2015-05-03, 22:28
Medlem
Ja, det är löjligt. För en massa år sen brukade jag gå ut i Trollhättan där min bror då bodde. Då fick man ofta stöta på "jaha, du är från Stockholm? Folk är så jävla dryga där!" när man berättade var ifrån man kom. Vem är det som är dryg egentligen...
Citera
2015-05-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottjoj3
Skulle dock inte kalla Riks-Svenskan bögig och feminin. . .

Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Många delar av Sverige är inte ekonomiskt hållbara. Om de inte fått "u-landsstöd" från Stockholm hade de sett ut som svältande afrikanska byar.

Ofta lyckas lantisarna förtränga detta, men när de hör ordet Stockholm, då blir det som en påminnelse om hur lite de har att tillföra och att allt de äger är allmosor. Det är en obehaglig tanke, så för att skydda sig från den bygger man upp ett hat mot Stockholm. Då kan man ersätta känslan av att vara helt värdelös med hat.

När någon lantis säger att den hatar Stockholm, blir jag därför som stockholmare inte arg. Jag känner bara ledsamhet och medlidande; det är sorgligt att alla inte kan vara lika bra som jag.

De två citaten ovan är bra exempel på attityder som gör stockholmaren mindre önskvärd i landet. Dels villfarelsen om att deras dialekt skulle vara rikssvenska, vilket den inte är samt att det är Stockholm som ger ut allmosor till övriga landet när det i realiteten skulle stå ganska stilla i Svensk ekonomi utan LKAB, Vattenfalls kraftdammar och det stora skogbruket i norr, samt Sveriges brödbod i söder. Stockholmarna skulle snabbt förtvina om de inte var så att den centraliserade regeringen använde de skatteintäkter som kommer från övriga landet till att hålla Stockholm flytande. Stockholmarna är de som i realiteten lever på landets allmosor till huvudstaden inte tvärt om.
Citera
2015-05-16, 01:08
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyRising
Så folk hatar stockholmare i sig för att de ser Köpenhamn som sin huvudstad? Låter intelligent...

Sverige har 349 riksdagsledamoter. Hur många är stockholmare tror du? Av Sveriges 9 partiledare är endast tre stycken (stor-)stockholmare.

Hata regering och riksdags istället för stockholmare. När rednecks i USAs mellanvästern kritiserar "Washington" är det FED de kritiserar, inte invånarna i Washington. De är smartare än så.

Fel alla partiledare utom Jimmie Åkesson bor i Stockholm eller i närheten av Stockholm.
Fredrik Reinfeldt skröt om att han var en "stockholmsgrabb" under sin tid som statsminister.
Det första Stefan Löfven gjorde när han utnämndes till partiledare var att prisa Stockholm.
Kungen är klart stockholmsorienterad.

Sedan kan det sägas att Stockholmare kan inte bara vara med och rösta bord politiker utan de kan göra sig av med politiker fysiskt vilket folk i andra delar av Sverige har vilket gör att så länge makten är centrerad till Stockholm finns det ett behov av att hålla stockholmarna lyckliga.
Citera
2015-05-16, 22:15
Medlem
EcstasyRisings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Fel alla partiledare utom Jimmie Åkesson bor i Stockholm eller i närheten av Stockholm.
Fredrik Reinfeldt skröt om att han var en "stockholmsgrabb" under sin tid som statsminister.
Det första Stefan Löfven gjorde när han utnämndes till partiledare var att prisa Stockholm.
Kungen är klart stockholmsorienterad.

Men skärp dig. Bara för att politikerna bor i Stockholm innebär inte det att de är stockholmare. Eller är en katt som bor i ett stall en häst? Annie Lööf är från Jönköping, Jonas Sjöstedt från Göteborg och Gustav Fridolin är från Kristianstad, etc. Sedan om dom i dagsläget bor i Stockholm är ointressant.
Citera
2015-05-16, 22:25
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Men skärp dig. Bara för att politikerna bor i Stockholm innebär inte det att de är stockholmare. Eller är en katt som bor i ett stall en häst? Annie Lööf är från Jönköping, Jonas Sjöstedt från Göteborg och Gustav Fridolin är från Kristianstad, etc. Sedan om dom i dagsläget bor i Stockholm är ointressant.

Att skriva sig i Stockholm är ett ställningstagande.
Det innebär att de väljer att betala skatt till Stockholm och att de bidrar till att Stockholm får fler riksdagsledamöter.
Citera
2015-05-17, 00:57
Medlem
EcstasyRisings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Att skriva sig i Stockholm är ett ställningstagande.
Det innebär att de väljer att betala skatt till Stockholm och att de bidrar till att Stockholm får fler riksdagsledamöter.

Nej, eftersom vi har valkretsar i Sverige. Att skriva sig på en övernattningslägenhet i Gamla Stan är väl rätt praktiskt?
Du låter i ärlighetens namn väldigt bitter.
Citera
2015-05-17, 01:10
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Nej, eftersom vi har valkretsar i Sverige. Att skriva sig på en övernattningslägenhet i Gamla Stan är väl rätt praktiskt?
Du låter i ärlighetens namn väldigt bitter.

Snarare ja eftersom vi har valkretsar i Sverige.
Nu är det inte i övernattningslägenheter de bor i och det finns inget som hindrar dem från att pendla särskilt när de får betalt för hemresor.
Citera
2015-05-18, 00:13
Medlem
Idomeneos avatar
Har nyligen flyttat till Stockholm och kan konstatera att befolkningen är mycket möjligt de mest ytliga, imagefixerade narcissisterna på hela jordskorpan. Att folk på landsbygden har svårt att relatera till de Stockholmare de ser och hör i media är fullt förståeligt. Personligen är jag tacksam att försvarsmakten saknar resurserna att slösa liv och material på att försvara den här staden i en vecka.
Citera
2015-05-18, 00:22
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idomeneo
Har nyligen flyttat till Stockholm och kan konstatera att befolkningen är mycket möjligt de mest ytliga, imagefixerade narcissisterna på hela jordskorpan. Att folk på landsbygden har svårt att relatera till de Stockholmare de ser och hör i media är fullt förståeligt. Personligen är jag tacksam att försvarsmakten saknar resurserna att slösa liv och material på att försvara den här staden i en vecka.

Så du har nyligen flyttat hit och ändå hunnit träffa Storstockholms typ 2 miljoner invånare?
Sluta umgås med fittor och dryga idioter istället, så ska du se att även stockholm befolkas av precis samma typer av människor som i övriga Sverige.

Eller är det kanske så att kaka söker maka, och du är en sån typ av person som passar bra in i dryga och självcentrerade folkgrupper?
Citera
2015-05-20, 03:37
Medlem
Jag gillar stockholm och träffat endel förbannat trevliga stockholmare. Ibland om man läser media får man dock kännslan av att hela sverige kretsar kring stockholm. Det blir ju inte heller bättre av att så många när de "blir något" tenderar att flytta dit. Förmodligen är det lika mycket utrymme som stockholm tar upp (om inte mindre), som resten av sverige får dela på, känns det iaf som. Väldigt mycket verkar helt enkelt utgå ifrån stockholm och resten får liksom bli plus i kanten. Troligen gör det folk irriterade.
Samtidigt är stockholm så mycket stökigare och större än malmö och göteborg (för att inte tala om de mellanstora städerna) att jag förstår om man som boende där lätt glömmer bort att resten av sverige inte bara är en perferi.
Citera
2015-05-22, 16:36
Medlem
Jag hatar stockholmare pga jag inte tål deras dialekt. Skulle aldrig stå ut att lyssna på stockholmska hela dagarna. Det låter fult och snobbigt så in i helvete.
Sen kan jag inte låta bli att hata stockholm eftersom ALLT händer där. Varje gång något coolt händer i sverige så är det självklart bara i stockholm. Wow, jättekul när man bor mitt ute i skogen 7+ timmar från huvudstaden, som för övrigt har en väldigt konstig placering med tanke på att det är huvudstaden. Nä tack jag håller mig här nere i söder tack, närmare resten av världen.
Citera
2015-05-23, 02:15
Medlem
Ja många har väldigt långt till stockholm. Att det e långt ifrån både malmö och göteborg spelar nog roll. Hade varit bättre att ha sveriges huvudstad och största stad vid jönköping...O så delar vi sverige i två delar, typ strax ovanför mälardalen.
jag hade ju ios gärna sett ett tre delat sverige.
Senast redigerad av yokisuci 2015-05-23 kl. 02:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in