• 1
  • 2
2015-04-29, 10:48
Medlem
Jag var och köpte en Sandstrøm HDMI-kabel 10m av en kompis för 300 kr. Kostar tydligen det dubbla i affären. I vilket fall som helst, jag har ganska dålig koll på vad det är man kollar på när man avgör hur pass bra en HDMI-kabel är. Det står att den överför 10.2 Gbps, hur pass bra är detta?
Om ni skulle ranka kabeln från 1-10, vad skulle ni då ge den? Har som sagt ingen koll :P
Hur pass bra klarar den av att återge exempelvis filmer i 1080p/fullHD eller spel med höga settings?

Sandstrøm HDMI-kabel: http://www.elgiganten.se/product/lju...13x-svart-10-m
Citera
2015-04-29, 11:01
Medlem
Kethrs avatar
Det är en hdmi kabel.. väldigt lite du behöver oroa dig för, den kommer klara av både 1080 och spel utan problem.
Citera
2015-04-29, 11:11
Medlem
Tekniken är digital så antingen fungerar kabeln eller så gör den det inte. Man ska alltid köpa den billigaste möjligt allt annat är att bli lurad.
Citera
2015-04-29, 11:51
Medlem
annanmedlems avatar
Som alla andra redan har sagt så är den helt ok som valfri HDMI-kabel.

Dock 10 meter lång i det här fallet.

10.2 Gbps är vad HDMI 1.3 och 1.4 hade: https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_1.0_to_1.2
De tidigare var visst knappt hälften.

Nya 2.0 som behövs för 60 Hz på 4K är 14.4 Gbps. Jag vet inte om kontakterna ser annorlunda ut där och om din kabel kommer gå bra för det eller inte men är det samma kontakter är det väl möjligt att det går bra med samma kabel även där.
Citera
2015-04-29, 12:28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Tekniken är digital så antingen fungerar kabeln eller så gör den det inte. Man ska alltid köpa den billigaste möjligt allt annat är att bli lurad.
Eller hur? Men 300 för tio meter är väl rätt okej ändå?
Citera
2015-04-29, 12:55
Medlem
Klappars avatar
Jag har den modellen, fast 5 meter och den fungerar hur bra som helst. Kollar dock bara på film och har aldrig provat hur bra den fungerar med spel, men det borde inte vara några problem. Väldigt bra kvalite faktiskt.
Citera
2015-04-29, 13:07
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
600 kr låter ju som "dyr audio-/videokabel" så som de brukar säljas men nu var det ju 10 meter också.

Typ köper man högtalarkabel finns det ju såklart random sladd man säkert kan få för typ 5 spänn metern eller drygt det men även om man gav 30 kr / meter så känns det ju inte så blodigt.

Om man däremot betalar 200 kr / meter eller så så .. Ja .. Är det ju positivt för ägaren av butiken och den som marknadsför kabeln iaf , än mer om man betalar 2 000 eller 20 000 per meter ;D

Här är 10 meter HDMI-kabel i strumpa från DealExtreme, det borde ju vara typ så billigt man kan få det. 210 spänn, gratis frakt har de väl med: http://www.dx.com/p/hdmi-v1-4-hdmi-m...7#.VUC56PmvG70

Så allt under det vore ju bra.

.. tänkte jag, men den var ju pimpad och nu när jag kollar på Prisjakt så finns faktiskt 10 meter för 86 spänn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=991463

225 kr kostar 10 meter som lägst på NetOnNet visst.

De har 4 meter Monster X för 705 spänn och 10 meter Supra X för 815 för den som känner att "nämen jag vill nog betala 5-600 kr extra för kabeln ändå."

Ojdå, en SUPRA HDMI-HDMI MET-S/B HD A/V 10M med för 1 299 kr.

Så allting är väl relativt.

Antagligen hade kabeln för 86 och 1299 kr gett bild för HDMI 1.x-överföringar iaf. Samma bild.
Kablar är bajs. Hur du skall göra vet jag inte , Elgiganten o co lär ju ha sålt massor med onödigt dyra kablar, och hifibutikerna ännu mycket massa onödigt dyra kablar.
Citera
2015-04-29, 13:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
600 kr låter ju som "dyr audio-/videokabel" så som de brukar säljas men nu var det ju 10 meter också.

Typ köper man högtalarkabel finns det ju såklart random sladd man säkert kan få för typ 5 spänn metern eller drygt det men även om man gav 30 kr / meter så känns det ju inte så blodigt.

Om man däremot betalar 200 kr / meter eller så så .. Ja .. Är det ju positivt för ägaren av butiken och den som marknadsför kabeln iaf , än mer om man betalar 2 000 eller 20 000 per meter ;D

Här är 10 meter HDMI-kabel i strumpa från DealExtreme, det borde ju vara typ så billigt man kan få det. 210 spänn, gratis frakt har de väl med: http://www.dx.com/p/hdmi-v1-4-hdmi-m...7#.VUC56PmvG70

Så allt under det vore ju bra.

.. tänkte jag, men den var ju pimpad och nu när jag kollar på Prisjakt så finns faktiskt 10 meter för 86 spänn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=991463

225 kr kostar 10 meter som lägst på NetOnNet visst.

De har 4 meter Monster X för 705 spänn och 10 meter Supra X för 815 för den som känner att "nämen jag vill nog betala 5-600 kr extra för kabeln ändå."

Ojdå, en SUPRA HDMI-HDMI MET-S/B HD A/V 10M med för 1 299 kr.

Så allting är väl relativt.

Antagligen hade kabeln för 86 och 1299 kr gett bild för HDMI 1.x-överföringar iaf. Samma bild.
Kablar är bajs. Hur du skall göra vet jag inte , Elgiganten o co lär ju ha sålt massor med onödigt dyra kablar, och hifibutikerna ännu mycket massa onödigt dyra kablar.

225 är ju ännu bättre men jag hade nog inte haft några större problem med att betala en trehundring för 10 meter HDMI om jag kände att jag behövde det på studs. Annars hade jag ju beställt från eBay eller liknande.

Jag själv äger bara tre HDMI-sladdar i varierande längder och prisklasser men alla gör precis det som dom ska så. Vilket så klart inte är konstigt eftersom det är en digital signal vi snackar om. Det enda som skiljer en dyr kabel från en billig kan vara byggkvalitet och kontaktdon, skärmning också förstås men kabel är ju kabel är ju kabel.

Helt OnT så rankar jag alla HDMI-kablar som inte är trasiga 10/10. Favoritkabeln har varit en 2 meters strumpad med vinklingsbara kontakter. 99 spänn på Lidl.
Citera
2015-04-29, 15:23
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Helt OnT så rankar jag alla HDMI-kablar som inte är trasiga 10/10. Favoritkabeln har varit en 2 meters strumpad med vinklingsbara kontakter. 99 spänn på Lidl.
Vid den tiden jag köpte mina hemmabiogrejer var det ju fortfarande scart som gällde och någon visade den bra kabeln han hade mot en billig kabel och det var ju synbar skillnad.

Fast sådär i efterhand antar jag att det egentligen mest var att den ena var en RGB-scartkabel och den andra composite och självfallet ser RGB-bilden bättre ut då men det räcker ju med en kabel som har alla sladdar så att säga för att det skall bli det resultatet inte att den kostar 700 spänn.

.. Själv äger jag en 6 meter "subwofferkabel" som inte ens är deras subwofferkabel utan en videokabel (dvs det blir väl just composite då) för 600 spänn och subben brummar ju på som fan om den ligger lös i närheten av andra elkablar.

Vilket väl var meningen att slippa just med den.

Mer störigt är att om den sitter i receivern så tystnar det (eller är det självsvängning som skapar ljudet?) men subben stänger av sig automatiskt om den inte får någon signal men slår man av receivern så jordar den väl inte kabeln / ger noll signal så då börjar subben brumma igen så enda sättet att slå av den är att dra ur elkabeln (eller sätta på en brytare på denna) eller aldrig ha den inkopplad.
Citera
2015-05-05, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vid den tiden jag köpte mina hemmabiogrejer var det ju fortfarande scart som gällde och någon visade den bra kabeln han hade mot en billig kabel och det var ju synbar skillnad.

Fast sådär i efterhand antar jag att det egentligen mest var att den ena var en RGB-scartkabel och den andra composite och självfallet ser RGB-bilden bättre ut då men det räcker ju med en kabel som har alla sladdar så att säga för att det skall bli det resultatet inte att den kostar 700 spänn.

.. Själv äger jag en 6 meter "subwofferkabel" som inte ens är deras subwofferkabel utan en videokabel (dvs det blir väl just composite då) för 600 spänn och subben brummar ju på som fan om den ligger lös i närheten av andra elkablar.

Vilket väl var meningen att slippa just med den.

Mer störigt är att om den sitter i receivern så tystnar det (eller är det självsvängning som skapar ljudet?) men subben stänger av sig automatiskt om den inte får någon signal men slår man av receivern så jordar den väl inte kabeln / ger noll signal så då börjar subben brumma igen så enda sättet att slå av den är att dra ur elkabeln (eller sätta på en brytare på denna) eller aldrig ha den inkopplad.

Är inte scart analog teknologi?
Citera
2015-05-08, 11:49
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
För att vara i Sverige är väl priset ok. Köper du direkt från Hong Kong ligger väl priset på ungefär hälften dvs 150 kronor för 10m HDMI 1.4.
Citera
2015-05-08, 12:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
För att vara i Sverige är väl priset ok. Köper du direkt från Hong Kong ligger väl priset på ungefär hälften dvs 150 kronor för 10m HDMI 1.4.
Jo, det var ju så jag tänkte, borde kanske ha förtydligat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in