatar
Citat:

Jag beundrar din ihärdighet men undrar hur du tänker.
Citera
2015-04-30, 18:33
Medlem
FastRabbits avatar
Citat:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...281/?text=true

Om du orkar läsa.
Citera
2015-04-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastRabbit
Jag beundrar din ihärdighet men undrar hur du tänker.

Jag tänker så här. Om en person fallit från balkongen så kan det vara självmord, mord eller olycka. Oavsett om det hänt i Rinkeby eller Östermalm. Hedersmord förekommer inte bland afrikaner, inte ens bland somalier. Jag har aldrig hört talas om att någon somalisk kvinna skulle kastats från balkongen på grund av heder. Däremot har kristna, välbeställda assyrier kastat sina kvinnor från balkongen liksom en del svenska/finska fyllon. Mörkertalet är nog ganska stort när det gäller om någon hoppar självmant eller kastas. Men låt oss vänta på facit från rättsväsendet.
Citera
2015-04-30, 18:47
Medlem
FastRabbits avatar
Citat:
Jag tänker så här. Om en person fallit från balkongen så kan det vara självmord, mord eller olycka. Oavsett om det hänt i Rinkeby eller Östermalm. Hedersmord förekommer inte bland afrikaner, inte ens bland somalier. Jag har aldrig hört talas om att någon somalisk kvinna skulle kastats från balkongen på grund av heder. Däremot har kristna, välbeställda assyrier kastat sina kvinnor från balkongen liksom en del svenska/finska fyllon. Mörkertalet är nog ganska stort när det gäller om någon hoppar självmant eller kastas. Men låt oss vänta på facit från rättsväsendet.

Uppskattar att du tog dig tid att utveckla din tidigare tes/dina tankar. Förstår dig bättre nu. Har du källor på det du beskriver eller är det sånt du citat: "aldrig hört talas om, däremot har kristna etc"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in